Review: Fender Aerodyne jazz bass LPB (non-export)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Review: Fender Aerodyne jazz bass LPB (non-export)

Bericht door PMJ »

Sinds een kleine 3 maanden heb ik een Fender Aerodyne jazz bass. Het betreft een Made in Japan non-export model in de kleur Lake Placid Blue. Nu ik de bas een poosje heb lijkt het mij een mooi moment om een eerlijke review te schrijven (althans, ik probeer het:)).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Specs:

Fender elektrische basgitaar
gemaakt in Japan, limited edition-uitvoering
kleur: LPB (Lake Placid Blue), blauw metallic
body: lindehout (basswood), met witte binding
hals: esdoornhout (maple), geschroefd
toets: palissander (rosewood)
toetsradius: 7.25 inch (184 mm)
schaallengte/mensuur: 34 inch (864 mm)
frets: 20, vintage-stijl
topkam: 38 mm, been
brug: vintage-stijl met 4 verstelbare zadels
stemmechanieken: Gotoh GB1, vintage-stijl
hardware: chroom en nikkel
slagplaat: wit, 3-laags (wit/zwart/wit)
elementen: 1x JB Single (Japan), 1x PB Single (Japan)
elektronica: 2x volume, 1x master tone

Bijzonderheden:

gestroomlijnde body met gebogen top voor maximaal speelcomfort
chique witte binding rondom de body
matching headstock: kop in kleur meegelakt
chromen 'skirt'-stijl knoppen

Bouw en afwerking

In de loop der tijd heb ik meerdere Japanse Fenders gehad, en deze staken allemaal puik in elkaar. Zo ook deze Aerodyne. De aansluiting van de hals/body is netjes, zonder sleuven of onregelmatigheden. Ook alle andere onderdelen zijn prima geplaatst zonder afwijkingen. Zo rondsnuffelend kan ik niets ontdekken dat op laksheid in het bouwproces zou kunnen wijzen. Alle onderdelen functioneren naar behoren, en de bas is prima naar mijn smaak af te stellen met een lage actie. Hij ontstemt nauwelijks.

De elektronica is eenvoudig; 2 pickups met elk een volumeknop en een algemene toonknop. De potmeters blenden niet heel subtiel, echter daar ik alles toch altijd open heb staan ondervind ik er zelf geen problemen van.

Na verloop van tijd is mij al spelende wel een klein minpuntje opgevallen, en wel in de afwerking van de frets. Het is niet zo dat ze onregelmatig van hoogte zijn (de actie kan prima laag zonder problemen) of dat ze uitsteken, echter zijn ze aan de zijkanten toch voelbaar. Het is niet zo dat mijn handen constant open liggen, maar al heen en weer schuivende over de hals is het toch wel merkbaar. Het is niet echt storend, maar het kan iets comfortabeler.

De Aerodyne jazz bass wordt doorgaans aangeduid als een lichtgewicht bas . Veel bronnen op internet verwijzen naar gewichten tussen de 3.1(!) en 4 kilo. Mijn exemplaar weegt echter ca. 4,3 kilo, en zou voor een Aerodyne dus aan de zware kant zijn. Het is echter een gemiddeld gewicht voor jazz bassen, en naar mijn zin helemaal prima. De balans is ook gewoon goed, en dat vind ik belangrijk. Het is een comfortabele bas om om te hangen.

Bespeelbaarheid

De Aerodyne is comfortabel om om te hangen en te bespelen. Naar mijn gevoel niet noodzakelijk comfortabeler dan een standaard jazz bass, al zou het wel kunnen dat de afgeronde body wat meer comfort geeft. Dit kan ik echter niet direct vergelijken, dus hou ik het erop dat het speelgevoel hetzelfde is.
De hals ligt fijn in de hand, en speelt makkelijk door de satin finish op de achterzijde van de hals. De actie kan goed laag afgesteld worden, zodat hij lekker vlot speelt. De hals voelt naar mijn idee iets voller aan dan de gemiddelde jazz bass hals.

Zoals eerder genoemd zijn de fretjes aan de zijkanten iets scherp. Dit is echter een klein, te verhelpen minpunt op een bas die verder picco bello is qua bouw, afwerking en bespeelbaarheid.

Klank

De Fender Aerodyne jazz bass is geen traditionele jazz bass. In tegenstelling tot de gebruikelijke set-up, is de Aerodyne namelijk voorzien van een split-coil element in de halspositie. De sound van de Aerodyne met beide elementen open is duidelijk in de richting van de jazz te zoeken, echter klinkt het geheel iets dikker en toch net even anders. De elementen zijn uiteraard ook afzonderlijk van elkaar te schakelen. Een brugpickup solo gebruik ik niet snel, echter komt de split-coil op sommige momenten solo goed van pas om snel een totaal andere doch stevige sound te hebben. Bij een jazz bass met een standaard single coil bij de neck is dat naar mijn smaak minder buikbaar. In de meeste situaties heb ik echter beide elementen open, evenals de toonknop. Dit voor een diepe doch heldere sound. De pickups hebben overigens een vrij hoge output.

In bandverband doet hij het prima. Zonder al teveel aan de EQ te moeten rommelen klinkt de bas goed en duidelijk in de mix zonder op bepaalde frequenties onhoorbaar of overdonderend te zijn. Bij sommige andere bassen (oa Squier jazz japan) ben ik weleens langer bezig geweest om het geluid in balans te krijgen. Het is qua geluid een prettige en makkelijke bas voor mij om mee te werken.

Conclusies

Nu ik de bas zo'n 3 maanden in bezit heb, ben ik er nog altijd tevreden over. Hij klinkt goed, speelt fijn met een lage actie, en doet het in de band makkelijk....en bovendien ziet hij er ''fingerlickin' good'' uit natuurlijk. Ik ben altijd een liefhebber van passieve jazzbassen geweest, maar miste ondanks de lekkere sound soms toch net iets aan dikheid. Wat dat betreft vind ik de split-coil in de halspositie een nuttige aanpassing op het standaard jazz bass concept. Het is een jazz bass, maar toch net even anders. Een goede standaard jazz zal ik overigens ook nog altijd heel erg kunnen waarderen.

Een opsomming van pluspunten:

+ Bouwkwaliteit zeer goed
+ Jazz sound, net even anders. Mogelijkheid enkele split-coil
+ Bespeelbaarheid, lage actie mogelijk.
+ Looks
+ Makkelijk in bandverband

Behalve pluspunten, scoort de Aerodyne in kwestie ook enkele minpunten:

- De fretjes zijn ietwat scherp.
- Pots blenden niet subtiel
Laatst gewijzigd door PMJ op 16 feb 2016, 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Nette review! Mocht ik ooit nog eens voor een andere bas gaan dan staat een Aerodyne hoog op het lijstje. Sjiek hoor. Gewicht verbaast me inderdaad ook een beetje. Lindehout zou vrij licht moeten zijn, maar goed, ook daar zit uiteraard verschil in.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Review: Fender Aerodyne jazz bass LPB (non-export)

Bericht door PMJ »

Bedankt :).

In de tussentijd heb ik ook maar weer een jazz gekocht (het bloed kruipt...). Beide bassen zijn een paar dagen terug voorzien van eenzelfde setje nieuwe snaren. Straks eens 1-op-1 testen, even kijken wat klankgewijs de verschillen zijn.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Review: Fender Aerodyne jazz bass LPB (non-export)

Bericht door Freddy Lee »

Prima review, Patrick. Goed geschreven. :jaaaaa:
Waarom staat hij nu alweer in de verkoop? :roll:
Je bent er namelijk behoorlijk enthousiast over.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Review: Fender Aerodyne jazz bass LPB (non-export)

Bericht door tieleman »

Omdat ik cash nodig heb voor niet-basgerelateerde zaken te koop
:(

IKHEBGEENEXTRABASNODIG, IKHEBGEENEXTRABASNODIG...
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Review: Fender Aerodyne jazz bass LPB (non-export)

Bericht door PMJ »

Dank!

Voor een aantrekkelijke prijs heb ik een Am. std. jazz met maple toets kunnen kopen. Met mijn huidige spulletjes (niet te lang terug zijn er een 2x15 kast en een preamp pedaal erbij gekomen) kan ik hiermee ook zeker een stevige sound kan neerzetten die goed in de mix ligt. De Aerodyne is absoluut een geweldige bas, maar de standaard jazz voelt voor mij vertrouwder.
Nu betekent dat natuurlijk niet meteen dat de een niet naast de ander kan bestaan, echter heb ik redelijk wat uitgegeven de laatste tijd, en zitten er nu net wat onvoorziene kosten aan te komen die ik zonder problemen wil kunnen dekken. Dus heb ik een keuze gemaakt.

Mogelijk dat hij wel uit de verkoop gaat, maar wat ik me kan veroorloven hangt af even van een paar dingen.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Review: Fender Aerodyne jazz bass LPB (non-export)

Bericht door Freddy Lee »

Graag gedaan. Plausibel verhaal natuurlijk. Ik was gewoon benieuwd. Ik hoop voor je dat je hem kunt houden. Het is echt een prachtig basje.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Review: Fender Aerodyne jazz bass LPB (non-export)

Bericht door PMJ »

Ja, het is geen ding dat ik nog 3 keer tegen zal komen inderdaad. Nu hecht ik mij niet snel aan een bas, maar als ik iets in handen heb dat mij kwalitatief en qua sound aan blijft spreken...zal ik hem zeker kunnen missen.

Een klein stukje aanvulling op de review:

Zowel de Aerodyne als de standaard jazz heb ik tegelijkertijd (althans, beiden in hetzelfde kwartier;))voorzien van eenzelfde set nieuwe snaren (GHS bass boomers), en dat maakte het goed mogelijk om 1 op 1 te vergelijken. De conclusies waren niet heel schokkend. De Aerodyne (rosewood toets) klinkt met de eq plat iets dikker dan de Jazz Bass (met volledig maple hals). De jazz daarentegen heeft wat meer helderheid in huis, wat in het hoog goed hoorbaar is. Qua karakter (met alles open) liggen de bassen dicht bij elkaar.
De output van de Aerodyne is overigens vrij hoog, dus bij het testen heb ik het volume steeds bij moeten stellen met het wisselen.
Plaats reactie