'55 Knutselbas

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

'55 Knutselbas

Bericht door Pellek »

Actie iets hoger doen, kijken of dat helpt. Dan de hals met een shim weer op de juiste hoogte krijgen. Denk dat als je de spanning bij de brugzadels wat hoger krijgt die snaar snappier zal klinken.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Mach1 schreef:Hier een foto. Je ziet dat ik iets heb bijgevijld maar dat maakte niks uit.
Als ik zo deze foto bekijk lijkt het of de groef in de topkam net even te breed is voor de snaar, dit kan demping veroorzaken bij een open snaar.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

'55 Knutselbas

Bericht door Muziekschuur »

Ff een vraag aan Blablas... Ik ben niet zo technisch als jij. Dus... Kan een snaar een mini breuk hebben.... Waardoor je geen goeie sound hebt? M.a.w. een andere snaar plaatsen? Of.... Het lijkt dat Mach1 al gewisseld heeft... En dat hielp niet?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

'55 Knutselbas

Bericht door Muziekschuur »

Mischien helpt dit?

Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

'55 Knutselbas

Bericht door blablas »

Muziekschuur schreef:Ff een vraag aan Blablas... Ik ben niet zo technisch als jij. Dus... Kan een snaar een mini breuk hebben.... Waardoor je geen goeie sound hebt? M.a.w. een andere snaar plaatsen? Of.... Het lijkt dat Mach1 al gewisseld heeft... En dat hielp niet?
Als er een mini breuk in de kerndraad zit zal de snaar niet goed meer te stemmen zijn en op een gegeven moment breken, als er een breuk in de omwinding zit kun je een extra trilling of demping gaan horen bij bepaalde frequenties.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

blablas schreef:
Mach1 schreef:Hier een foto. Je ziet dat ik iets heb bijgevijld maar dat maakte niks uit.
Als ik zo deze foto bekijk lijkt het of de groef in de topkam net even te breed is voor de snaar, dit kan demping veroorzaken bij een open snaar.

Dat klinkt heel aannemelijk. Ga straks een andere kam kopen. Toch eens proberen.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

'55 Knutselbas

Bericht door rensbass »

Ik had volgens mij ook zo'n soort probleem op mn 51-er reissue, heb toen de brug vervangen door een fender deluxe, en de snaren niet meer door de body gedaan. Daarna klonk alles top. Je kan nog even proberen om je snaar gewoon door de brug te doen, kijken of t wat uitmaakt.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5287
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

'55 Knutselbas

Bericht door 4snaarinstrument »

Hoi Erwin,

Dus alleen je losse E en de eerste twee fretten klinken niet Ok?
Sommige fender style bassen hebben zo'n issue. Volgens mij komt het omdat de headstock tegen werkt. Klinkt het OK als je de headstock voorzichtig tegen een muur drukt? Dus als je de headstock ff fixeert? Zo ja, dan is dit het probleem. Het is eventueel mogelijk om het op te lossen. Het is mij gelukt bij twee bassen iig.
Fender
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

'55 Knutselbas

Bericht door Mach1 »

Dat ga ik nog testen, goed idee. De kam heb ik niet gekocht, ik wil eerst deze test doen omdat ik vrees dat het niet in de kam zit.
Wat heb jij dan voor oplossing Jeroen?

Ik ga ook de halspen een slagje geven om te zien of dat effect heeft.

Verder is de Squier pickup uit voorraad en heb ik bij een alleraardigste muziekzaak in Oosterhout (Piet Joosten) een Fender pickup gekocht. Die paste niet en ik heb hem aan moeten passen. Hoop werk maar gelukt! Nogmaals, de A, D en G klinken zalig dus ik hoop de E op te kunnen lossen.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

'55 Knutselbas

Bericht door MR. LEE »

Mach1 schreef:Ook hier mijn vraag om zo de kans op een antwoord te vergroten:

Vraagje over mijn '55 knutselbas:
Element (Fender) zit erin en hij klinkt over de hele hals en alle snaren echt zalig! Maar...de losse E snaar klinkt dunner en minder warm dan de andere snaren los en dan wanneer je verder op de hals de E snaar bespeelt. Ik weet dat eerste generatie P's en de latere Telecasterbassen een minder harde E snaar hebben maar dit is alleen bij de losse snaar en de F en Fis. Daarna is het wel in balans.
Wat kan dat zijn?

Snaren heb ik al verwisseld, kam heb ik een beetje gevijld maar dit gaf weinig verbetering.

Help!
Aiiiii,....da's een herkenbaar iets.
Het lijkt er ( zoals je het hier omschrijft ) op, dat dit een vervelende variant van 't fenomeen "dead-spot" kan zijn.
Soms dooft (doven) een bepaalde toon (tonen) niet in z'n geheel , maar alleen qua boventonen of alleen ondertonen.
Dit heeft ook te maken met eigen-resonanties van het instrument.

Je kunt even dit proberen :

Druk de kop van de hals eens stevig tegen een houten deurpost ( of gewoon de muur ) , en sla dan nog eens die zelfde tonen aan.
Let op of de sustain dan heel erg toeneemt , en of dan de diepte in die tonen weer toenemen.

( ik heb zo al eens een zepert gehad met een oude MusicMan Stingray en een Yamaha BB1100S :( )
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5287
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

'55 Knutselbas

Bericht door 4snaarinstrument »

Mach1 schreef:Dat ga ik nog testen, goed idee. De kam heb ik niet gekocht, ik wil eerst deze test doen omdat ik vrees dat het niet in de kam zit.
Wat heb jij dan voor oplossing Jeroen?

Ik ga ook de halspen een slagje geven om te zien of dat effect heeft.

Verder is de Squier pickup uit voorraad en heb ik bij een alleraardigste muziekzaak in Oosterhout (Piet Joosten) een Fender pickup gekocht. Die paste niet en ik heb hem aan moeten passen. Hoop werk maar gelukt! Nogmaals, de A, D en G klinken zalig dus ik hoop de E op te kunnen lossen.
Heb je het al geprobeerd? Ik ben benieuwd. De oplossing moet per bas bekeken worden. Er zijn twee dingen.

1. Stemmechanieken moeten goed vastzitten
Ze morgen nergens meetrillen of kunnen bewegen.
Bij een bas van mij lag het echt aan de stemmechanieken. Die waren gammel en dat is niet goed. Er mag niks trillen in de headstock. Ik heb ze vervangen door nieuwe en de bas klonk weer ok. Deze bas had hetzelfde probleem bij de lage noten.

2. Gewicht van de headstock speelt ook een rol. Bij een andere bas klonk de lage G dood. Ook deze tuners waren gammel geworden. 50 jaar oud en de moeren trilden steeds los. Bij deze bas heb ik alleen het binnenste deel vervangen door een andere oude set. Toen was het nog net niet ok. Uiteindelijk heb ik nog wat lichtere onderdelen gebruikt van weer een andere oude set. Het resultaat was echt goed. De totale bas klonk zelfs veel beter.

Wat voor tuners heb jij? Het is even uitzoeken wat bij jou dan de juiste oplossing is.
Fender
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

'55 Knutselbas

Bericht door Mach1 »

Heb een lijmtang aan te kop gemonteerd, tegen een houten tafel geduwd, tegen de muur...geen verschil!
Nieuwe snaar geprobeerd...niks.

Trusrod aangedraaid en ook losser geprobeerd...geen verschil.

Stemmechanieken zijn goed en zitten als een huis. Wilkinsons en nieuw.

Komende week laat ik de nut repareren om uit te sluiten dat dat het is.

Bedankt voor het meedenken iig!! Ik geef niet op, vooral omdat ik de andere snaren heb gehoord!!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5287
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

'55 Knutselbas

Bericht door 4snaarinstrument »

Ok. Gelukkig iig geen issue met de resonantie van de headstock!
Fender
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

'55 Knutselbas

Bericht door Muziekschuur »

Pasvlakken in de neckpocket wel vlak?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

'55 Knutselbas

Bericht door MR. LEE »

poehhhhh ,..da's een lastig geval dan . :(

Sommige vervelende dingen krijg je bij basgitaartjes echt kado :
Bij Fender JB een enorme joekel van een dead-spot op de C# van de G-snaar bijv.
( en daar is bijv dan niks an te doen :( )

Ik heb de kop wel eens verzwaard met een klein gewichtje , wat ik van rvs had laten draaien.
De dead-spot verschoof toen alleen maar een stukkie terug, van C# naar C. :facepalm:
Plaats reactie