Kleine versterkervragen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Kleine versterkervragen

Bericht door Chino »

Als je buizenversterker flink heet wordt, vervolgens het geluid wegvalt en er vervolgens de meest smerige brandgeur uitkomt dan lijkt het me tijd voor de reparateur toch?
De buizen lijken nog goed te zijn. De amp is onlangs nagekeken door Mr Bassman. Nieuwe buizen ingezet en verder nagekeken. Hopelijk valt dit nog onder de garantie.
Er leek een walm bij de stroomkabel weg te komen? De geur kwam uit de ventilatieroosters.
Kan het de fuse zijn?
Iemand ideeën, aanwijzingen waar het aan kan liggen of zijn er wel honderd mogelijkheden?

Gaat om mijn Little Bastard. Ik had hem flink openstaan, met een pedaal ervoor. Alles correct aangesloten.
Baal behoorlijk, ben er zo content mee.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Kleine versterkervragen

Bericht door Green Goblin »

Even terug naar Mr. Bassman. Goede ervaringen qua garantie.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Kleine versterkervragen

Bericht door A-lex »

extreem smerige brandgeur zijn de transformators..klinkt niet echt goed!!
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

A-lex schreef:extreem smerige brandgeur zijn de transformators..klinkt niet echt goed!!
Waarschijnlijk alleen de voedingstrafo :(
Onder garantie na vervanging van buizen en wat naloop/service-werk , zal 't niet zo gauw worden , denk ik.
Alleen "Onze Lieve Heer" had hooguit, heel misschien, een doorslag in een transformator kunnen voorkomen :roll:
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Kleine versterkervragen

Bericht door Chino »

Dan hou ik rekening met een tegenvallende kostenpost. Maandag maar wegbrengen.
Gelukkig heb ik een prima 'reserve' versterker: de Ampeg. :jam:
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Kleine versterkervragen

Bericht door Bernardduur »

Chino schreef:Als je buizenversterker flink heet wordt, vervolgens het geluid wegvalt en er vervolgens de meest smerige brandgeur uitkomt dan lijkt het me tijd voor de reparateur toch?
De buizen lijken nog goed te zijn. De amp is onlangs nagekeken door Mr Bassman. Nieuwe buizen ingezet en verder nagekeken. Hopelijk valt dit nog onder de garantie.
Er leek een walm bij de stroomkabel weg te komen? De geur kwam uit de ventilatieroosters.
Kan het de fuse zijn?
Iemand ideeën, aanwijzingen waar het aan kan liggen of zijn er wel honderd mogelijkheden?

Gaat om mijn Little Bastard. Ik had hem flink openstaan, met een pedaal ervoor. Alles correct aangesloten.
Baal behoorlijk, ben er zo content mee.
Hmmmm, dat klinkt als een trafo. Ik vermoed de power trafo........... Ashdown's trafo's zijn vaak onderbemeten waardoor ze snel warmer worden dan ze moeten waardoor de kans bestaat dat ze doorfikken.......... jammer! Ik heb in het verleden hier veel problemen mee gehad, zeker toen Ashdown moeilijker werd te bereiken voor replacement parts.

Mr Bassman heb ik verder niet veel mee. Ik heb veel werk van hem gezien waar ik niet blij van werd. Maar goed, dat was dan jaren geleden.
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Kleine versterkervragen

Bericht door Chino »

Is het dan handig om via Ashdown een nieuwe voedingstrafo te bestellen of is het aan te raden er een andere in te zetten?

Ik laat eerst nog checken wat nu precies het probleem is, maar vind het fijn om zelf ook een beetje een idee te hebben.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

Het zou wel het makkelijkste zijn ,...."eventjes bij Ashdown bestellen"...

( ik denk dat je eerder een date met Maxima hebt , dan een nieuw trafo'tje van de firma Ashdown )

Nou ja,...eerst proberen !

( er van uitgaande , als die trafo werkelijk defect blijkt te wezen )
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Kleine versterkervragen

Bericht door Chino »

Het bleek een kapotte eindbuis te zijn waar vonken vanaf kwamen en een paar elcos en condensators waren kapot/beschadigd. Valt (deels) onder de garantie. :dance: :cheer:
Is weer klaar en mijn Ampeg is ook nagekeken en in orde verklaard + gebiast.
:jam:
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

Nieuwe eindbuizen die (te) vroegtijdig sterven :cry: ,...
...je bent NIET de eerste , enigste en laatste die dat overkomt.

EL34 van J/J ,...EL84 van JJ ,..... :facepalm:

..en ook voorversterker-buisjes met zeefdruk-stempel "Electro-Harmonix" , 12AT7 en 12AX7 ...

Wat een troep zit 'r effe vaker dan soms tussen. :facepalm:

( er is niet echt een merk als helemaal "slecht" aan te duiden , het zijn door het hele assortiment van een merk bepaalde type buizen die vaker opvallen door uitval/defect/sluiting )
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door BassAgent »

Kan ik elke footswitch van een gitaarversterker gebruiken om de chorus van m'n Jazz Chorus aan en uit te zetten? Is een g*t**rversterker maar ik gebruik m zo graag... Of misschien eentje met twee knoppen voor chorus en vibrato? Er zitten zoveel prijsverschillen tussen die switches, dus ik haal liefst de goedkoopste ;)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door McDreads »

Gebruikte Mark King ook geen JC's in de studio?
Meeste footswitches zijn simpele schakelaars, onder te verdelen in simpel aan/uit en switches die alleen gesloten zijn als je ze intrapt en weer open zijn als je loslaat. Het enige belangrijke is de kwaliteit van de schakelaar zelf
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door BassAgent »

Voor bas zal ik 'm niet snel gebruiken :) Verslaat m'n Eich nooit. Maar voor gitaar... lekker bakkie voor bijna niks.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

BassAgent schreef: 13 jun 2017, 21:57 Kan ik elke footswitch van een gitaarversterker gebruiken om de chorus van m'n Jazz Chorus aan en uit te zetten? Is een g*t**rversterker maar ik gebruik m zo graag... Of misschien eentje met twee knoppen voor chorus en vibrato? Er zitten zoveel prijsverschillen tussen die switches, dus ik haal liefst de goedkoopste ;)
chorus , vibrato en distortion ......worden in de Roland Jazz Chorus elk afzonderlijk dmv contact naar massa aan/uit gezet.
Als het alleen om de chorus gaat kun je de allergoedkoopste bestellen ( 1 knop met mono jack )

Wil je meer functies schakelen , dan kun je bijv drie van die goedkoopste uitvoeringen op een plankje monteren .
( 3 knoppen met 3 mono jacks )
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door BassAgent »

Check, dat wilde ik even weten :) Thanks!
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Plaats reactie