Centraal Ampeg topic!

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Centraal Ampeg topic!

Bericht door Hans58 »

Zo gek is dat niet hoor. In mijn ouwe Fender 412 pyramide uit 1974 zaten 4 stuks Oxford speakers van elk 30 w. Ik denk dat het over een soortgelijke kast gaat. Die waren bedoeld voor onder een Bassman 100 of 135.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Centraal Ampeg topic!

Bericht door Muziekschuur »

Door verschil in gevoeligheid krijg je dat een van de twee cabinetten waarschijnlijk luider zal klinken. Een SVT levert 300 watt totaal 150 watt per speaker output aan 4 ohm dacht ik. Ff proberen of het klinkt.

Als het heel heel hard gaat is het geen goed idee. Omdat je niet weet wat er eerst zal bezwijken. Bij gelijke cabs is die kans er niet echt.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
shag-wim
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 dec 2006, 20:29

Centraal Ampeg topic!

Bericht door shag-wim »

Nee weet ik niet zeker, is een aanname. Is een oude piramide cab die bij de 100 watt bassman tops hoorde.
https://www.myspace.com/bunnybonanzas" onclick="window.open(this.href);return false; (garage exotica- (sl)eazy tunes)
https://www.myspace.com/dead-stiff" onclick="window.open(this.href);return false; - uk/nl (77 punk rock)
R.I.P. https://www.shaggablesluts.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ('77 punkrock&roll)
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

Centraal Ampeg topic!

Bericht door NURZE »

Vraagje:

ik heb nu een ampeg SVT classic en 810, beiden uit de USA.
Schitterende amp, en het perfecte geluid dat ik zoek. Ik heb voor beide samen trouwens de schamele prijs van 1500 euro betaald.

Nu doet mijn band regelmatig optredens in het buitenland, en logistiek gezien is een 810 meenemen gewoonweg niet mogelijk. Ik wordt dan vaak aangewezen op 'hetgeen er staat'. Meestal zijn dat vrij 'crappy' cabinets (zonder hautain te willen doen) van 8ohm.

Nu kan het volgens mij geen kwaad dat mijn SVT op 8ohm cabinets draait toch?
Normaal is dan enkel het vermogen minder?

Van de bandleden krijg ik dan vaak te horen: "verkoop dat toch! zo'n lomp geval...". Maar dat blijven gitaristen natuurlijk en die snappen niet dat de bassound ook belangrijk is. En laten we eerlijk zijn ik ga NOOIT meer zo'n set vinden voor dit geld.

Nu is mijn vraag, hoe slim is het om bv investeren in:
- een ampeg v4bh (zelfde geluid, maar breder bruikbaar qua cabinets. Nadeel is het vermogen...)
- een ampeg 410he (handiger formaat om te vervoeren en klinkt ook strak. Nadeel is ook eer het vermogen).
- Ampeg HLF was een optiegeweest maar dat zegt me totaal niets qua sound, Ik heb er zo 3 gehad.
Vind ik te wollig.

ik hoor het wel.

Kev
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Centraal Ampeg topic!

Bericht door HNZ »

Ik neem aan dat je bas bij je optredens in het buitenland toch ook via de FOH wordt versterkt? Dan is je cab primair voor je podiumgeluid. De 410HE is in principe een halve 810. Ook gesloten en dus de zelfde 'punchy' sound. Als je die op het podium op b.v de flightcase zet waar je hem in vervoert, kom je het meest dichtbij wat je graag wilt.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Centraal Ampeg topic!

Bericht door Muziekschuur »

Spelen jullie hard? Waar spelen de gitaristen over?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

Centraal Ampeg topic!

Bericht door NURZE »

HNZ schreef:Ik neem aan dat je bas bij je optredens in het buitenland toch ook via de FOH wordt versterkt? Dan is je cab primair voor je podiumgeluid. De 410HE is in principe een halve 810. Ook gesloten en dus de zelfde 'punchy' sound. Als je die op het podium op b.v de flightcase zet waar je hem in vervoert, kom je het meest dichtbij wat je graag wilt.

Dacht ik inderdaad ook. 410 he komt het best in de buurt.

Gitaristen spelen beiden op een jcm800 met orange 412 cabinets. :-)
En we spelen loeiharde muziek, maar ik prober het op podium altijd wat beperkt te houden, dat wordt immers toch altijd de zaal ingestuurd.
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Centraal Ampeg topic!

Bericht door Goose »

Niet helemaal waar helaas. De 8x10 is eigenlijk 4 cabs van 2x10 op elkaar. Gesloten van elkaar dus. De 4x10 is 1 kast. Ik heb zelf gemerkt dat dat echt een heel ander geluid geeft. Vooral de punch/directheid is anders.
En wanneer je je 4x10 van de grond haalt door op een flightcase te zetten zal ook je geluid veranderen. Je hebt dan geen koppeling meer met de grond, reflexie enz. Had dat vroeger ook wel is gedaan. Maar merkte dat mijn geluid zo dun werdt. Meer bas erin draaien. Met als gevolg dat ze in de zaal er helemaal gek van werden.
Dus 4x10, ja maar houdt er rekening mee dat het toch een ander geluid is.
En waarom zou je een V4B willen nemen als de classic goed is? Ze kunnen toch alle 2 4en8 ohm aan?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Centraal Ampeg topic!

Bericht door A-lex »

je hebt altijd je volle vermogen trouwens met een buizenversterker !! maar ik weet niet of 8ohm een goed idee is ?

persoonlijk zou ik gewoon nog een ampeg PF-800 kopen, ze gaan luid en nemen niet veel plaats in ! zeker als je over onbetrouwbare goedkope cabs moet spelen zou ik me toch veiliger voelen !! een setje lampen en transformators kost je meer !!
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Centraal Ampeg topic!

Bericht door HNZ »

Goose schreef:Niet helemaal waar helaas. De 8x10 is eigenlijk 4 cabs van 2x10 op elkaar. Gesloten van elkaar dus. De 4x10 is 1 kast. Ik heb zelf gemerkt dat dat echt een heel ander geluid geeft. Vooral de punch/directheid is anders.
En wanneer je je 4x10 van de grond haalt door op een flightcase te zetten zal ook je geluid veranderen. Je hebt dan geen koppeling meer met de grond, reflexie enz. Had dat vroeger ook wel is gedaan. Maar merkte dat mijn geluid zo dun werdt. Meer bas erin draaien. Met als gevolg dat ze in de zaal er helemaal gek van werden.
Dus 4x10, ja maar houdt er rekening mee dat het toch een ander geluid is.
En waarom zou je een V4B willen nemen als de classic goed is? Ze kunnen toch alle 2 4en8 ohm aan?
Klopt wat je zegt, maar als je een minder volumineus en minder zwaar alternatief zoekt voor je 810 en het toch vooral om de podium sound gaat, is dit "the next best thing".
Of je neemt twee SVT 210 AV cabs. Dat schijnt iig met de V4B een killer combi op te leveren en dan heb je (2x 210) echt een halve 810.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Centraal Ampeg topic!

Bericht door Rob66 »

Met 2 x SVT210av cabs kan ik helemaal beamen, licht van gewicht (slechts 13kg p/s), dijk van een sound en i.c.m. een PF800 ben je zo portabel als wat. Zelfs grote podia, grote zalen, ik kom eigenlijk nooit te kort. En het geeft een flinke oempf zonder wollig te gaan klinken zoals bijvoorbeeld met de HFL410. Je zou er eens een paar moeten kunnen proberen (wel twee stuks hoor want 1 is het net weer niet) en je zal verbaasd zijn wat deze cabjes kunnen.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Centraal Ampeg topic!

Bericht door Rieno »

Een 100% mismatch is voor buizenversterkers in de meeste gevallen nog wel te doen heb ik begrepen..dus 8 Ohm zou dan wel moeten kunnen. Het vermogen blijft echter wel gelijk bij buizenversterkers! Dat betekent dus kort gezegd dat ie een stuk warmer kan worden doordat er meer stroom gaat lopen bij 8 Ohm. Ik zou het niet adviseren in ieder geval..
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Centraal Ampeg topic!

Bericht door HNZ »

Een SVT CL draait toch op 4 ohm? Nou, twee SVT 210 AV cabs van elk 8 ohm zijn samen dus ook 4 ohm.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Centraal Ampeg topic!

Bericht door Rieno »

Als je ze er parallel aanhangt klopt dat volledig ja :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Centraal Ampeg topic!

Bericht door HNZ »

En daarmee is de keuze dus bepaald, want de 410HE is een 8 ohm cab. :D
Plaats reactie