Rickenbacker plaatjes en praatjes

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Jurren
Berichten: 1438
Lid geworden op: 28 aug 2006, 19:48

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Jurren »

Hans58 schreef:want zo'n ding mooi vinden is één, maar hij moet je ook "passen" in die zin dat je er op uit de voeten kunt
Ik heb ooit twee verschillende Rics in bruikleen gehad. Ik vond de sound en looks tof, maar qua bespeelbaarheid klopte het niet bij mij. Toen ik voor het eerst m'n '74 4001 in handen kreeg, snapte ik pas hoe verschillend ze kunnen zijn en dat er dus ook echt versies zijn die helemaal bij je kunnen passen.
Hans58 schreef:Wanneer is de Ric meeting? :wink:
Geen verkeerd idee!
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1463
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Verschil volume elementen

Bericht door koen van soelen »

Hallo mede-Rick fanaten!

Ik ben sinds een half jaartje ongeveer dus ook trots bezitter van een Rick, een 4003 fireglow uit 2013. Hij klinkt echt superlekker maar ik heb één klein dingetje; het brugelement is een tikje luider dan het halselement. Ik vroeg me af of dat een vaker voorkomend euvel is, of dat ik het gewoon kan verhelpen door de hoogte van de elementen wat beter af te stellen?
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door tjoepatjoep »

Je kunt natuurlijk je brugelement iets laten zakken voor een evenwichtiger geluid, of natuurlijk Ric-O-Sound gebruiken.
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Verschil volume elementen

Bericht door berth »

koen van soelen schreef:Hallo mede-Rick fanaten!

Ik ben sinds een half jaartje ongeveer dus ook trots bezitter van een Rick, een 4003 fireglow uit 2013. Hij klinkt echt superlekker maar ik heb één klein dingetje; het brugelement is een tikje luider dan het halselement. Ik vroeg me af of dat een vaker voorkomend euvel is, of dat ik het gewoon kan verhelpen door de hoogte van de elementen wat beter af te stellen?
Yep, dat kan je doen door elementen te laten zakken of hoger te zetten in vergelijking tot elkaar. Komt je hals element niet hoog genoeg dan kan je de dingetjes die onder de slagplaat zitten verwijderen zodat die nog wat hoger kan.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1463
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door koen van soelen »

Oké thanx, het is dus gewoon op te lossen door de elementen naar boven of beneden te draaien. Weet ik in elk geval dat het meer niet is!
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1463
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door koen van soelen »

Gelukt hoor, mooi gelijke output nu.
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door saf »

Hans58 schreef:
JoostT schreef: Omdat het zo'n mooi ding is :mrgreen: Veel plezier ermee Hans (en grappig dat ik dat zaadje geplant heb zien worden op de oudelullendag :-))
Haha, ja dat leek er wel heel erg op. Het zaadje zat er echter al decennia maar het ontkiemen bleef uit in al die jaren. Als jong beginnend bassistje had ik al "iets" met een Ric en daarom kocht ik ook ergens achterin de jaren '70 een Hondo Ric kopie, compleet met stereo-uitgang. Dat was niet zo'n heel goede bas (maar wist ik veel), hij verdween weer en de decennia daarna kwam het eigenlijk niet aan de orde. Ze zijn immers niet goedkoop en ik vergroeide totaal met de Precision. Al kriebelde het soms wel.
Toen ik in maart jl met zoonlief bij een 10CC-optreden was, speelde Graham Gouldman vrijwel de hele avond op een zwarte Ric en dat ding klonk zo waanzinnig dat ik toch met lichtelijke onrust de zaal uit ging. Maar nog steeds in het besef dat ik heel lang zou moeten sparen. Daarna ging het snel. Mijn vader overleed eind maart en kort nadat ik op de ouwelullendag het setje Rics van Peter in mijn handen had gehad bleek dat er uit zijn nalatenschap wat overschoot voor mijn zus en voor mij. Mijn vrouw zei meteen "Nu kun je als aandenken die bas kopen die je zo graag wilde". Ik heb me toen, geholpen door Peter, wel heel goed voorbereid, want zo'n ding mooi vinden is één, maar hij moet je ook "passen" in die zin dat je er op uit de voeten kunt; dat was daarna het belangrijkste. Het blijft immers een aardige investering. Dat bleek het geval en ik ben er heel blij mee, ook omdat-ie dus een speciaal plekje heeft, zeg maar.

Dan krijgt de bas ook meteen een veel diepere lading.

Ik heb mijn rick toendertijd gekocht van het geld dat ik overhield uit de scheiding. Ik wilde perse een midnight blue wat als lefty betekende dat ik daar veel meer voor betaald heb dan als ik een zwarte witte of maple had gekozen. Soms komt er uit ene klote situatie iets uit wat een positieve draai kan geven.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

P'sies, Sef, zo voelt het ook.
Ik heb 'm nu ruim 2 weken in huis en heb er, met 2 The Poor-repetities en veel thuisritjes al heel wat kilometers mee gemaakt. En wat een geweldige bas. Hij opent weer hele nieuwe wegen voor me, inspiratiewijs, en dat is echt te gek. Daarnaast klinkt-ie natuurlijk fantastisch. De toon is er werkelijk altijd, met heel veel definitie, "presence" en druk maar zit nooit in de weg. Geen dooie plekken op de beruchte posities op de G-snaar zoals je ze bij veel Fenders(-achtigen) hebt, niks.
Hij kan heel mooi en ook heel vies klinken als je 'm flink op zijn lazer geeft, maar altijd is er de definitie en onder dat prachtige hoog altijd dat vette, bijna sub-laag. Zowel met als zonder plektrum. En door de "razor-edge" afstelling van Peter speelt-ie waanzinnig gemakkelijk, wat ook helpt bij het inslaan van paadjes die ik niet (meer) dacht te kunnen vinden. Nou ja, op mijn nivo dan :mrgreen: :oudezak:
Ja, ik zie het, het zijn louter superlatieven, en ik wil hier mijn trouwe Precisions zeker niet onder het vloerkleed schuiven maar dit is werkelijk de beste (en ook duurste :shock: ) bas die ik ooit gehad heb. De P is zoals ik het nu bekijk een soort Ford Pick-up truck; een oerbetrouwbare allrounder, beetje lomp soms, maar hij doet het altijd en je kunt er elk terrein mee in. M'n Rick zie ik als een Jaguar met notehouten dahsboard, of misschien een sjieke Range Rover, want hij is tenslotte ook erg allround. Nou ja, ik vind 'm in elk geval sjiek in dat fraaie Midnight Blue.
Het zal duidelijk zijn, ik ben er werkelijk ongelooflijk blij mee en vind het prachtig dat ik dit heb kunnen doen.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door berth »

Hans58 schreef: Het zal duidelijk zijn, ik ben er werkelijk ongelooflijk blij mee en vind het prachtig dat ik dit heb kunnen doen.
Leuk om te lezen. :D
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door tjoepatjoep »

Je klinkt haast als een fanboy... :shock:

Mooi om te horen dat ie je inspireert. Dat is precies wat een nieuw instrument zou moeten doen!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Mach1 »

Goed verhaal Hans, ik kan het me helemaal voorstellen!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hagen »

Genieten!
Mooi om te lezen, Hans!

Ik kan moeilijk wennen aan de Rickvormen, maar die sound en die kleur blauw is echt helemaal te gek. Ik heb er ooit es een witte vastgehad op een BGFmeet en weet nog het geluid en sensatie. Dat heb ik maar met weinig bassen ( de G&L van Fred was er ook zo een ) Als er een Rickmeet komt, ga ik gewoon illegaal.
Hans, alle plezier met die monstersound!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

tjoepatjoep schreef:Je klinkt haast als een fanboy... :shock:

Mooi om te horen dat ie je inspireert. Dat is precies wat een nieuw instrument zou moeten doen!
Ja, daar heb je me, Joep :oops: , maar ik ben er ook ontzettend wijs mee dus what the hell :lol:
En ook voor Bert, Gerard en Erwin Mach1: dank heren. Het is enerzijds maar een bas en dus een materieel ding, maar ik voel me wel een beetje bevoorrecht en ik geniet er gewoon met volle teugen van. 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door RUIS »

Hans58 schreef:Geen dooie plekken op de beruchte posities op de G-snaar zoals je ze bij veel Fenders(-achtigen) hebt, niks.
En de 9e positie op de D-snaar? Daar hebben de mijne allebei wat minder leven zitten, de BB wat duidelijker dan de FG.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

RUIS schreef:
Hans58 schreef:Geen dooie plekken op de beruchte posities op de G-snaar zoals je ze bij veel Fenders(-achtigen) hebt, niks.
En de 9e positie op de D-snaar? Daar hebben de mijne allebei wat minder leven zitten, de BB wat duidelijker dan de FG.
Hm, was me nog niet echt opgevallen moet ik zeggen, ook in bantverbend niet. Heb het daarnet nog eventjes speciaal versterkt en onversterkt geprobeerd, maar als het zo is dan is het echt nauwelijks de moeite. Niet zo duidelijk als de beruchte plekken op de G-snaar bij veel Fenders. Ik heb een hele goeie denk ik (merkte Peter ook al op bij het fijne afstelwerk).
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie