Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18692
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

wombatboter schreef:Ben het niet met je eens...Vlees van je vingers kan "kantelen" waardoor de pitch aanzienlijk verandert. Je moet wat geluk hebben, dat is toch mijn gevoel.
Natuurlijk. Met dat kantelen doe je de snelle correcties. Want je bent nooit volledig accuraat. Maar met een bas die je goed kent, kom je echrt een heel eind met goed positiespel. De rest handel je af met een snelle kanteling. Ik ben op mijn 11e met (gestreken) contrabas begonnen. Dat scheelt een stuk.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8193
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Het Monster van Fret Less

Bericht door Peachabell »

Op een onbekende bas, vind ik fretloos spelen behoorlijk lastig.
Laatst merkte ik dat b.v toen ik een Hohner B2AFl ging testen, terwijl ik toch wel uurtjes op een B2ADB heb gespeeld.
Daarnaast maak ik de laatste maanden te weinig uren per dag om voldoende accuraat te zijn.
Bthebassplayer
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 okt 2008, 17:37

Het Monster van Fret Less

Bericht door Bthebassplayer »

Binnenkort voor t eerst in t bezit van een fretloze bas. Een Sire V7. Gelukkig zitten daar wel de strepen op. Ben benieuwd hoe t me afgaat....
Keep on rocking in the free world
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het Monster van Fret Less

Bericht door SpcMnk »

eindelijk weer een fretloze bas in huize SpcMnk! en wat voor eentje! Ik dacht dat Pedulla de ultieme fretloze bas maakte en was daar heilig van overtuigd na er twee gehad te hebben. Maar nu dit :shock: speelt en klinkt zo ongelofelijk goed! En dat het low pas filet wat er in zit.. zonder moeite van een JB knor naar een dub diep of een kristal helder hoog :worship: mijn zoektocht naar de perfecte fretless, voor mij, is klaar.

Afbeelding
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14300
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Het Monster van Fret Less

Bericht door gilles »

Cool! Dat is de vijfsnarige broer van mijnes. Goede keuze, SpcMnk! Ontzettend veel plezier ermee
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Het Monster van Fret Less

Bericht door Hagen »

Gaaf!
Het geluid van een fretless - in goede handen- is al,betoverend. Als deze doet wat jij zegt dan heb je inderdaad de overtreffende trap.
Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
bie
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 apr 2014, 17:56

Het Monster van Fret Less

Bericht door bie »

zeer mooi instrument!

veel plezier met je nieuwe aanwinst. mwaaa
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Mooi! niet mijn smaak qua looks, maar lijkt me een fijne en goede bas.
Stond die niet al een hele tijd op MP?

Ben wel erg benieuwd hoe hij klinkt. Heb je niet een fragment wat je kan laten horen?
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het Monster van Fret Less

Bericht door SpcMnk »

Thanks mannen!
Deze heeft voor ongeveer heel dit jaar te koop gestaan inderdaad. Ik kon het niet meer aanzien en ben hem gaan halen. Nu ben ik bezig met de bouwers van deze bas over hoe we de mishandeling van de headstock tuners kunnen fixen en wat de mogelijkheden zijn om fretlines of indicators toe te voegen. Ik zal hem binnenkort dus waarschijnlijk een tijdje moeten missen. Maar hij is het waard. Echt een bom van een bas.

Samples heb ik nog niet. Zal eens kijken wat ik kan doen.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Het Monster van Fret Less

Bericht door didi »

Peachabell schreef:Op een onbekende bas, vind ik fretloos spelen behoorlijk lastig.
Vaak ook omdat die anders afgesteld is. Ik merk dat als er iets belangrijk is bij fretless is dat ie perfect is afgesteld, anders ga je zweven en zoeken.

@ Spcmnk: Nogmaals gefeliciteerd. Het lijkt me echt een waanzinnig degelijke bas. Wat is het eigenlijk voor hout op die toplaag ? is dat ovangkol of zoiets ?
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Lijkt me wenge (lijkt me geen lichte bas)
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14300
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Het Monster van Fret Less

Bericht door gilles »

basloze fret schreef:Lijkt me wenge (lijkt me geen lichte bas)
Dat klopt inderdaad, de mijne is ook niet echt licht. Maar hij is zo ontzettend ergonomisch gemaakt, dat je daar absoluut geen last van hebt! Ik ben benieuwd hoe jij dat gaat ervaren, SpcMnk!
Heb je een foto van de headstock met die tuners?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het Monster van Fret Less

Bericht door SpcMnk »

Het is inderdaad geen vederlicht instrument maar, is minder zwaar dan andere bassen die ik heb. En inderdaad, wat gilles zegt, door de ergonomische vorming merk je er weinig van.

Zal later foto's posten van de headstock. Tuners zetten er niet op.. het lijkt meer op remkabel klemmen.. :facepalm: echt geen optie. En omdat er achter een rvs plaat op zit en voor een stuk carbon vrees ik dat er serieus schade is. In het ergste geval moet er een nieuwe headstock op. Wat gezien de bouw (aangelijmde headstock) geen al te groot probleem is.. buiten kostbaar dan.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18692
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

didi schreef:Vaak ook omdat die anders afgesteld is. Ik merk dat als er iets belangrijk is bij fretless is dat ie perfect is afgesteld, anders ga je zweven en zoeken.
Verschil in mensuur doet ook een boel. Het zijn minimale aanpassingen qua positiespel en 'vingerrol' bewegingen, maar dat is echt waarom je jezelf die tijd moet gunnen op een nieuwe fretloze bas. Mijn nieuwe Pentabuzz staat onwerkelijk laag en prettig afgesteld, dus het is niet echt hard werken op dat vlak. Maar ik begin voor mijn gevoel nú pas - na weken elke dag minstens 1 uur studie - weer op mijn oude niveau te komen qua toon en zuiverheid (mijn lat ligt hoog). Met fretten is dan zo ontspannen spelen soms. :)

Mooie bas Ruud. Klinkt wel als een spannend ding qua reparatie. Ik weet niet of ik dat had aangedurfd. Wat is er mee gebeurd dan?
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Het Monster van Fret Less

Bericht door Dirk »

SpcMnk schreef:Het is inderdaad geen vederlicht instrument maar, is minder zwaar dan andere bassen die ik heb. En inderdaad, wat gilles zegt, door de ergonomische vorming merk je er weinig van.

Zal later foto's posten van de headstock. Tuners zetten er niet op.. het lijkt meer op remkabel klemmen.. :facepalm: echt geen optie. En omdat er achter een rvs plaat op zit en voor een stuk carbon vrees ik dat er serieus schade is. In het ergste geval moet er een nieuwe headstock op. Wat gezien de bouw (aangelijmde headstock) geen al te groot probleem is.. buiten kostbaar dan.
De headstock vond ik op MP ook al erg futuristisch ogen... Anders dan dat vond ik het ook een erg mooie bas: Van harte proficiat! Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Plaats reactie