Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door we tigers »

Dat is om wat laag weg te halen om te voorkomen dat je een gitaarversterker opblaast.
Ik gebruik hem eigenlijk nooit, omdat ik vind dat een hoop karakter van de toon verdwijnt.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door BassAgent »

Ah, ja. Ben daar met de volumes waar ik nu op speel met mijn Jazz Chorus niet zo bang voor. Nu nog goeie snaren. Die LaBella flats zijn echt te gek maar zeker in het laag mis ik een heleboel sustain. Bovendien wil ik het ding echt als rockplank gebruiken en heb ik niet zoveel aan de plokkieplokkie westernsound :mrgreen: Nu kosten die LB rounds in Nederland een vermógen volgens mij. Iemand een goed adresje?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door Sanders »

Peter-van-Peterbuilt

En anders Circle-K.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door Pedullist »

BassAgent schreef:Ah, ja. Ben daar met de volumes waar ik nu op speel met mijn Jazz Chorus niet zo bang voor. Nu nog goeie snaren. Die LaBella flats zijn echt te gek maar zeker in het laag mis ik een heleboel sustain. Bovendien wil ik het ding echt als rockplank gebruiken en heb ik niet zoveel aan de plokkieplokkie westernsound :mrgreen: Nu kosten die LB rounds in Nederland een vermógen volgens mij. Iemand een goed adresje?
Ik associeer de flats juist met een jazzachtig of basachtig geluid. Met de rounds kun je zowél rocken als plokkieplokkie westernsound eruit halen. :D
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door we tigers »

Mijn laatste opname met de BassVI.

Volledig improvisatie. Mijn BassVI door de Fender PA135 met een lopertje en een e-bow en Saskia op de vibrafoon. Rauw opgenomen met een Edirol halverwege de versterker en de vibrafoon.

| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door Pedullist »

Tja...aangezien dit instrument op élk nummer van mijn plaat staat, ik me toch steeds ergerde aan het wat 'glazige' en onevenwichtige klank, heb ik Paul Hendrix gevraagd om open single coils op maat te maken. Dit betekent dat de pooltjes bij de hals op 5,1mm van elkaar staan, midden op 5.2mm en bij de brug op 5.4mm. Het verschil is echt overweldigend groot. :shock: Beetje zoals toen ik de stock Japanse tele pickups verving voor Bill Lawrence. Ineens komt er iets tot leven. :D

Paul is een enorme toegewijde vakman, en zoekt zeer intensief mailcontact bij het zoeken naar de mooiste oplossing (oude herwinden, de bestaande kapjes openwerken of de open single coil oplossing). Ik koos de laatste, ook de duurdere oplossing dus, want als je toch bezig bent...:D Bij deze oplossing kon ik ook kiezen voor topplaatjes van tortoise slagplaat materiaal, Paul stuurde met de post 6 staaltjes om uit te kiezen, maar helaas was het nét niet hetzelfde. Daarom voor zwart 'Tele' materiaal gekozen.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pedullist op 18 sep 2016, 09:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door dr. Bassvibes »

Klasse! Dat wordt dus veel opnieuw inspelen... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door Pedullist »

Alleen Tijd denk ik. Nogal prominente plek. :D
pauls pickup place
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 jun 2013, 10:47

Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door pauls pickup place »

Nogmaals dank voor je loftuitingen op dit forum, je hebt je dan ook de tijd genomen om je wens goed te verwoorden, wat bij het bouwen van een pickup erg behulpzaam is.

Heb een pees verrekt in mijn linkerhand en kan niet repeteren en beperkt bouwen, dus even wat tijd om op het net te lezen etc.

Kwam weer een site tegen met een uitvoerig verhaal over "vintage- versus nieuw".
https://fenderbassplayer.com/fender-mustang-bass
De schrijver probeert enkele verklaringen op te sommen waarom hij een vintage P-bas uit 1964 zo veel beter vindt klinken dan een nieuwe.
Met de nodige metaforen wordt de sound beschreven, maar..... er zijn wel degelijk dingen op te noemen die, niet direct wetenschappelijk, maar wel aangetoond kunnen worden m.b.t. "vintage versus nieuw".
Ben al sinds 1980 in het bezit van een Fender P-bas 1964 met de oorspronkelijke pickups erop en ken die sound goed.

Terug naar het onderwerp: 'vintage versus nieuw', maar dan wel alleen m.b.t. de pickups.
In de afgelopen jaren hebben bassisten/klanten een aantal dingen kunnen waarnemen op dat gebied en mij daarover bericht.

Dit is wat er gebeurt in de eerste 5 a 6 maanden na het wikkelen, waardoor de sound verandert:

1. In de eerste 3 weken droogt de parafine/bijenwas tot in de kern van de spoel, daardoor vermindert de z.g. microfonie.
Die 'microfonie' is werkelijk wat het is, een microfoon waardoor je kunt spreken via de versterker.
Als de microfonie afneemt, wordt het laag strakker en het midden duidelijker.

2. Tijdens het wikkelen van de spoel, wordt de kristalstructuur van het koperdraad gestrest, waardoor de geleiding vermindert.
De geleiding herstelt zich in de eerste 6 maanden, wat direct te maken heeft met de sound die daardoor hoorbaar verandert.
De dynamiek en definitie (hoog) verbetert, waardoor je niet meer verzuipt, in de mix in de studio maar ook in het geweld op het podium.

Dit zijn parameters die invloed hebben op drie belangrijke delen van de sound: laag, midden en hoog!

Zou graag de veranderingen van deze set de komende 6 maanden willen volgen, er zijn de nodige opnames met de oorspronkelijke pickups op CD gezet die met de nieuwe vergeleken kunnen worden.

Als jij, Tjarko de veranderingen van het geluid in de komende periode zou willen delen, dan kunnen we getuige zijn van de stelling dat een pickup geen 50 jaar, maar 6 maanden nodig heeft om 'vintage' te klinken. Voorop gesteld dat hij goed vintage gewikkeld is!
We laten dan het verouderingsproces van de rest van het instrument, wat weer een heel ander verhaal is, even buiten beschouwing.

Even niet vergeten dat, voorafgaand aan de deze sound verandering van de pickups, een "scatter wound" wikkelpatroon uit de '50-er jaren al de eerste grote stappen in de richting van een "vintage sound" heeft gezet. En natuurlijk zijn met de hand goed gewikkelde pickup qua volume, per snaar en de pickups onderling, in balans, wat de sound van de bas ten goede komt.

Een "vintage sound" is niet alleen weggelegt voor welgestelde investeerders, maar is ook bereikbaar voor de wellicht kleinere beurs van mensen die echt op de instrumenten spelen.

Zou me veel plezier doen, Paul.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door Pedullist »

Voor de geïnteresseerden een kleine sample waarin je het verschil tussen oude en nieuwe pickups goed kunt horen....fragment uit een nummer van de (gedichten)plaat die ik hopelijk dit jaar kan afronden: Tijd

Rondje met de oude (dun, lager in volume, onevenwichtig, levenloos), en de nieuwe pickups van Paul (voller, harder, dieper, frisser, levendiger...meer twang ook)
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door Sanders »

Voor de liefhebbers van moderne spaghetti-sound:



Bass VI, reverb & Blackface Bassman.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door Soulbender »

Heel vet!
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6115
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door LemmyNL »

Pedullist schreef:Voor de geïnteresseerden een kleine sample waarin je het verschil tussen oude en nieuwe pickups goed kunt horen....fragment uit een nummer van de (gedichten)plaat die ik hopelijk dit jaar kan afronden: Tijd

Rondje met de oude (dun, lager in volume, onevenwichtig, levenloos), en de nieuwe pickups van Paul (voller, harder, dieper, frisser, levendiger...meer twang ook)
Heel deftig!
Als ik meer met de VI zou spelen zou ik 't overwegen... voor nu laat ik 't stiekem toch maar gewoon zo :P
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door MagicOnion »

Sanders schreef:Voor de liefhebbers van moderne spaghetti-sound:



Bass VI, reverb & Blackface Bassman.
Die plaat zet ik regelmatig op, heerlijk!
Season's Trees (begint vanaf 6:20) is echt een fantastisch nummer met een lekkere baslijn. 8)
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Het algemene BassVI (GasVI) draadje

Bericht door A-lex »

Pedullist schreef:Voor de geïnteresseerden een kleine sample waarin je het verschil tussen oude en nieuwe pickups goed kunt horen....fragment uit een nummer van de (gedichten)plaat die ik hopelijk dit jaar kan afronden: Tijd

Rondje met de oude (dun, lager in volume, onevenwichtig, levenloos), en de nieuwe pickups van Paul (voller, harder, dieper, frisser, levendiger...meer twang ook)
:shock: veeeel beter!! is dit met dezelfde snaren ?
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Plaats reactie