Voor en nadelen van oefenen met koptelefoon?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Voor en nadelen van oefenen met koptelefoon?

Bericht door vetdieplaagwarm »

Hoi allemaal,
Mijn eerste vraag hier op het forum. Gegroet allemaal :)

'k ben mij aan het orienteren voor de aanschaf van een basgitaar + versterker voor (hoofdzakelijk althans) reggae.

Voor het thuis oefenen lijkt een hoofdtelefoon-versterker mij heel handig. Helemaal omdat ik nog niet kan spelen en de buren dan niet hoeven mee te genieten. Waarschijnlijk moet ik daar lak aan hebben... maar goed. Dat kan nog komen...haha

Zit er nou een groot verschil in tussen spelen via speakers of via een hoofdtelefoon? Het lijkt mij alsof je vrijwel niets mist via een hoofdtelefoon? (elke keer dat je met je vingers over een snaar schuift bv.) Goed voor het oefenen van subtiele verschillen in aanslag lijkt mij? Leert men van het spelen via een "gewone versterker" (met speakers) andere dingen dan van spelen via een hoofdtelefoon?

O ja, zoals mijn nick doet vermoeden houd ik van vette, diepe, lage, warme, modderige, ronde basgeluiden... Lekker zwaar met de duim gespeeld, net iets achter de tel... Heeeeerlijk ;). Ik ben een fan van Sly Dunbar en Robby Shakespeare, om maar eens iets te noemen...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Maakt niets uit voor het oefenen hoor. Sterker nog, in jouw geval zullen je buren je inderdaad dankbaar zijn; heel diep laag 'draagt' nogal en is al snel overal te horen. Uit je koptelefoon zul je dat een heel stuk minder hebben ;) Je kunt je inderdaad ook iets makkelijker focussen op de imperfecties, omdat het via een versterker(combo) met speakers nog wel wat kan verbloemen, afhankelijk van het type.

Zelf vind ik het lekkerder spelen zonder koptelefoon, omdat ik dan die oorkleppen niet op m'n harses heb. Puur persoonlijke smaak dus.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

Ik word iets sneller moe van spelen met koptelefoon, heb ook voorkeur voor speakers. Maar ik heb een stevig huis dus mijn buren horen me nauwelijks, en dat is niet voor iedereen zo.

Tip: Als je wat 'vetter' wil klinken over een koptelefoon kun je een speakersimulator gebruiken bijv. de Sansamp.
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Bericht door vetdieplaagwarm »

dank je wel Rieno... Ja zonder koptelefoon lijkt mij ook een stuk lekkerder. Maar ja... Eentje die lekker zit valt al weer mee. Ik ga waarschijnlijk zo'n Vox amPlug versterkertje kopen!

Dank je Evert... Je raakt meteen de kern waar ik nog niet aan gedacht heb. Ik mis met een hoofdtelefoonversterker wel wat mogelijkheden om de sound aan te passen :(. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht zelfs...
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik heb jarenlang thuis alleen met een Vox Amplug gespeeld, maar ben die nu echt wel beu. Het geluid is redelijk dun. En bovendien gaan de batterijen snel leeg. Ik speel nu over de hoofdtelefoon uitgang van een Ashdown bascombootje, is wat onhandiger maar klinkt (naar mijn bescheiden mening) veel beter.
Een Tascam audio interface verbonden met mijn computer vond ik ook veel beter klinken.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Dan pleit ik voor een simpele twee kanaals audio interface voor aan de computer. Je kan de muziek mee laten spelen over de hoofdtelefoon en via gratis audio software kan je vele plug-ins op je bas loslaten om zo je geluid te vormen. Bovendien kan de interface het signaal van de bas makkelijk aan i.t.t de crappy on board kaartjes. Inmiddels speel ik zo al ruim tien jaar en het verveeld/vermoeid mij totaal niet.
Laatst gewijzigd door nangyala op 24 jan 2016, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

>99% van de tijd speel ik thuis met koptelefoon. Respecteer je buren.

Wil je hard spelen? Ga giggen.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

baskruit schreef:>99% van de tijd speel ik thuis met koptelefoon. Respecteer je buren.

Wil je hard spelen? Ga giggen.
+1
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Welkom vetdieplaagwarm,
Ik zelf oefen zonder koptelefoon- met een minicube van Roland. Dat gaat niet erg dieplaag, maar klinkt goed en is prettig onhoorbaar voor anderen in huis en ernaast.

Kijk vooral wat je zelf prettig vindt en waar je thuis mee wegkomt.
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Bericht door vetdieplaagwarm »

nangyala schreef:Dan pleit ik voor een simpele twee kanaals audio interface voor aan de computer. Je kan de muziek mee laten spelen over de hoofdtelefoon en via gratis audio software kan je vele plug-ins op je bas loslaten om zo je geluid te vormen. Bovendien kan de interface het signaal van de bas makkelijk aan i.t.t de crappy on board kaartjes. Inmiddels speel ik zo al ruim tien jaar en het verveeld/vermoeid mij totaal niet.
Nangyala kun je een paar merken noemen die goeie audio interface maken? Je plugt de basgitaar in de audio interface? Kun je iets meer erover uitleggen? Het klinkt interessant. Je kunt wel eens gelijk hebben dat die geluidskwaliteit beter is dan van een Vox amPlug. En meer mogelijkheden om de toon te regelen..? ja, klink goed. bedankt alvast :)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Ik heb hier een Focusrite Scarlett Solo staan, die werkt erg goed :)
Hier staan een hoop voorbeelden: KLIK. Zo duur hoeft dus niet en je kunt dan gelijk via software allerlei leuke dingen doen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Een zoom B3 is ook leuk om mee te oefenen.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Ik gebruik thuis een roland quad-capture interface naar de pc, of koptelefoon rechtstreeks uit een behringer 4sporen mengtafeltje.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22944
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Ik plug vaak de bas in mijn Alesis IO2 als ik de computer bij de hand heb. Dan speel ik over de koptelefoon, of over de KRK monitors die aan die Alesis hangen. Dat laatste klinkt beter, en is qua volume goed hanteerbaar in huis. Soms pak ik de Ashdown Tourbus 10 (heel verrassend 10 watt), die ook prima werkt en iets meer controle over het geluid geeft (ingebouwde EQ). Mijn 500w + 2x10 Markbass set staat in de oefenruimte, daar heb je thuis niks aan.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

nangyala schreef:Dan pleit ik voor een simpele twee kanaals audio interface voor aan de computer. Je kan de muziek mee laten spelen over de hoofdtelefoon en via gratis audio software kan je vele plug-ins op je bas loslaten om zo je geluid te vormen. Bovendien kan de interface het signaal van de bas makkelijk aan i.t.t de crappy on board kaartjes. Inmiddels speel ik zo al ruim tien jaar en het verveeld/vermoeid mij totaal niet.
Dit :)
Zo doe ik het ook ongeveer. Nog iets simpeler eigenlijk, ik gebruik geen plugins. Ik heb een eenvoudige Yamaha USB-mixer aan mijn PC hangen met een paar compacte KRK monitorspeakers, en als het stil moet gaat er een koptelefoon in de mixer. De muziek vanaf mijn PC komt erop binnen, en ik kan mijn bas erbij mixen met voldoende equalizing voor de bas op de mixer zelf. Klinkt prima!
Plaats reactie