probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MMark »

Gisteren tijdens de repetitie viel mijn geluid weg en hoorde ik enkel in de verte een hoog schel geluid. Mijn setup:

Bas--> draadloos Line6 G55-->Boss Noise suppressor-->Korg dtr1000-->Sansamp RBI-->GK 1001RB-->2x 210sbx cabs met speakon aangesloten.

Wat we hebben geprobeerd:
Andere instrumentkabel gebruikt, speakon vervangen voor jack kabel, de bas rechtstreeks in de amp geplugd. Dit mocht allemaal niet baten, het geluid bleef hetzelfde. Vervolgens enkel de cabs er tussen uitgehaald en de rest aangesloten op een bascombo. Binnen de kortste keren vertoonde deze combo dezelfde kuren. Nadat deze was 'afgekoeld' de bas rechtstreeks in de combo geplugd waarna ik wel normaal geluid kreeg. Daarna de bas rechtstreeks in de 1001RB geplugd en die via speakon aangesloten op een ander bascabinet. Dit werkte gelukkig ook. Hierdoor vermoed ik dat de cabs defect zijn geraakt door de sansamp. Is dit mogelijk? De 210sbx cabs hebben we aangesloten op een andere top en ook daar gaven deze hetzelfde slechte hoge geluid zonder enige body.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Alle input is welkom.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MR. LEE »

je speakertjes zijn vermoedelijk gewoon opgeblazen.
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MMark »

MR. LEE schreef:je speakertjes zijn vermoedelijk gewoon opgeblazen.
Zou het dat zijn? Dan laten de speakers toch nog wel wat horen? Gekraak of zo? Leek alsof er alleen uit de tweeter nog wat geluid kwam.

Waar in de buurt van Oosterhout (nb) kan ik deze cabjes het beste brengen voor een diagnose cq reparatie?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MR. LEE »

Er zal toch vast wel bij jou in de buurt een toegewijde hobby-jongen te vinden zijn die dat cabinetje even kan openen en kan kijken wat 'r aan schort ?

Dit is wel zo'n super-eenvoudig te analyseren defect :|

Waar brengen je bandmaatjes hun spulletjes heen dan ?
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MMark »

Vandaag ff de cabs laten checken, alle 4 de speakers opgeblazen. Nieuwe speakers zijn behoorlijk aan de prijs, geldboom is al kaalgeplukt. Voorlopig geen zware tonen voor deze bassist :facepalm:
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door Madame Clapotis »

MMark schreef:Vandaag ff de cabs laten checken, alle 4 de speakers opgeblazen. Nieuwe speakers zijn behoorlijk aan de prijs, geldboom is al kaalgeplukt. Voorlopig geen zware tonen voor deze bassist :facepalm:
Wut, hoe kan dat zomaar? o_O
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MMark »

Tja, cabs bleken veel minder aan te kunnen dan ik dacht. De info verkeerd geïnterpreteerd. Dure les. Daarnaast vermoed ik dat de sansamp rbi er mede schuldig aan is. Deze heb ik echter niet laten checken.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door Rieno »

Hoe hard had je dat ding dan staan? En waarom denk je dat die Sansamp er iets mee te maken heeft?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door A-lex »

als je overstuurd klinkt hoor je minder snel dat je speakers aan het lijden zijn!
en troost je, je bent zeker niet de eerste of de enige die wat speakers opblaast :wink:
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MMark »

@ Rieno: zie mijn uitleg in de eerste post.

@ A-lex: Tnx :wink:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door Rieno »

Dat had ik gelezen...maar dan snap ik nog steeds niet hoe je de Sansamp meetelt als schuldige (dat zou ik namelijk totaal niet kunnen verklaren) :) Je geeft zelf al aan dat de speakers minder aankonden dan je dacht; vandaar ook mijn vraag hoe hard je het spul dan had staan.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MMark »

Versterker stond op een kwart, sansamp voor de helft.

Vervolgens sansamp op een andere versterker, een hughes en kettner combo aangesloten, die kapte er ook mee na 2 minuten. Vandaar mijn vermoeden. Heb jij een andere theorie? Alle ideeën zijn welkom :wink:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door Rieno »

Hm, ok..dan lijkt het me idd sterk dat het aan het vermogen van je versterker heeft gelegen; dat zou wel aardig moeten kunnen met twee 200W kasten. Had even niet in de gaten dat die Sansamp geen pedaal was, maar een 230V gevoed apparaat..dan zou ik daar inderdaad eerder aan denken. Even wegbrengen dus.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MMark »

Kijk, daar maak je een opmerking waar ik een vraag over heb. Je zegt die sansamp is een 230v gevoed apparaat. Ik beschouwde hem als een 19" rack versie van het pedaaltje, die ik overigens ook heb. Maar ik moet dit niet 1 op 1 zien begrijp ik?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door Rieno »

Het zal wel niks zijn hoor, maar kort gezegd is er dus een punt in het apparaat waarop de spanning veel hoger is. Het pedaaltje heeft nergens een punt binnenin waar een hogere spanning staat, die krijgt z'n spanning uit een adapter. Er is dus ergens in die RBI een punt waar de 230 naar een lagere spanning gaat en als je pech hebt, is dat stuk en gaat die spanning ook ergens anders over staan.

De kans is niet groot, want er zit vast ergens een zekering (ken het ontwerp niet). Toch blijf ik het raar vinden dat alle speakers in 1x door zijn...daar heb je wel een behoorlijke bak stroom voor nodig en dat kan haast niet vanuit die RBI gekomen zijn.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie