Preamp in plaats van een versterker?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Dragon
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jun 2004, 21:51

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Dragon »

Stel ik wil een pre-amp\DI i.c.m. in ear en een draadloze zender voor mijn gitaar combineren.

Hoe zit dat dan aangesloten?

Ik begin met de bas, draadloos naar de ontvanger voor de bas,
dan van draadloze ontvanger bas met kabeltje naar bijvoorbeeld een Boss pedaaltuner,
dan van Boss pedaaltuner met een kabeltje naar bijvoorbeeld een EBS Valvedrive DI,
vanaf de EBS Valvedrive DI met kabel richting de mengtafel voor het zaalgeluid en tevens een kabeltje richting draadloze ontvanger in ear systeem,

en dan? of is het begin al niet goed? Er moet natuurlijk nog een kabel naar de mengtafel voor de monitormix. Hoor ik dan ook het geleurde geluid van de EBS op mijn oortjes?

Zijn er mensen die dit zo hebben en hebben ze dit dan in een rackje ofzo?

Gr. Marc
Fender bassen, Precision en Aerodyne
Shure GLXD draadloos systeem
Shure P3TRA PSM 300 in ear systeem
Rotosound en D'Addario snaren
Monster kabels
Line 6 Helix LT
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Madame Clapotis »

Goose schreef:Kent iemand de Two Notes Le Bass dual channel preamp?
Die heb ik sinds afgelopen week in huis. Eerste optreden is pas volgende week. In tussentijd is 't nog wat warmlopen met de instellingen, verschillende bassen en effecten, etc... Eerste indruk in elk geval zeer positief! :jaaaaa:
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Robert Homan »

Dragon schreef:(...) vanaf de EBS Valvedrive DI met kabel richting de mengtafel voor het zaalgeluid en tevens een kabeltje richting draadloze ontvanger in ear systeem,

en dan? of is het begin al niet goed? Er moet natuurlijk nog een kabel naar de mengtafel voor de monitormix. Hoor ik dan ook het geleurde geluid van de EBS op mijn oortjes?
Waarom een kabel van de EBS naar je inear-systeem? Je krijgt toch een complete monitormix aangeleverd inclusief bas?
...
Gebruikersavatar
Dragon
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jun 2004, 21:51

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Dragon »

Oke, ik dacht dat er anders geen connectie was tussen de verschillende onderdelen.
maar je krijgt natuurlijk die kabel nog terug van mengtafel naar in ear.... ?

Dus in principe dan 1 x direct out van pre-amp naar mengpaneel en dan nog 1 kabel van mengpanneel monitor out naar in ear ingang.

Heb ik zo dan goed?
Fender bassen, Precision en Aerodyne
Shure GLXD draadloos systeem
Shure P3TRA PSM 300 in ear systeem
Rotosound en D'Addario snaren
Monster kabels
Line 6 Helix LT
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Robert Homan »

Dragon schreef:Oke, ik dacht dat er anders geen connectie was tussen de verschillende onderdelen.
maar je krijgt natuurlijk die kabel nog terug van mengtafel naar in ear.... ?

Dus in principe dan 1 x direct out van pre-amp naar mengpaneel en dan nog 1 kabel van mengpanneel monitor out naar in ear ingang.

Heb ik zo dan goed?
In de basis is dat een normale setup voor bas + inear inderdaad...

Ik geef de voorkeur aan stereo inear, maar daar moet de monitortafel maar net geschikt voor zijn.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Goose »

Misschien is een Palmer pocket amp bass wat.

https://www.palmer-germany.com/mi/en/POC ... MPBASS.htm
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Strabel »

Wel een topic voor luie muzikanten.
OK,in professionele omgeving met heel goede monitors en/ of side-fils en in-ear te doen,maar
jezelf afhankelijk maken van derden is vaak toch een teleurstelling.
Ik speel zelf op een Marcus Miller pre-amp plus Yamaha p9000 en gallien kreuger 4x10 neo cabinet.
Ik ben zelf pro-geluidsman geweest en begrijp goed waar problemen kunnen ontstaan.
Als je zelf een goede installatie bezit/aanschaft hoef en kan je anderen niet verwijten dat je geluid
Niet goed is.
Wees verantwoordelijk voor JOUW sound.
(Pffff ,wat weegt het tegenwoordig nouw).
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik snap je punt. Ik heb echter mijn zaakjes goed op orde. Het komt echter vaker voor dat de zaal wilt dat je over hun cabinet speelt, zeker op de avonden met 3+ bands. Meermaals ben ik een gaar cabinet tegengekomen. Dan is het toch prettig als je dat kan omzeilen.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Madame Clapotis »

Strabel schreef:Wel een topic voor luie muzikanten.
OK,in professionele omgeving met heel goede monitors en/ of side-fils en in-ear te doen,maar
jezelf afhankelijk maken van derden is vaak toch een teleurstelling.
Ik speel zelf op een Marcus Miller pre-amp plus Yamaha p9000 en gallien kreuger 4x10 neo cabinet.
Ik ben zelf pro-geluidsman geweest en begrijp goed waar problemen kunnen ontstaan.
Als je zelf een goede installatie bezit/aanschaft hoef en kan je anderen niet verwijten dat je geluid
Niet goed is.
Wees verantwoordelijk voor JOUW sound.
(Pffff ,wat weegt het tegenwoordig nouw).
En toch... Op een groot en degelijk podium vorige week deed de geluidsman die alles prikte toch niet anders dan overdreven met zijn ogen rollen toen ik zei dat ik een eigen DI-out had op mijn voorversterker en die graag wou gebruiken. "En wat als er stront uitkomt?". Een gezonde argwaan is soms op zijn plaats, maar ...
Vandaag de live-mix binnengekregen. Klinkt als een tiet (zo zeggen Nederlanders dat toch?)

@Strabel: Op welke punten ontstaan volgens jou dan 't makkelijkst problemen? Op welke punten mag je / moet je geen toegevingen kunnen doen?
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door tjoepatjoep »

Strabel schreef:Wel een topic voor luie muzikanten.
OK,in professionele omgeving met heel goede monitors en/ of side-fils en in-ear te doen,maar
jezelf afhankelijk maken van derden is vaak toch een teleurstelling.
Ik speel zelf op een Marcus Miller pre-amp plus Yamaha p9000 en gallien kreuger 4x10 neo cabinet.
Ik ben zelf pro-geluidsman geweest en begrijp goed waar problemen kunnen ontstaan.
Als je zelf een goede installatie bezit/aanschaft hoef en kan je anderen niet verwijten dat je geluid
Niet goed is.
Wees verantwoordelijk voor JOUW sound.
(Pffff ,wat weegt het tegenwoordig nouw).
En het volume op de bühne? Tov in ears...?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Robert Homan »

Madame Clapotis schreef:(...) de geluidsman die alles prikte toch niet anders dan overdreven met zijn ogen rollen toen ik zei dat ik een eigen DI-out had op mijn voorversterker en die graag wou gebruiken. "En wat als er stront uitkomt?" (...)
Ik ben zo'n geluidsman (alleen iets milder qua communicatie) ;-)

Ik geef als geluidstechnicus muzikanten af en toe het voordeel van de twijfel als ze aangeven dat ze hun signaal op XLR aanleveren. Toetsenisten met een eigen mixer, bassisten met een ingebouwde DI in hun top/combo/pedaal, harddisk-racks, etc. Voor mij scheelt het weer DI's uitpakken en neerleggen, maar té vaak blijkt dat ik dat misschien toch beter meteen had kunnen doen. Zelfs bij toetsenisten met een eigen mixer hang ik nog het liefste een XLR>XLR DI tussen hun uitgangen en mijn inputs.

Het grootste probleem van ingebouwde DI's is dat die door aardeproblemen kunnen brommen. De stroomverdeling op het podium is eigenlijk nooit hetzelfde waardoor je nooit zeker kan weten of er aardlussen ontstaan. Zeker in een festivalsetting met korte change-overs heb ik echt geen tijd (of zin) om uitgebreid een brommende basgitaar te gaan onderzoeken. Dan hang ik er liever een eigen DI tussen waarvan ik zeker weet dat er geen brom optreedt. Althans niet vanwege aarde-issues.

En wat betreft het onderwerp van dit topic: Gebruik je verder geen exotische effecten of overdrive/distortion? Prik je bas dan rechtstreeks in een actieve DI van het PA-bedrijf en laat het daar verder bij. Strakker en stiller dan dat krijg je het over het algemeen niet.
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Digidesign »

Wij spelen al jaren zonder versterkers op het podium, heerlijk geen gesjouw en geen herrie meer. De drummer heeft sinds een paar jaar een elektronisch drumstel waardoor alleen onze vocalisten nog geluid maken op een podium. Iedereen speelt met goeie op maat gemaakte inears en krijgt de mix van onze monitor mixer. Een natte droom voor iedere geluidstechnicus. :wink:
Onze monitor tafel heeft een galvanisch gescheiden aftak voor de PA en ik heb sindsdien nog nooit een geluidstechnicus iets horen roepen over een brommetje.

Onze drie gitaristen spelen over modeling multi effect pedalen (Kemper, Line6 HD, Boss GT100) en alles stereo wat echt het verschil maakt. Ik heb jaren een Phil Jones Bass Buddy gebruikt als bass preamp en deze gaat alleen nog mee als backup sinds ik een Digitech BP-355 heb. Wat een goed pedaal is dit :D Stevig, XLR aansluitingen, zeer goede kwaliteit effecten.
Zeker in vergelijk tot de dure Boss GT10, hier kan je een heleboel meer mee maar het is minder bruikbaar. Het probleem bij het gebruiken van Multi effect pedalen is dat je zelf de boel onder controle moet krijgen en dat betekend huiswerk! Echt heel veel tijd gaat hierin zitten, en vaak gebruik je maar een paar presets.

Zoals Strabel al schreef ben je zelf verantwoordelijk voor jouw sound, dus zorg dat je je gear zelf goed onder controle hebt.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Strabel »

Eerst even iets over waar je je signaal vandaan haalt.
1) Di-box.
Meestal aangeleverd door zaal/pa-boer.
Mits goede di ,goed schoon geluid maar vaak wel steriel als instrument direkt wordt ingeplugd.
2)di van eigen pre-amp.
Vaak discussie met pa-boer over pre of post.
ikzelf als ex-pro-geluidsman zeg pre maar ik gebruikte vaak ook nog een microfoon.
Met een post signaal geef je jouw instellingen door (ook vaak de effecten)en als dit niet goed afstelt(b.v. grootte volume verschillen)
is dit een nachtmerry voor de geluidsman.Di uit moet ook een aardlift hebben(vind ik)
3)Microfoon
Geeft jouw geluid door(baskast + versterker).
Mits goed afgesteld prima.
Nadeel overspraak.
Bij grootte podia/setups word vaak di plus microfoon gebruikt. (di pre)
Voordeel is dat je direkt en micro(post) kan mixen of bij storing vaak nog een signaal bruikbaar.
4)Speaker di
Goede ervaringen met gitaar.
Voor bas misschien ook bruikbaar.
voordeel : post signaal van jouw eindversterker en geen overspraak.

In ear of monitors of side-fils.
Alles staat of valt bij een goede mix (dit geld voor alle 3).
Alleen in ear werkt voor Mij alleen als de muziek niet te heftig is.(Het voelen van geluid heeft wel degelijk invloed op je spel)
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Digidesign »

Over het voelen (van de bas) heb ik wel eens met zo'n trilplaat gespeeld. Werkt goed maar ik kreeg de vraag waarom ik op een eigen mini podium stond... En ik ben al niet de kleinste. Daarom heb ik nu een Basslet besteld. Geen typefout, haha.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Goose »

De laatste jaren (toen ik nog in een band speelde) gebruikte ik een Redbox van H&K. Die hing ik tussen mijn Orange AD200B en mijn speaker. Dan had ik het eindbuizen geluid ook richting de PA.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie