Het grote Warwick bassen topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Flatwounds op de corvette

Bericht door Rolandboer »

Op mijn Warwick standard corvette 5 (passief, swamp ash versie) liggen momenteel Ernie ball roundwounds die de beste tijd wel gehad hebben voor roundwounds. De klank vind ik echter wel verrassend lekker, eigenlijk mooier dan de klank van verse ingespeelde roundwounds. Ze voelen alleen niet echt erg fijn aan en de diktes van de D en G snaar zijn mij te dik (0.050 en 0.070).

Mijn idee is om flatwounds op de corvette te leggen, maar de keuze in 5 snarige setjes en de verschillende gauges valt mij een beetje tegen. Ik heb mijn zinnen gezet op de Chromes van d'addario en de La Bella deep talkin' flatwounds.
Ik ben bekend met beide soorten, ik vind de klank en het gevoel van beide type snaren prima. Ze zijn erg verschillend, maar beiden staan mij wel aan. De snaarspanning is het enige waar ik niet over uit ben, ik zou namelijk graag de spanning van een setje roundwounds van 0.045 - 0.135 willen evenaren.

De Chromes lopen van 0.045 - 0.132 en de la bella's van 0.043 - 0.128. Ik heb op meerdere fora gelezen dat de snaarspanning van beide type snaren vrij hoog ligt voor flatwounds, maar ze worden nergens 1 op 1 met elkaar vergeleken. Nu ben ik erg benieuwd naar wat jullie het beste zou passen in mijn situatie bij mijn corvette.

De muziekstijl waar ik de corvette voor wil gaan gebruiken zal voornamelijk rock zijn, en wat rustigere dingen. Het gaat mij dus niet zo zeer om het prikken door de mix, maar om het lekker in de mix liggen.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10777
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Het grote Warwick bassen topic

Bericht door Joey »

Ik zou zelf voor een setje nikkels gaan, flatwounds liggen een Warwick toch niet zo.
Heb ze een tijdje op mijn Corvette gebruikt maar ik miste toch een heel stuk van die typische Warwick mids.

En qua gauge zou ik een stapje terug doen naar .45 - .125, dan zit je in ieder geval al wat beter als met zo'n dikke set.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Het grote Warwick bassen topic

Bericht door Rolandboer »

De klank van de vrij dode roundwounds vind ik juist lekker, ik vind het heldere van een verse set roundwounds niet prettig op mijn corvette. Dus wat dat betreft weet ik zeker dat ik flatwounds juist wel bij de corvette vind passen, ik speel nu vaak al met de tone half dicht..
De string gauge is mij echt alleen te hoog van de 0.050 en 0.070, een 0.105 E en 0.135 B vind ik juist lekker, anders worden die snaren mij echt te slap.

Ik ben alleen benieuwd naar bevindingen van de 2 sets die ik genoemd heb qua snaarspanning, in hoeverre het overeen komt met een 0.045 - 0.135 setje roundwounds.
Het karakter van zo'n corvette maakt het voor mij juist logisch om flatwounds er op te leggen, voornamelijk met de balans potmeter richting het nek element. Doet mij denken aan een mooi vol, vintage geluid.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Het grote Warwick bassen topic

Bericht door deevit »

Ik heb 2 weken geleden een nieuwe set GHS Boomers op m'n Warwick gelegd. Die zijn inmiddels dood (gaat nogal rap bij mij), misschien kun jij er wat mee als ik er eerdaags nieuwe op gooi? .030, .045, .065, .080, .100, .126.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Het grote Warwick bassen topic

Bericht door Rolandboer »

Bedankt voor het aanbod, maar ik wil juist graag flatwounds vanwege het gevoel. Oude roundwounds zijn nog steeds niet veel prettiger aan de vingers dan verse roundwounds.
Ik ga vandaag denk ik een setje chromes bestellen, die passen waarschijnlijk toch beter bij een corvette dan la bella´s.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Het grote Warwick bassen topic

Bericht door VanderVeen »

Flatwounds hebben niet alléén minder hoog. Ze klinken ook in de mids anders. Het zijn geen dode roundwounds.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Het grote Warwick bassen topic

Bericht door dr. Bassvibes »

En daar gaat hij nu lekker zelf achter komen... :)

Mocht het geluid toch niet zijn wat je zoekt Roland, maar de snaren wel fijn spelen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

Het grote Warwick bassen topic

Bericht door samuel »

bassp*rn

Afbeelding

:worship: :kwijl: :kwijl: :kwijl: :worship:

deze mag wel in mn colletie komen.. :jam:
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10777
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Plunder de spaarrekening alvast maar, de prijzen van die dingen stijgen per jaar met zo'n 250 euro...
Zitten wel wat toffe innovaties in dit jaar, accu i.p.v. 9v batterij die je oplaad met USB.
Die tuners ben ik dan weer niet zo over te spreken..
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Het grote Warwick bassen topic

Bericht door LeftyJ »

Is die interne accu echt zo'n pluspunt? Als je te laat bent met opladen en je komt daar tijdens een repetitie of een optreden pas achter, dan sta je daar toch mooi voor lul en kun je niet even je batterij wisselen en weer doorspelen. Of hij moet het passief nog doen zonder voeding, maar dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10777
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Het grote Warwick bassen topic

Bericht door Joey »

Als je daar zo panisch over bent kun je toch gewoon een usb oplader meenemen met een lange kabel?
Kun je gewoon ingeplugd laten tijdens het spelen.

Hoe dan ook, een actieve preamp brengt altijd dat risico met zich mee.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Het grote Warwick bassen topic

Bericht door deevit »

Die accu zie ik ook niet echt de toegevoegde waarde van. Wel een hip gadget maar doe mij m'n 9volt blokkies maar. :)

Tuners vind ik heel erg mooi, maar ben wel benieuwd hoe dat zich houdt na verloop van tijd. De tuners op mijn bassen hebben toch al flink wat tikken gehad...
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10777
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Ik vind het gewoon niet passen op een bas van >5000 euro, tuners gemaakt van stukjes resthout. En ze vloeken qua kleur altijd met de rest van je hardware.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Het grote Warwick bassen topic

Bericht door Rolandboer »

Ik ben bekend met de klank van flatwounds, ook met flatwounds op warwicks. Ik weet ook dat dode roundwounds niet 1 op 1 vergeleken kunnen worden met flatwounds, het was meer om aan te geven dat ik de klank van dode roundwounds zou kiezen boven verse roundwounds. Op mijn corvette in ieder geval..
Ik denk dat ik met flatwounds op de corvette een geluid krijg wat ik er graag uit zou halen, misschien valt het ook wel tegen. Maar daar kom ik maar op 1 manier achter.. :)
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10777
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Ik had je een setje kunnen opsturen, waren volgens mij Fender flatwounds.
Ze liggen alleen ergens achterin mijn opslag, dus dat gaat niet lukken.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Plaats reactie