Review: Ibanez Black Eagle 2609B reïssue

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Review: Ibanez Black Eagle 2609B reïssue

Bericht door anavrin »

Sinds begin december heb ik een Ibanez Black Eagle 2609b reissue in mijn bezit en ondertussen ben ik er wel tevreden over.

Ik heb deze met name besteld omdat ik toch wel erg gecharmeerd ben van het basgeluid van de diverse Nirvana-cd's en in veel gevallen was dat afkomstig van een Black Eagle. Omdat een echte oude Black Eagle qua prijs vaak rond de 1400 euro pas begint, was ik erg blij met de komst van deze reissue (nieuwprijs 549,-). Ik had er dus niet op gespeeld, maar heb 'm online besteld, ongezien en onbespeeld :shock: Ik heb ook ongezien al een Fender Jaguar en een Fender Mustang-gitaar besteld en dat beviel ook goed. Deze had ik wel in een echte winkel opgehaald en die gaven aan de Fenders niet te hebben afgesteld vanuit de doos. De afstel-afdeling van de Japanse Fenders is dus een stuk beter dan de Indonesische Ibanez-afdeling (het kan ook de prijsklasse zijn. De Fenders waren 800 en 900 euro)

Als ik de Black Eagle namelijk was gaan bespelen, dan had ik 'm wellicht niet gekocht, want de afstelling vanuit de fabriek was erg slecht. Kans is ook aanwezig dat de betreffende winkel de bas dan zelf al had afgesteld voor er een klant op ging spelen. Het geluid en de afwerking daarentegen zijn wel erg goed. Afwerking valt niks op aan te merken. De overgang van de chromen control-plate naar de plastic slagplaat is hartstikke netjes. Ik heb weleens een Amerikaanse Jazzbas van meer dan € 1000,- in mijn handen gehad waar dit toch aanzienlijk slechter was. De Eagle in paarlemoer ziet er echt netjes uit, de zwarte inlays in de hals zijn erg sjiek en de zwarte headstock past er erg mooi bij.

Zoals al gezegd was de afstelling erg slecht, maar da's ondertussen aangepakt. Ik speel redelijk hard met een plectrum, dus de erg laag afgestelde snaren gaven wat fretbuzz, maar ook als ik zachtjes aansloeg (met of zonder plectrum), was er fretbuzz. De truss-rod moest toch wel wat losser om van een hoop fret-buzz af te komen, er is een nieuwe set snaren opgekomen en de intonatie heb ik opnieuw afgesteld. Nu klinkt en speelt de bas een stuk beter.

Wat mij betreft had er wel een andere (dikkere) brug op mogen zitten. Dit is qua kwaliteit hetzelfde dunne metaal als op een oude Precision-kopie die ik ooit had. Bij het intoneren (en het heen en weer schuiven van de zadeltjes) is de chroom-laag al weg gekrast door de stelschroefjes en ook mis ik de geleide-gleufjes waar bijvoorbeeld bij mijn Ibanez ATK de schroefjes doorheen glijden.

Ook is 1 van de tuners niet helemaal OK. Net of er ergens een braampje in het tandwiel zit. Wellicht dat ik die nog wel omwissel met een tuner van m'n ATK.

Qua geluid zit er genoeg variatie in de elementen. Allebei de elementen aan klinkt lekker warm, met genoeg helder. Draai ik de tone-knop dicht, dan verdwijnt een deel van het helder en blijft het geluid toch nog gedefinieerd. Met alleen het brug-element aan klinkt de bas erg twangy en funky. Met alleen het halselement aan dan bromt deze lekker zwaar. Vergeleken met een vorige bas die ik had waarin 2 Seymour Duncan-jazz-bas elementen zaten, klinkt de Black Eagle met de Super-J's net wat zwaarder en zit er wat meer grunt in, dus net of er soms wat overdrive overheen zit. Bij zacht aanslaan is het geluid wel weer mooi helder.

Ondertussen zit er ook een straplock gemonteerd en heb ik een nieuwe gitaarband besteld. Omdat de strap-knop van de bovenste hoorn een stuk dichter bij de hals zit dan bij bijvoorbeeld een Fender Precision of een Ibanez ATK, had ik een wat langere band nodig. Het is een zwarte Righton geworden (zonder de witte strepen):

Afbeelding

Hier nog wat plaatjes van m'n Black Eagle:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al met al dus een bas die nadat deze de fabriek heeft verlaten, nog wel een afstelbeurt kan gebruiken. Verder zijn de brug en tuner ook niet erg goed. Aan de andere kant is deze bas niet heel erg duur (net geen beginnersbas meer, maar ook geen topsegment) en klinkt ie wel erg goed. Ook is de esthetische afwerking prima.

Binnenkort nog een Ampeg scoren, zodat ik onder andere de Nirvana-sound nog beter kan benaderen 8)


EDIT: nog wat meer foto's gemaakt en hierbij gevoegd.
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Review: Ibanez Black Eagle 2609B reïssue

Bericht door The Mule »

Mooie bas, altijd gevonden, en prima review! :jaaaaa:
Staat op mijn 'verhoogd risico op impulsaankoop' lijstje.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Review: Ibanez Black Eagle 2609B reïssue

Bericht door anavrin »

Sinds de review heb ik het brugelement ongeveer een mm verder naar beneden geschroefd omdat ik merkte dat ik de volumeknop van dat element altijd een paar mm dicht moest draaien om een lekker geluid te krijgen. Nu kunnen dus beide volumeknoppen vol open en hoef ik niet te pielen met m'n volumeknoppen.
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Review: Ibanez Black Eagle 2609B reïssue

Bericht door anavrin »

Toen ik vorig jaar deze bas zag en erbij zag staan dat het een limited edition zou zijn, heb ik 'm zsm gekocht (om te voorkomen dat ik 'm zou mislopen). Nu zag ik laatst deze bas nog steeds te koop staan en had toch verwacht dat deze er niet meer zou zijn. Het kon natuurlijk ook zo zijn dat het "limited" niet zo beperkt was als het klinkt en aangezien er nergens te vinden is op internet wat de oplage is, heb ik er toch maar een mailtje aan gewaagd.

Ik heb Ibanez Benelux gemaild en die wisten me te vertellen dat er slechts 15 Black Eagles naar de Benelux zijn gekomen. Dus toch wel "limited". :jam: 8)

Ik ben er nog steeds erg blij mee. Ik gebruik m'n ATK100 eigenlijk nooit meer.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10777
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Review: Ibanez Black Eagle 2609B reïssue

Bericht door Joey »

Waar heb je de bas nog te koop zien staan dan? :)
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Review: Ibanez Black Eagle 2609B reïssue

Bericht door SpcMnk »

TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Plaats reactie