De krachtige kleine ampjes thread

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door Unlord »

Het gaat niet heel lang meer duren voordat mijn handen eraf gaan vallen van het niet-in-een-band spelen. Even overwinteren en dan ga ik er waarschijnlijk weer voor. Ik heb dan echter een nieuwe amp nodig voor op mijn Barefaced Big Twin II. Gelukkig is de markt nog steeds verzadigd en pompen de ampmakertjes er nog altijd vele ampjes bij.

Ik heb maar een paar eisen aan een nieuwe amp:
- Verdomd licht
- Veel peut voor de nodige headroom (liefst echte watts, lage THD)
- Zeer betrouwbaar
- Muteable
- Veel echt laaaaaag erin
- Redelijk lineair qua EQ verloop, beetje karakter mag
- Bij zeer sterke voorkeur een (semi) parametrische EQ (op de mids dus)
- Compressor en drive zijn erg nice to have

Dan valt er ineens een hele boel af. Gelukkig blijven daar in elk geval overeind de nieuwe Peavey Minimega en de EBS Reidmar 750. Die zou ik heul graag eens horen zodra ze wat beter beschikbaar zijn, maar wellicht is hier straks al iemand met een review. Maar zijn er alternatieven met genoemde specs?

Voor de rest hoop ik dat deze thread zich vult met echte ervaringsverhalen van mensen met kleine, lichte, zeer krachtige amps (500 watt of meer). Dan beloof ik binnenkort eens een goeie review van mijn Markbass F500 te plaatsen die vrijwel alles van bovenstaande specs heeft behalve een bruikbare mute en veel echt laaaaaaag :)
Gebruikersavatar
Tommy B
Berichten: 99
Lid geworden op: 21 jan 2014, 20:40

Bericht door Tommy B »

De (voorheen) TecAmp Puma 1000 voldoet volgens mij aan een aardig deel van je eisen. Licht, veel output, mutable, compressor, volgens mij in ieder geval niet onbetrouwbaar, en een niet heel erg kleurende cleane/droge sound. De verhalen die ik er over hoor zijn behoorlijk positief :wink: . Ze zijn wel redelijk aan de prijs, en nu TecAmp niet meer bestaat maar 'Eich Amps' heet kan de beschikbaarheid misschien ook niet helemaal optimaal zijn.
MM Stingray Special / Sandberg TM2 / Epiphone Jack Casady / Guyatone EB-9 Sharp 5
Darkglass Microtubes 900v2 + Vanderkley 212MNT
Tommy Gazer
Echte skills kun je niet kopen...een heuule moooie basgitaar wel.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door tieleman »

Unlord schreef: - Verdomd licht
- Veel peut voor de nodige headroom (liefst echte watts, lage THD)
- Veel echt laaaaaag erin
Lastige combi deze drie dingen. Veel LAAAAAAAAG kost je heul veel vermogen, veel peut met headroom zorgt ook dat je overmatig veel watts nodig hebt. En verdomd licht impliceert klasse D.

Kijken naar een 750/1000W klasse D amp dus, vraag me af of je het met 500 dan redt. Ben erg tevreden met m'n Tonehammer 500, maar betwijfel of dat genoeg is voor eisen 2 en 3.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door AmericanIdiot »

Tja, veel peut, veel headroom, dan kom je toch al gauw terecht in de duurdere lichtgewicht toppers.

Ik denk zelf aan:

- MarkBass 800
- GK MB 800
- de (reeds genoemde) EICH puma 1000
- zoals je zelf al noemde de Reidmar 750 of Peavey MiniMega...

Als het echt luid, flexibel (ik denk aan 'moeilijke' impedanties) moet kun je overwegen om een lichtgewicht poweramp te nemen met een pedaal-preamp.
Iets van Synq Audio bijvoorbeeld, 1HE en een paar kilo. Rackbag erbij, evt. een preamp (EBS, Aguilar) erin proppen met een voeding en je sjouwt je nog steeds geen breuk. Qua geld kom je dan nog redelijk voordelig uit...
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door Sjtevel 1984 »

Als ik dit lees moet ik direct denken aan een TC electronic RH750. Voldoet aan je eisen èn heeft ook nog een mogelijkheid tot 3 presets (1x instellen en klaar voor altijd) en heeft ook nog een stemapparaat ingebouwd.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door Bart met de Bass »

of de tecamp Black jag 900. die heeft bovenop wat de puma1000 heeft ook nog schakelbare mid frequenties en een ingebouwde drive/buizen simulatie en ik heb bij mijn Black jag700 ook het idee dat hij meer laag heeft dan de pumas. op de parametrische eq na voldoet hij volgens mij aan al je eisen.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door Unlord »

Opties te over lijkt het. Tecamp begin ik echter niet aan, gezien het debakel. Wellicht Eich amps, maar die nieuwe heeft volgens mij geen parametrische EQ en onderscheid zich verder niet heel erg van wat Markbass en GK bijvoorbeeld al te bieden hebben. Geen van die amps heeft echter een parametrische EQ en daar hou ik nou net wel effe veel van. Een aparte power amp is ook wel iets. Het aanbod in 1 HE is vrij karig, maar wellicht het overwegen waard. Verder zag ik nog de Engl E1030 voor wènig staan bij Bax. Maar daar is verder iks over te vinden op de Engl site. Heb ze gemaild en dan zeggen ze me "dat het erop gaat komen", maar dat was inmiddels ook weken terug. En dan TC Electronic...ik hoor veel lovende dingen over de RH750, maar ik weet het niet. Heb zelf een goedkopere BH500 gehad. Was best een tof ding voor het geld, maar de sound lag me gewoon niet echt. Beetje te flimsy ook allemaal.

Die Reidmar blijft trekken: solide met weinig poespas, maar wel alle functionaliteit. Ik ga hem eens uitchecken een keer. Mocht iemand een echt goeie tip hebben voor een 1 HE poweramp die een watt of 1000 kan geven, bridged bij 4 ohm (die Synq Audio doen alleen 8 ohm), dan hou ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door AmericanIdiot »

Unlord schreef:Mocht iemand een echt goeie tip hebben voor een 1 HE poweramp die een watt of 1000 kan geven, bridged bij 4 ohm (die Synq Audio doen alleen 8 ohm), dan hou ik me aanbevolen.
Ik hou me dan ook aanbevolen, ik denk echter dat je die niet vind voor een redelijke prijs. Lab.Gruppen IPD serie kan vanaf 2 Ohm maargoed, waarschijnlijk niet te bridgen en qua prijs in een andere liga. De klasse D leent zich slecht voor impedanties onder de 4 Ohm. De Crown XTi is een van de weinige (redelijk) lichtgewicht die wel op 4 Ohm te bridgen is maar dat is een MosFet amp met geschakelde voeding, iets zwaarder dus en geen 1HE. Lastig allemaal... 8)

EDIT de Samson (jawel, bekend van Hartke) KRMXS2800 kan het wel. Kost ook een slordige 600 euro. Maar dat lijkt me een gave power-amp met veeeeeel power. En maar 4 Kg :shock: ...ik ruil m'n Crown in :D
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door Unlord »

OEWIE! Dat bakbeest pakt 3400 watt aan 4 ohm! En kan zelfs 1700W per kanaal op 2 ohm uitblazen! THD van 0,02%! 4 kilo! Helaas wel een dikke 43,7cm diep wat hem een vierkant mormel maakt. Maar wát een specs!

Wel weer typisch dat dit ding in de US 499 dollar kost terwijl wij er in ons kutland weer 556 euro voor mogen neertellen. Bij Bax dan. Anderen vragen er nog 649 voor en sommige oelewappers zelfs 719. Hee...bij Klundert staat ie wel voor 499 zie ik nu.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

De Bergantino B|Amp heeft zelfs meer in huis

Bericht door Wiro »

Laatst gewijzigd door Wiro op 09 mar 2016, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door wombatboter »

Ik zou voor een Epifani Piccolo gaan mocht ik een kleine amp zoeken met power maar vermoedelijk heeft die wat te weinig knopjes voor jou.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door Unlord »

Kijk aan. De Epifani is me inderdaad net iets te simpel. De Demeters zijn wellicht goeie opties. Wel duur, maar dat hoort bij kwaliteit. De Berg is ook aardig, maar volgens mij live niet snel tweakable. Even de EQ snel bijstellen is er denk ik niet bij...

En op de Demeter site zie ik een enorm compacte power amp van 800 watt zonder poespas!!
Gebruikersavatar
HansK
Berichten: 199
Lid geworden op: 01 jan 2012, 21:52

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door HansK »

En een Hevos 1000S?
https://www.hevos.nl/1000s/

Is wel behoorlijk aan de prijs....kwaliteit kost nu eenmaal geld...
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door Unlord »

Nope. Doet alleen 800W aan 8 ohm. Ik wil hoge output op 4 ohm. Althans, de achterkant doet vermoeden dat het kan, maar staat niet in de specs. En heeft geen para EQ. Verder wel heel licht, compact en functioneel. Jammer dat de manual niet op de site staat. Ik wil wel checken of ie ook bridged op 4 ohm kan.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Nog een kandidaat

Bericht door Wiro »

De Ampeg PF800 is een fijne betrouwbare amp met selectable mid-frequency, compressor en desgewenst een heerlijk vette drive.

Afbeelding
Plaats reactie