op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
MR. LEE

op de reparatie-tafel van MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 07 mei 2016, 00:22

Na uitvoerig beraad over kosten/baten , een op de reparatie-tafel belande oude Yamaha EM1620 , 200Watt powered mixer.
De beraamde opknap-kosten waren dermate hoog , dat uiteindelijk van reparatie werd afgezien en het apparaat als afgeschreven aan mij werd nagelaten . ( voor eventueel hergebruik van div. onderdelen )

Dit oude ding uit ( vermoedelijk half jaren 80 ) , was dus flink defect aangeleverd.
De zekeringen van de pos. en negatieve voedings-spanning waren doorgebrand , evenals een een zekering van een gereguleerde spanning, wat natuurlijk ergens door veroorzaakt was.

Uit elkaar getrokken en daarna gemeten , leverde de conclusie op dat het (ooit) door Sanyo geproduceerde eindversterker-module , t.w, de STK4050V, interne doorgebrande eindtransistors in zich herbergde.

De algehele staat van het ding was ronduit een drama te noemen.
Behalve het bijna niet meer te verkrijgen eindversterker-module , waren de assen van verschillende
potmeters afgebroken , danwel zwaar verbogen , welke na voorzichtige pogingen ten spijt , ook gewoon maar effe lekker afbraken . :facepalm:

Op het moment dat ik besloot dit ding dan maar te gaan slopen voor de herbruikbare onderdelen , kreeg ik een beetje spijt van die beslissing , waarna ik het roer maar omgooide en besloot om 'm dan toch maar op te gaan knappen voor zgn "UITLEEN-GEBRUIK" .( voor bijv.een alreeds geplande reparatie aan een powered mixer in een repetitie-ruimte .)

Een flink karwei nog , want alle afzonderlijke printplaten moesten uitgebouwd en gerepasseerd worden, wat ( zoals verwacht ) veel tijd in beslag nam , ...een actie , die uit economisch oogpunt t.a.v. de dagwaarde van het apparaat eigenlijk niet meer te doen is. :facepalm:

Nou ja ,.....onder het mom van "hobby" dan maar aan de gang gegaan.... :?

Na een dag en avond noeste arbeid , afgewisseld met tussendoor wat telefoon-geleuter ,....ettelijke bakkies koffie ,...en een beetje spelen op m'n basgitaartje,.... is 't klusje dan toch weer bijna klaar nu. :cheer:

Hieronder een foto'tje van het open-liggende apparaat en het defecte (en vervangen) Sanyo STK4050V eindversterker-module :
Bijlagen
CAM00300 (Medium).jpg
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 18 jun 2016, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
...dubbele agenda's ,...die liggen vermoedelijk ergens in de reclame...

MR. LEE

op de reparatie-tafel...

Bericht door MR. LEE » 07 mei 2016, 12:04

Het "oudje" is weer in nieuw-staat :D

Hij zit weer in elkaar en heeft de pijnbank-test op 't dummy-load op vol vermogen doorstaan :
44 Volt (Umax) aan 4 Ohm = 237 Watt RMS.

Totaal aan materiaal : STK4050V , 3 X 10K log , 2 X 50K lin , op-amp 4558 , 2 X 5AT zek. , 1AT zek. , 2 X jack chassis-delen , heath compound en een paar schroeffies die er van aanvang af al niet meer in zaten. :|

Alle kanalen en functies werken ook weer ,....alleen de goor geworden knoppies nog effe in een lauw soppie schoonwassen,.....en dan kunnen die er ook weer op. :D
Bijlagen
CAM00303 (Medium).jpg
CAM00302 (Medium).jpg
CAM00301 (Medium).jpg

dr. Bassvibes

op de reparatie-tafel...

Bericht door dr. Bassvibes » 07 mei 2016, 13:59

Wat een werk. :)

MR. LEE

op de reparatie-tafel...

Bericht door MR. LEE » 07 mei 2016, 14:04

dr. Bassvibes schreef:Wat een werk. :)
Is ook zo,....maar ik vond 't gewoon een beetje zonde om 'm in de kliko te donderen :mrgreen:

Ik hou 'm nou maar zelf,...als "uitleen-powered-mixer" i.g.v. nood , als iemand z'n pow.-mix. ter reparatie aanbiedt .

ik moet alleen nog 'ns een keertje tegen een lege inbouw-case aanlopen,....anders krijg ik 'm binnen de kortste keren weer terug in de staat zoals toen ik er aan begon :mrgreen:
Bijlagen
CAM00306 (Medium).jpg
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 08 mei 2016, 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Laxe

op de reparatie-tafel...

Bericht door Laxe » 07 mei 2016, 21:28

Tof om te lezen dat er nog mensen zijn die dit gewoon doen :worship:

Hagen

op de reparatie-tafel...

Bericht door Hagen » 08 mei 2016, 08:56

Leuk die liefde voor de oude shit.
Herkenbaar

MR. LEE

op de reparatie-tafel...

Bericht door MR. LEE » 10 mei 2016, 07:04

Deze keer op de reparatie-tafel :
Het versterker-gedeelte van een Fender BXR300C basgitaar-combo .
Deze versterker werd hier afgeleverd door forumlid "ejp" , die 'm in defecte staat van marktplaats had geplukt.
Dit concept was in de half jaren '80 de krachtpatser onder de combo's , en was oer-degelijk en atoombom-vrij geconstrueerd.
( Ik ben zelf een enorme fan van deze amp :wink: )

Navraag over 't muziek-genre wat ejp speelt , leverde de wetenschap op dat ie gelijk maar even bij de reparatie gemodificeerd moest worden om 't geluid een wat "voller" karakter te geven.
Ik heb hier jaren geleden eens een eenvoudige, doelmatige modificatie voor bedacht en op het Fender-forum gepupliceerd onder de forumlid-naam "FLSTC" ( een maffe naam , wat eigenlijk refereert aan het type Harley Davidson waar ik op rij :D )

Nou ja ,..... eerst maar 'ns aan de gang om het print-board uit de versterker-behuizing te bouwen voor visuele inspectie , en om deze daarna maar alvast op te gaan knappen .
Twee vernikkelde busjes uit de rommelbak weten te sorteren en in de entrees van de FX-loop gelijmd en een kromme potmeteras voorzichtig recht gebogen t.b.v. het cosmetische deel van het werk.
De componenten-pootjes waren ooit tijdens de produktie een beetje te kort afgeknipt , wat na al die jaren geresulteerd heeft tot zgn "galvanische corrosie" van werkelijk alle solderingen. :(
Dit was zo slecht , dat de Weller d'e-soldeerbout er aan te pas moest komen welke dmv een vacu"um-pomp het aangetaste soldeertin opzuigt .

Hierna dus maar het complete board overnieuw gesoldeerd . :?
Na deze tijdrovende klus vond ik het zat voor de avond en werd het tijd om horizontaal te gaan :roll:
De eigenlijke diagnose en raparatie ( en modificatie ) komt nu als het eerst-volgende aan de beurt.
Bijlagen
CAM00310 (Medium).jpg
CAM00309 (Medium).jpg
CAM00307 (Medium).jpg

Hagen

op de reparatie-tafel...

Bericht door Hagen » 10 mei 2016, 08:07

Gaaf dokter, laat maar vaker dit soort klussen zien!

ejp

op de reparatie-tafel...

Bericht door ejp » 10 mei 2016, 09:20

en daar ligt ie naakt op de operatie tafel :D

komt vast goed!! alle vertrouwen in.!

EJ
Ibanez sr800 linkshandig
Squier Precision Special linkshandig
Markbass CMD JB combo en zelfbouw 15 inch kast
Hartke TX600
Ibanez SW35

MR. LEE

op de reparatie-tafel...

Bericht door MR. LEE » 10 mei 2016, 12:04

.....en we gingen weer verder met de BXR300C :
Inderdaad , ....de klacht zoals omschreven was gegrond .
Na tracing m.b.v. m'n toongeneratorl en scope bleek een IC'tje van het 13-in-1-dozijn-type " TL072CP" de gemenerik te wezen :mrgreen:
Gelijk maar de modificatie-componenten m.b.t. de klank ingebouwd , .....de potmeters en bussen gereinigd , .....de ventilator gereinigd ,......de zgn klickson getest die de ventilator op volle snelheid inschakelt als de boel heet loopt ,.....de knoppies met een klein verantwoord druppie hobby-lijm er weer op ,.....en de boel weer op de pijnbank ( dummy-load op 4 Ohm ).
De oscilloscoop gaf onder vollast 52V aan , wat uitkomt op 331 Watt RMS vermogen.
Daarna ter eindcontrole nog effe aangeloten op m'n eigen luidspreker-cabinet en er een riedeltje over gespeeld.
Eind-oordeel : Hij is weer in staat van nieuw ( en met een beter,all-round geluid nu ! ) :cheer:

Totaal aan vervangen/aangewende onderdelen/materiaal : TL072CP , 2 X 100uF 63V , 2 X 6n8 100V ,
0,33 uF 100V , 2 X ontbrekende vernikkelde busjes voor in de jack inputs van de send/return , en een spuitbus isopr alcohol :D
Bijlagen
CAM00317 (Medium).jpg
CAM00314 (Medium).jpg
CAM00313 (Medium).jpg

ejp

op de reparatie-tafel...

Bericht door ejp » 10 mei 2016, 12:40

Joepie! ik weer een blij mens! topwerk afgeleverd, chapeau!! :D
Ibanez sr800 linkshandig
Hartke TX600
Ibanez SW35

Notreble

Bericht door Notreble » 10 mei 2016, 20:43

Wat leuk om te lezen dit!

Afbeelding
Euromania #1juni2005

MR. LEE

op de reparatie-tafel...

Bericht door MR. LEE » 11 mei 2016, 10:34

Ik wil in dit draadje nog wel even iets kwijt , mbt tot een nuchtere visie en ethiek wbt het kopen van 2e-hands spulletjes , wat we hier als zijnde (hobby)-muzikanten,...( en dan hier met name bassisten )
allemaal wel 'ns overwegen.
Ik zal me hier qua voorbeelden even beperken tot MIJN eigen kring van (hobby)-muzikanten ( vrienden en zeer veel goede kennissen ) :

-Je hebt mensen die altijd zeer goed in de "slappe was" zitten, ....het maakt ze niet uit ,...ze kopen datgene direct nieuw als ze iets willen, of de denken nodig te hebben.
( Over deze boven-genoemde doelgroep wil het dus even NIET hebbben. :| )

De meesten uit mijn directe omgeving zijn dus "gewone jongens" die het vaak niet al te breed hebben.
Er zitten zelfs beroeps-muzikanten tussen , ...met afgeronde conservatorium opleiding.
Sommige van deze jongens hoeven hun wekker al een hele tijd niet meer te zetten , ....we leven momenteel in een nare tijd qua werk-aanbod.
Onder de grootste noemer zitten met name hobby-muzikanten , ....gewone jongens "van de gestampte pot" , (vaak met een gezinnetje) , ...en ook niet zelden werkloos.

....En nu komt 't :

Deze mensen zijn dan met name aangewezen op het 2e-hands aanbod , zoals te vinden op MARKTPLAATS wbt hun apparatuur.
Wat IK nu in al die jaren al heb meegemaakt , is dat die 2e-hands aangekochte apparatuur, in alle gevallen binnen een (soms zeer) korte tijd op m'n reparatie-tafel zijn beland. :|

Het blijkt dus maar al te vaak "normaal" gevonden te worden door die aanbieders, dat spulletjes die defecten beginnen te vertonen ( soms na langere tijd in bedrijf zijnde ) , deze maar effe gauw proberen te slijten op marktplaats ( of een andere 2e-hands site ).

Als u hier dus tot de laatste niet-gefortuneerde doelgroep ( net als ik overigens :D ) behoort , houdt u hier dan sterk rekening mee !
Probeer de spulletjes op locatie TOCH wat uit te testen , ...ook al doet men dan moeilijk met voor de hand liggende argumenten zoals " niet zo hard,...want de buren enz.. "

-Neem als het even kan altijd iemand mee, ....liefst een persoon die er een beetje kijk op heeft,...maar 2 weten er in de regel altijd wel meer dan 1 .

-Houd er rekening mee dat je 2e-hands aankoop altijd eerder op een reparatie-tafel zal belanden dan gedacht.
-Probeer met wat "judo-en" ( goede argumentatie :D ) dus de prijs een beetje naar beneden te drukken als men daarmee een beetje te hoog in de boom zit.

Voor diegenen die hier al lang bewust van waren , zal 't misschien overbodig gezemel wezen.
Voor diegenen die hier niet van bewust waren : Hou er rekening mee (en doe er je voordeel mee) :wink:

ejp

op de reparatie-tafel...

Bericht door ejp » 11 mei 2016, 11:24

ZOOOOOOOOOOOOOOOO mee eens!!

ik kon gelukkig de prijs een beetje drukken van de BXR300 (verkoper gaf ook daarna aan dat ie inderdaad wat vermogen kwijt was) kon hem dus voor een redelijk bedrag meenemen (50 pleuros)

met de zeer schappelijke reparatie prijs van Mr. Lee heb ik toch een mooie combo voor een nette prijs kunnen aanschaffen die het zeker weer 30 jaar doet!

Dus, inderdaad lobbyen voor een prijs dat je hem evt. ook kan laten repareren zonder boven je budget uit te komen.!

EJ
Ibanez sr800 linkshandig
Hartke TX600
Ibanez SW35

MR. LEE

op de reparatie-tafel...

Bericht door MR. LEE » 11 mei 2016, 15:09

Zojuist weer binnen-gebracht ( door een gitarist van een bevriende "Shadows-band" ) :

Een VOX AC30 ( prachtige zgn KORG re-issue uitvoering ).

De momentele klacht over deze karakteristieke buizen-amp : " Af en toe doet ie een beetje vervelend "

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik ga 't wel allemaal effe uitzoeken ,......maar eerst ga ik wat sportieve kleding aantrekken en proberen om in de naburige Vogelenzangse-duinen hier even een rondje te gaan joggen.
( want die pens van me komt volgens mij steeds verder naar voren ,.....grrrrrr :facepalm: )
Bijlagen
CAM00318 (Medium).jpg

Plaats reactie