2x SWR Goliath Jr. III

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door blindmouse »

Voorheen speelde ik met een SWR Goliath Jr. III met daarboven een Hartke 210XL. Het geluid was lekker strak. Nu heb ik een tijdje geleden een tweede Jr. III gekocht (beide boxen pre-Fender). Beide SWR's op elkaar. Ik heb nu een waaierig soort laag. Waardoor mijn geliefde sound wat ongedefinieerd is. Nu is de Hartke niet geventileerd. Beide SWR boxen zijn wel geventileerde. De bassleuven zitten aan de voorzijde.

1. Kan het zijn dat de basfrequenties die uit deze sleuven komen elkaar in de weg zitten?
2. Kan ik ongestraft (speakerschade), de bassleuven van de hoogst geplaatste SWR dichtstoppen met isolatie?
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door Muziekschuur »

Drie boxen op 1 amp? Dan is waarschijnlijk je impedantie onder de 2 ohm en kan je versterker het niet aan... Tenminste... Zo klinkt het.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door dr. Bassvibes »

Ik denk dat hij de Hartke heeft vervangen door de tweede SWR?

Wat betreft je vragen:
1. Dat zou ik niet weten.
2. Voor zover ik het weet wel.
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door blindmouse »

2x SWR = 2 x 8 Ohm = 4 Ohm par. Mijn Bassman vraagt 4 Ohm. Gaat goed.
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door Treb »

Zet die 210-ers eens als een toren op elkaar, alle vier de luidsprekers boven elkaar. Helpt dat?
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door A-lex »

probeer wat af te wisselen met de afstand tussen de cabs klinkt als een faseprobleem
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Bassxman
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2012, 12:10

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door Bassxman »

Een gangbare theorie is dat juist twee boxen van hetzelfde type en merk het beste geluid opleveren (lees: ze elkaar kwa frekwenties juist niet in de weg zitten, maar elkaar versterken). Het kan zijn dat het geluid van die Hartke zodanig ‘kleurt’ (lees: bepaalde frekwenties benadrukt en andere dempt) dat de SWR-sound die je nu hebt met die twee Goliath’s ineens een heel ander verhaal is. SWR’s zijn tamelijk recht en ‘precies’ van karakter is mijn ervaring. De verterker die je er op zet maakt dus heel veel uit.

Ik heb sinds kort ook een set van twee Goliath Jr III's, en een Hartke 4000 en een Ampeg PF. Die Hartke klinkt maar zozo over die twee Goliaths, maar de Ampeg geeft een ongelooflijk fantastische, warme, maar superstrakke sound.
De SWR versterker die ik er bij kon kopen (een 550x) heb ik maar laten staan trouwens, die klonk (in mijn oren) nergens naar… Ik bedoel maar: de ene combi is de andere niet.
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door blindmouse »

Ik heb nog een Jr. staan met de baspoorten achter. Zitten nu neolites in op 4 Ohm. Zal de speakers van de III overzetten in de SWR Jr. Horen of dat verschil maakt.
Met mijn Super Bassman (Basmann 100) had ik met de Hartke altijd een superstrakke, warme sound. Als niks lukt zet ik die Hartke weer terug.
Toch ben ik benieuwd of het (gedeeltelijk) blokkeren van de baspoorten schade berokkent aan de speakers. Zou mooi zijn als het blokkeren de sound ten goede komt. Het staat wel strak twee gelijke Goliaths op elkaar.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door bobbelmans »

Even wachten op Hans HNZ.
Die heeft daar een mening over en ook wel eens baspoorten dicht gezet met rockwool oid.....
face down in the dirt
Deewee
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:05

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door Deewee »

Heb je al geprobeerd de bovenste box op z'n kop op de andere te zetten? Tenminste als de sleuven normaal onderin zitten.
Was vroeger ook de opstelling van MusicMan folded horn cabinets als je deze op elkaar zette.
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door Suske »

Als je twee Juniors op een versterker aansluit heb je een impedantie van totaal 2 ohm (en niet de 4 ohm die een voorganger suggereerde).
Daar kan de 210 dus niet meer bij.
Naar mijn idee kan het een van de volgende dingen zijn.
1. een van je Juniors is al een keer 'gerepareerd' en toen is de fase omgedraaid. Dan krijg je een zeer ongedefinieerd laag als je ze beide aansluit. Remedie: Draai de fase van de 'gerepareerde' Junior terug om.
2. het geluid is anders als van de twee verschillende kasten samen. Dit voldoet niet aan je verwachting, maar zo is het nu eenmaal. Ik verwacht dit niet, maar toch. Hoe te controleren: Luister naar 1 Junior, sluit daarna de tweede junior erbij aan, het geluid moet nu nagenoeg het zelfde blijven (alleen natuurlijk harder, meer aanwezig).
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door Muziekschuur »

+1
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door blindmouse »

De Jr. (I) is 8 Ohm - de Jr. II ben ik alleen in 4 Ohm versies tegengekomen. De Jr III is 8 Ohm (er schijnen er ook van 4 Ohm te zijn)
Ik heb het hier over de Juniors die uit Sylmar California komen (twee generaties voor SWR Fender). Mijn boxen (8 Ohm elk) parallel maken 4 Ohm.

Ik heb mijn speakersnoeren gecontroleerd: deze zijn goed (- naar -, + naar + , geen kortsluiting).
Ik heb de bedrading van de twee boxen gecontroleerd. Deze is in orde (2x 16 Ohm parallel geschakeld).

Het fenomeen van het zwabberende laag doet zich niet voor in mijn zolderkamer (42 m2). Ook als ik hard uitstuur (ik heb aardige buren) blijft het strak.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door Muziekschuur »

Als je een multimeter hebt.... Link beide boxen door... Meet dan eens het ohmage van de gecombineerde jack of speakon... En laat ons die waarde weten...

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door blindmouse »

2.8 Ohm, lijkt mij de juiste weerstand.

Zo'n set heb ik ook, alleen cosmetisch enig verschil

Afbeelding
Laatst gewijzigd door blindmouse op 07 apr 2016, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie