Fender Bassman Club

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fender Bassman Club

Bericht door Muziekschuur »

Het bouwen van deze amps is niet goedkoop. En er staat Fender op.!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Fender Bassman Club

Bericht door we tigers »

Ik heb net wat zitten experimenteren met mijn PA135 en daar werd ik heel blij van!
De kanalen hebben alleen laag en hoog regeling en ik zat iets te bedenken om een midregeling te fabriceren. Ik heb vervolgens een patchkabeltje gehangen tussen de tweede ingang van het kanaal waar ik mijn bas in heb geprikt en een van de andere kanalen. Op dat andere kanaal de laag en hoogregeling helemaal naar beneden gedraaid. Als ik dan vervolgens het volume van dat kanaal omhoog jaag krijg ik een hele prettige midboost in mijn geluid erbij! Op die manier kan ik (indien gewenst) net wat meer door de mix prikken.
Afgelopen weekend met mijn set overigens opgetreden en zwaar genoten van mijn sound. Die 215 wappert fijn.
Laatst gewijzigd door we tigers op 09 sep 2016, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26246
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Fender Bassman Club

Bericht door Hans58 »

Slim bedacht, gewoon doorlussen! Als het werkt is het prima. Zeker tijdens optredens kan dat extra mid wel lekker zijn.
En fijn dat die 135 zo goed bevalt. Kan mij ook nog goed herinneren dat ik er voor de 1e keer mee op een podium speelde; was meteen een groot optreden (Kanaalconcert hier in Apeldoorn) en dat was genieten.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Fender Bassman Club

Bericht door kamiell »

dejohan schreef: ...
Trouwens wel raar dat die amps zo'n hoge nieuwprijs hebben. De originele vintage heb je voor 1000 euro, de nieuwe versie +2000?
Ok het is geen reissue maar een nieuw concept, maar er staat nog steeds bassman op.
Muziekschuur schreef:Het bouwen van deze amps is niet goedkoop. En er staat Fender op.!
Als ik hem vergelijk met andere versterkers van die prijsklasse is hij zijn geld wel waard hoor. Echt een schitterende versterker. De oude bakken zijn natuurlijk karakterversterkers maar deze ook met dan ook nog eens het vertrouwen dat alles werkt erbovenop. Het is veel geld maar voor een Orange of een Mesa ben je even veel kwijt.

Als je vergelijkt in gewicht, in power, in opties... wint de nieuwe volgens mij zonder probleem. En ik word er alleen maar gelukkig van als ik zie dat ze ook tweedehands voor zoveel geld weggaan want dat kan mij later alleen maar goed uitkomen :p
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Fender Bassman Club

Bericht door we tigers »

Groovehunter schreef:Yep @we tigers, deze ga ik zaterdag proberen en met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid meenemen natuurlijk :jam:
215 cabinet is hier in de buurt nog te koop, dus dan ben ik the man ;-)
En???
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Groovehunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2016, 20:59

Fender Bassman Club

Bericht door Groovehunter »

Heejla mensen,

hier dan mijn ticket to the club :lol:

De top is van 1980 en de cab (215) midden 70 ergens.
Eens luisteren hoe het op de repetitie klinkt.
En of ik er ook op kan gitaren, dan duw ik de Orange eruit :jaaaaa:

Nogmaals dank voor advies!
Bijlagen
IMG_1683bassman.JPG
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Fender Bassman Club

Bericht door dr. Bassvibes »

Heel erg cool, veel plezier er mee. :D
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Fender Bassman Club

Bericht door we tigers »

Zeer gaaf! Veel plezier ermee!
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fender Bassman Club

Bericht door Muziekschuur »

Wel even de originele speakers bekijken. Als het de originele zijn dan is het misschien zinvol ze te vervangen voor moderne... En die oude te bewaren.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26246
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Fender Bassman Club

Bericht door Hans58 »

Veel plezier met een hele toffe set! 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Fender Bassman Club

Bericht door Mach1 »

Gaaf hoor!!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Groovehunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2016, 20:59

Fender Bassman Club

Bericht door Groovehunter »

Tenks allemaal!

Er zitten inderdaad nog oude speakers in, van zo'n vierkante. CTS als ik me niet vergis. Met wel een lekkere sound ook.
Maar das link? In de zin van; oud spul is brozer en gaat snellen kaputo?

Groet!
Deef.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fender Bassman Club

Bericht door Muziekschuur »

Ik weet niet welke speakers het zijn....

Maar als ze van rond 1960 zijn dan is er veel "schaars metaal" gebruikt om het staal permanent magnetisch te kunnen maken. Het zijn kleine hoeveelheden van speciaal metaal wat er voor zorgt dat die klompen gedurende een jaar of 60 magnetisch blijven. Tegenwoordig gebruikt men neodynium.

Afbeelding

In de jaren 60 was dat een ander materiaal. Alnico. Vanaf 1965 werd dat metaal erg kostbaar. Het waren wel de betere gitaarspelers en geluidstechnici die juist dat materiaal misten in de latere speakers. Alnico zorgde ervoor dat geluid "snel" werd weergegeven. Bij de jaren "80 speakers werd geluid veel trager weergegeven. Met name merkbaar als je op huiskamer niveau wilde spelen. Dan was er of "geen geluid" of ineens "teveel".

Sinds 2000 wordt het schaarse metaal neodynium gebruikt. En speakers zijn nu beter dan ooit. Die oude speakers zijn dus of... alnico speakers en kunnen vol vermogen slecht aan... Of het zijn latere speakers en dan hebben ze veel minder rendement dan nieuwe Neodynium of gewone speakers (waar ook weer meer spul in zit (ceramische speakers genoemd (om mij onbekende reden). En het rendement van huidige speakers heeft die jaren '60 speakers dus flink voorbij gestreefd.

Van het internet:
SPEAKER MAGNETS
Alnico or AlcomaxTM magnets. Alnico is an almost perfect material for speaker magnets - extremely powerful, yet with a high Curie temperature (the temperature at which a permanent magnet loses its magnetization). Unfortunately, world events conspired to make it economically unfeasible for most designs. One of its primary constituents, cobalt (the "co" in Alnico), is produced in limited quantities from only one or two nations who have raised the price more than tenfold since the 1950's. Today, you can still find Alnico magnets, but only in very expensive specialty drivers (e.g. Lowther wide range paper cone drivers).
Alnico 500 as used in the very expensive PR7 ribbon tweeter or TAD pioneer (pioneers pro division)
Ceramic/ ferrite magnets are now the most common. Although much less powerful than Alnico, ceramic magnets are quite economical and also have a high Curie temperature. Their obvious drawback is that ceramic magnet assemblies are necessarily large to achieve useful flux levels. This is especially unfortunate for home theater applications where the large magnet structures generate strong stray magnetic fields which must be shielded if they're to be used around TV's.
Neodymium and Strontium are rare earth alloyed elements and are the most recent additions to the driver designers toolbox. Rare earth magnets can be as powerful as Alnico, yet still acceptably economical. Their largest drawback is their low Curie temperature which can restrict their use in high power drivers. Rare earth magnets are extensively used in magnetically shielded designs since their small size allows them to be contained totally within the motor structure, thereby minimizing the external field. Used also for their low profile magnet assby  in confined spaces like car doors etc 

Hopelijk helpt je dit.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6145
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Fender Bassman Club

Bericht door LemmyNL »

Wow.... da's nog eens interessant :worship:
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fender Bassman Club

Bericht door Muziekschuur »

Los van het magneet verhaal en overbelasting van de voicecoil (spreekspoel) zijn oude speakers vaak "rot". De papieren ribbel laag is zo vaak bewogen dat ze bros is of dat er zelfs scheuren in zitten. Die randen kun je repareren. Er zijn kits voor. De CONE of het hoedje is meestal niet kapot. In ieder geval zijn de nieuwe speakers zo goed dat er geen reden is om in die oude speakers geld te stoppen. Wel hebben die oude (circa 1960) speakers een specifieke sound. Dus voor live hebben ze afgedaan. Maar voor opnames zijn ze precies goed. Slechts 50 jaar ingespeeld. En net op hun hoogtepunt dus...

Ben je net als mij? Dan hou je van een snelle speaker. En dan is een tweeter bij een basbox te fel. Het plaatsen van een aluminium centercap een fijne toevoeging aan je favoriete speaker. Die aluminium centercap zorgt voor een prachtige tweeter sound maar een stuk gedempter. Net lekker op bas.

https://www.simplyspeakers.com/speaker-d ... dc-4a.html
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie