12V AC universele adapter niet meer leverbaar??

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

12V AC universele adapter niet meer leverbaar??

Bericht door Green Goblin »

Ah, ok. De meeste adapters bij de kringloopwinkel zijn echter de 9 volt-exemplaren, en daarbij is het we van belang hoe de plus en de min zitten. Meestal precies andersom dan bij een effectenadapter. Heb er ooit één gevonden, maar daarvoor heb ik lang moeten zoeken. Dit zullen dan wel dc's zijn, neem ik aan.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

12V AC universele adapter niet meer leverbaar??

Bericht door Rieno »

Het gaat niet om de spanningen; ze zijn er allemaal wel in een AC of DC variant. Maar het belangrijkste is idd de AC of DC aanduiding...AC is wisselspanning en die wisselt dus constant de + en - kant, om het simpel te zeggen. Daarom maakt het qua polariteit geen drol uit.

En mocht je precies de goede DC-adapter vinden met een verkeerde polariteit, dan kun je daar altijd zelf de polariteit wel van omdraaien door de + en - te verwisselen :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

12V AC universele adapter niet meer leverbaar??

Bericht door Bernardduur »

Green Goblin schreef:Ah, ok. De meeste adapters bij de kringloopwinkel zijn echter de 9 volt-exemplaren, en daarbij is het we van belang hoe de plus en de min zitten. Meestal precies andersom dan bij een effectenadapter. Heb er ooit één gevonden, maar daarvoor heb ik lang moeten zoeken. Dit zullen dan wel dc's zijn, neem ik aan.
Yep! De meeste adapters zijn DC (gelijkspanning, vaste + en -) en daar kun je er meerdere van vinden. Polariteit is dan zeker belangrijk en killing voor pedalen (wanneer verkeerd). Omdraaien van de polariteit is simpel voor iemand met een soldeerbout.

Bij pedalen wordt ook precies een omgekeerde polariteit gebruikt tov 'normale' elektrische apparaten. Ik verwacht dat dit gedaan is om zo een niche te creëren (je moet dus wel een echte aanschaffen).
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

12V AC universele adapter niet meer leverbaar??

Bericht door AmericanIdiot »

Vrijwel alle apparaten die op AC werken draaien probleemloos op DC. Howcome? Die apparaten hebben een gelijkrichter aan boord, stuur je daar DC doorheen dan werkt het gewoon. Kortom, ik zou niet te lang gaan zoeken naar een AC model. De polariteit van de DC adapter maakt dan uiteraard niets uit vanwege de gelijkrichter.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

12V AC universele adapter niet meer leverbaar??

Bericht door A-lex »

digitale effecten doen meestal wel lastig !!
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

12V AC universele adapter niet meer leverbaar??

Bericht door tieleman »

Welke bedoel je dan? Want zoveel zijn er niet die op AC werken. De Line6 modelers (DL4, MM4, etc.) zijn zo de enige die me te binnen schieten en die schijnen wel gewoon op DC ook te werken (ook gezien het feit dat er gewoon batterijen in kunnen).
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

12V AC universele adapter niet meer leverbaar??

Bericht door A-lex »

gewoon dat je het pedaal per pedaal moet bekijken :) ik heb tot nu toe weinig succes gehad met DC in AC digitale pedalen.
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

12V AC universele adapter niet meer leverbaar??

Bericht door tieleman »

Ja maar, dat vraag ik dus (want ik ken ze niet). Welke digitale pedalen op AC zijn er dan? Puur benieuwd.
Plaats reactie