Podium posities

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
wezel
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:19

Podium posities

Bericht door wezel »

Hallo,

Wat zou volgens jullie de beste/ideaalste podium opstelling zijn.
Wij zijn momenteel met ,
Drums ,toets ,2 gitaristen ,losse zanger en natuurlijk de bassist.
Waarvan één gitarist en de drummer ook meezingen.
We hadden een opzetje voor de 2 gitaristen links voor , zanger midden voor bassist rechts voor en dan achter ons drummer en toetsen achter de bas.

Maar 2 gitaristen langs elkaar was niet echt te doen qua versterker geluid dachten de gitaristen..

Wat zou ideaal zijn ook qua uitmixen, of hoe staan jullie op podiums (als je de plaats hebt tenminste)
duff mckagan signature
Bach black miller
yamaha rbx
TC electronic bh 550
Marshall mb4210
Marshall mbc 410

www.frendzferdinand.nl


pedaltrain2 inc sansamp dunlop wah exar distortion chorus/flanger ,korg tuner en footswitch marshall
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Oei, daar is héél veel in mogelijk!

Met mijn Floyd band staan we in de seventies Floyd opstelling:

Afbeelding

Waarbij ik als tweede toetsenist en saxofonist, ook volgens PF setup, schuin achter de eerste toetsenist sta. We staan dus in principe allemaal op één lijn, met de drums en toetsen vooraan het podium! Erg maffe opstelling, maar het werkt wel lekker. Enige nadeel is dat je een breed podium nodig hebt.

Met mijn stoner band staan we een beetje in dezelfde opstelling als Triggerfinger dat ook heeft. Vanaf het podium gezien dus gitarist helemaal rechts. Drums in het midden. Bas links. Werkt prettig qua communicatie, wel staan bij ons gitarist en bassist wat verder naar voren dan de drummer.

Het hangt natuurlijk ook af van wie je front man is, als er een overduidelijke frontman is. Wij willen meer een band-uitstraling hebben, dus we zetten de zanger niet prominent vooraan. :)
Gebruikersavatar
Lyske
Berichten: 605
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:04

Bericht door Lyske »

Wat de bands doen waarvoor ik werk is quasi altijd de bassist naast de drummer (hihat kant) dit zou beter zijn voor de klank enzo.
Aan de andere kant vd drums toesten en dan gitaristen: elk aan weerszijde 1 en als ze luid zijn amps naar elkaar richt dat de eerste rij niet doof wordt.
Wat ook aan te raden is met zoveel man is bijvoorbeeld een W-opstelling: drums+toetsen achterin op riser, dan gitaren+bas vanvoor en de zanger mag dan zijn vrije loop gaan.
Dus front rij gitarist/bassist/gitarist, achterlijn toetsen/drums bijvoorbeeld.
Soms kan op 1 lijn ook maar dan moet je al een groot podium ter beschikking hebben
wezel
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:19

Bericht door wezel »

Opzich wel een leuke opstelling dr bassvibes, maar zal voor ons niet lukken met zoveel man.

Een soort w opstelling hadden wij ook op het oog, maar dan met de twee gitaristen langs elkaar.
Maakt dat voor de geluidsman nog wat uit? Op het podium zou dan de ene gitarist de andere overstemmen denken ze zelf..
duff mckagan signature
Bach black miller
yamaha rbx
TC electronic bh 550
Marshall mb4210
Marshall mbc 410

www.frendzferdinand.nl


pedaltrain2 inc sansamp dunlop wah exar distortion chorus/flanger ,korg tuner en footswitch marshall
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Ik zou persoonlijk een gitarist links zetten en de ander rechts.

De rest van de opstelling zou ik niet veranderen
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Het lastigste is vaak dat de podia bepalen hoe je kunt gaan opstellen -en- bijna altijd zijn ze te klein.

Ik vind die tip van de amps als side-fill opstellen goed, uit ervaring weet ik dat dit goed werkt. Je houdt de backline herrie op de plek waar het hoort, het podium. Die vlieger gaat natuurlijk alleen op als je volledig uitversterkt speelt. Een zanger(es) kun je zeker niet overal neerplanten tenzij hij/zij in-ears heeft. Ikzelf sta altijd graag naast de drummer en dan bij voorkeur met mijn headstock van het drumstel af. Ik stond ooit met mijn fret-hand per ongeluk tegen een ride aan te hangen totdat de drummer daar een klap op gaf...dat was bloed.

Heb je de luxe van grote podia dan werkt een vaste opstelling goed, speel je voornamelijk in kroegjes dan is het elke keer weer anders.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23287
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Lyske schreef:Wat de bands doen waarvoor ik werk is quasi altijd de bassist naast de drummer (hihat kant) dit zou beter zijn voor de klank en
Vaak ook omdat de drummer en bassist willen "locken" en daarvoor elkaar willen aankijken. De drummer kijkt het meest in die richting.

Met Sylvium spelen wij het liefst in een soort W opstelling. De toetsenist wil mij graag bij hem hebben voor mijn energie, maar vaak is dat lastig omdat de versterker van de bas naast de drummer staat. Je bent inderdaad vaak afhankelijk van wat je aantreft.

Ook hebben we geëxperimenteerd met de zanger/ gitarist helemaal rechts, omdat hij vrij statisch is, en onze leadgitarist beweeglijker is. Die twee posities gaan we omdraaien, omdat een zanger aan de zijkant niet werkt.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Danny Fokker
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 dec 2010, 13:05

Bericht door Danny Fokker »

Bij ons staan de lead gitarist/toetsenist/2de stem links vanaf de drums gezien
Bas en Rhytm staan rechts (dus niet aan de hihat kant)
De zanger staat voor de drums
De versterkers staan schuinq richting het publiek, die side-fill lijkt mij wel interessant als er PA aan te pas komt, maar nog niet geprobeerd (misschien vanavond)

Dit is zo gegroeid vanuit de positie waar de drum opgesteld stond tijdens de repetitie en waar er plaats was voor de bas
Gebruikersavatar
Durk fan Titanium
Berichten: 622
Lid geworden op: 05 nov 2005, 13:49

Bericht door Durk fan Titanium »

Je moet als rechtshandige bassist ook niet een linkshandige gitarist links van je hebben.
Daar ontaard geheid in kopstoten..Kloink! :mrgreen:
wezel
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:19

Bericht door wezel »

Dus versterkers aan de zijkant plaatsen scheelt ook voor podium geluid?
We zijn ooit met vier man begonnen en nu na veranderen van muzikale voorkeur met z'n zessen..
Dus even wennen op podium.
We worden altijd uitversterkt dus versterkers zo gunstig opgesteld qua ruimte is wel een optie dan.
Eens voorstellen om ze dan zijdelings te plaatsen..

Maar iemand dan nog voor/nadelen voor 2 gitaristen langs elkaar?
duff mckagan signature
Bach black miller
yamaha rbx
TC electronic bh 550
Marshall mb4210
Marshall mbc 410

www.frendzferdinand.nl


pedaltrain2 inc sansamp dunlop wah exar distortion chorus/flanger ,korg tuner en footswitch marshall
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

wezel schreef:
Maar iemand dan nog voor/nadelen voor 2 gitaristen langs elkaar?
Geen aanrader. Op die manier is de kans erg groot dat de gitaren één brei worden en niet prettig te mixen zijn voor een geluidsman.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7185
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

rich13 schreef:
Lyske schreef:Wat de bands doen waarvoor ik werk is quasi altijd de bassist naast de drummer (hihat kant) dit zou beter zijn voor de klank en
Vaak ook omdat de drummer en bassist willen "locken" en daarvoor elkaar willen aankijken. De drummer kijkt het meest in die richting...
Èn omdat je van die kant de kick van de drummer kunt zien. Doorgaans staat aan de andere kant een floortom in de weg.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23287
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

deevit schreef:
wezel schreef:
Maar iemand dan nog voor/nadelen voor 2 gitaristen langs elkaar?
Geen aanrader. Op die manier is de kans erg groot dat de gitaren één brei worden en niet prettig te mixen zijn voor een geluidsman.
Ligt aan hoe je uitversterkt. Onze gitaristen staan ook naast elkaar, maar eentje speelt puur over de DI, geen versterker op het podium dus. Dan maakt het niet uit. Het gaat ook niet om de positie van de poppetjes, maar van de versterkers.

Leve draadloos :D
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

HNZ schreef: Èn omdat je van die kant de kick van de drummer kunt zien. Doorgaans staat aan de andere kant een floortom in de weg.
Ik kijk gewoon altijd naar de uitslag van het voorvel van de basdrum :)
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7185
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Dan zit je altijd achter de beat! :D
Plaats reactie