Rickenbacker plaatjes en praatjes

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2827
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Sjtevel 1984 »

Inderdaad, dat vroeg ik me ook af! Juist die binding maakt het net af vind ik.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Freddy Lee »

Aan de ene kant verrassend, Hans. Aan de andere kant logisch gelet op je recente bezoekjes aan The Rikkenbakker Farm. :D
Ik begrijp je keuze voor de 4003S overigens prima. Ik heb de 4003 en de 4003S ook even geprobeerd en die afgeronde profielen maken de Rikkenbakker beter bespeelbaar.
Ik moet zeggen dat het bij mij ook behoorlijk kriebelde, maar ik heb me (tot nu toe) in kunnen houden. Het blijven ergonomisch gezien toch vreemde basgitaren. Maar het soundje, :worship:
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26338
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

tjoepatjoep schreef:Beauty, Hans!

Waarom de S voor jou? De afgeronde profielen?
Ja, dat zeker. Ik vind dat prettiger. Maar ook bevalt mij de eenvoud van de afwerking van de S meer. Ik had dat ook met de Snoek die ik destijds reed, een simpele DSpécial vond ik in zijn eenvoud mooier dan de opgesmukte Pallas-uitvoeringen, al dan niet met injectie. Zo heb ik ook geen behoefte aan de stereo-mogelijkheid van de "luxe" 4003. Vergelijk het daar maar mee. Minder is voor mij meer dus.
Freddy Lee schreef:Het blijven ergonomisch gezien toch vreemde basgitaren. Maar het soundje, :worship:
Dat gevoel had ik ook een tijdje en dat zorgde dus wel voor wat twijfel. Maar een S met afgerond profiel die ook "goed hangt" bleek me toch heel goed te passen en daar heb ik bij bezoek aan de Rikkenbekker Farm dus ook in alle posities (zittend en staand spelen, met en zonder plektrum, hand bij de brug of op de pup-cover) heel goed op gelet en dat heeft de doorslag gegeven.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door frieteboer »

ik ben niet van de ricks maar kom toch af en toe kijken hier. waarom? omdat ik bassist ben en toch graag een mooi plaatje zie, en dat is met die van jou gelukt Hans58. Gefeliciteerd met dit pracht instrument :jaaaaa:

| Human Base basses | EBS amplification |
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26338
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

Dank je!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door The Mule »

Mooie bas Hans! Die Rikkenbakkerboerderij gaat mij ooit ook een greep in de spaarkas laten doen. Als ooit die witte of crème 4003S opduikt dan zie je alleen nog een rokend bandenspoor richting Gouda bij mij in de straat.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
Spinal Tap
Berichten: 3039
Lid geworden op: 22 jan 2005, 12:57

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Spinal Tap »

Zeer fraai en eens met 'Less is more' bij bepaalde bassen. Geldt voor deze Rickenbackers, maar voor mij ook met jazzbassen. Zonder blocks en binding naar mijn mening net iets eleganter.
sinneD88
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 apr 2015, 21:59

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door sinneD88 »

The Mule schreef:Mooie bas Hans! Die Rikkenbakkerboerderij gaat mij ooit ook een greep in de spaarkas laten doen. Als ooit die witte of crème 4003S opduikt dan zie je alleen nog een rokend bandenspoor richting Gouda bij mij in de straat.
Zo iets als dit?

Afbeelding
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door berth »

Das geen S.

Meer zoiets:

Afbeelding
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Peter 2.0 »

The Mule schreef:Mooie bas Hans! Die Rikkenbakkerboerderij gaat mij ooit ook een greep in de spaarkas laten doen. Als ooit die witte of crème 4003S opduikt dan zie je alleen nog een rokend bandenspoor richting Gouda bij mij in de straat.
Ik zal het eens in de gaten houden dan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door JoostT »

Hans58 schreef:Ik mag ook bij de club!
Afbeelding
4003S van 2016 in MIdnight Blue met aangepast wiring harness (’60-s spec wiring met 250K pots voor volume, 500K pots voor tone en vintage old stock condensatoren volgens de baas van de Rickenbacker Farm).
Morgen mag-ie meteen mee de wei in met The Poor. 8) :cheer: :dance:
Omdat het zo'n mooi ding is :mrgreen: Veel plezier ermee Hans (en grappig dat ik dat zaadje geplant heb zien worden op de oudelullendag :-))
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26338
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

JoostT schreef: Omdat het zo'n mooi ding is :mrgreen: Veel plezier ermee Hans (en grappig dat ik dat zaadje geplant heb zien worden op de oudelullendag :-))
Haha, ja dat leek er wel heel erg op. Het zaadje zat er echter al decennia maar het ontkiemen bleef uit in al die jaren. Als jong beginnend bassistje had ik al "iets" met een Ric en daarom kocht ik ook ergens achterin de jaren '70 een Hondo Ric kopie, compleet met stereo-uitgang. Dat was niet zo'n heel goede bas (maar wist ik veel), hij verdween weer en de decennia daarna kwam het eigenlijk niet aan de orde. Ze zijn immers niet goedkoop en ik vergroeide totaal met de Precision. Al kriebelde het soms wel.
Toen ik in maart jl met zoonlief bij een 10CC-optreden was, speelde Graham Gouldman vrijwel de hele avond op een zwarte Ric en dat ding klonk zo waanzinnig dat ik toch met lichtelijke onrust de zaal uit ging. Maar nog steeds in het besef dat ik heel lang zou moeten sparen. Daarna ging het snel. Mijn vader overleed eind maart en kort nadat ik op de ouwelullendag het setje Rics van Peter in mijn handen had gehad bleek dat er uit zijn nalatenschap wat overschoot voor mijn zus en voor mij. Mijn vrouw zei meteen "Nu kun je als aandenken die bas kopen die je zo graag wilde". Ik heb me toen, geholpen door Peter, wel heel goed voorbereid, want zo'n ding mooi vinden is één, maar hij moet je ook "passen" in die zin dat je er op uit de voeten kunt; dat was daarna het belangrijkste. Het blijft immers een aardige investering. Dat bleek het geval en ik ben er heel blij mee, ook omdat-ie dus een speciaal plekje heeft, zeg maar.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22182
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door RUIS »

Mooi Hans! (ik riep al een jaartje of tien dat het wel wat voor je zou zijn om aan de Ric te gaan)
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door The Mule »

berth schreef:Afbeelding
:shock: :shock: :kwijl: :shock: :shock:
:shock: :kwijl: :kwijl: :kwijl: :shock:
:kwijl: :kwijl: :shock: :kwijl: :kwijl:
:shock: :kwijl: :kwijl: :kwijl: :shock:
:shock: :shock: :kwijl: :shock: :shock:
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26338
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

RUIS schreef:Mooi Hans!(ik riep al een jaartje of tien dat het wel wat voor je zou zijn om aan de Ric te gaan)
Ha, je hebt gelijk. Ik beken. En ik heb die van jou ook in levenden lijve mogen beproeven :)
Wanneer is de Ric meeting? :wink:

Bert: die is ook lekkâh, ja!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie