Combinatie reverb en delay, welke?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Combinatie reverb en delay, welke?

Bericht door rich13 »

Ik heb nog nooit een reverb gehad, en een paar delays maar die waren het voor mij niet.

Wat zijn de tips voor een goede combinatie van deze effecten? Ik wil er vooral ambient dingen mee gaan proberen, waarschijnlijk ook fretless.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Combinatie reverb en delay, welke?

Bericht door SpcMnk »

Dan zou ik zeker de Boss RE-20 space echo aanbevelen. Hier zit een delay en een reverb in een doos. Een flinke berg aan verschillende opties, maar toch nog altijd overzichtelijk. Geen overkill aan knopjes.Tap Temp en oscillatie!! Waar je dan ook weer overheen kunt spelen... over ambient gesproken.
Met bas klinkt hij heel erg goed, mede door de 3eq sectie kun ej hem instellen zodat je geen laag verlies hebt.

Enige 'nadeel'van dit pedaal vind ik dat de volume out ook werk als het pedaal niet engaged is. Aan de andere kant is het ook meteen een voordeel.. je kunt hem dus ook als boost pedaal gebruiken.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Combinatie reverb en delay, welke?

Bericht door Madame Clapotis »

Tsjah, ik ben nooit een grote reverb-/delaygebruiker geweest, toch voor bas niet. Enfin, de laatste tijd begin ik deze effecten wat te ontdekken. De verb en delay in mijn ZOOM MS60b voldoen me voor nu ruimschoots. Keuze uit meerdere pedaalmodellen, mogelijkheid tot maken van patches, voorinstellingen,... Alleen al voor deze effectmogelijkheden is de ZOOM zijn geld meer dan waard.
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Combinatie reverb en delay, welke?

Bericht door deevit »

Line6 M9 is een mooie optie voor je denk ik. Zitten hele mooie delays en reverbs in, je kunt de volgorde bepalen en je krijgt een hele sloot effecten gratis op de koop toe. Niet alles bruikbaar maar zitten gave dingen bij. Je kunt ook bv delays stapelen, 3 effecten tegelijk gebruiken. Kost tweedehands net zoveel of wellicht een klein beetje meer dan twee mooie losse pedalen. Bovendien werkt hij heel erg makkelijk, precies als een enkele stompbox eigenlijk.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Combinatie reverb en delay, welke?

Bericht door SpcMnk »

als analoge losse pedalen de voorkeur hebben, ik gebruik deze twee op het moment met tevredenheid:

Voor als het echt Ambient mag (mijn go to pedal met fretless):
Afbeelding

Makkelijk en lekker (vooral in de lage delay settings erg lekker met fretless):
Afbeelding

Voor de rest inderdaad, in de meest multi effecten zitten ook zeer bruikbare oplossingen... maar zoals altijd: probeer er een paar uit en kijk wat met de rest van jouw gear jou het beste in de oren klinkt.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Combinatie reverb en delay, welke?

Bericht door A-lex »

ambient zou ik voor al een gigantische reverb en wat modulatie voor gebruiken !!
de shimmer reverbs zijn ook populair hiervoor :)
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Combinatie reverb en delay, welke?

Bericht door rich13 »

Even wat zitten joetjoeben. Die Levitation en Carbon Copy klinken allebei erg goed.. ik ben heel tevreden over mijn MXR spul, Earthquaker Devices ken ik verder niet. De Line6 klinkt ook wel goed maar ik ben niet zo van de multi effects. De RE20 vind ik echter ook wel super interessant.....

Dank voor zover, maar tips blijven natuurlijk welkom!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Combinatie reverb en delay, welke?

Bericht door MagicOnion »

Voor delay gebruik ik de Line6 DL4, beetje lastig werken soms met enkel presets. Je kan de voorinstellingen/presets wel aanpassen, maar je kan, in tegenstelling tot andere effecten dus, niet de pedaal aanzetten en de klank krijgen die de knoppen/potmeters aanduiden. Ik kan er wel mee leven. :) De DL4 heeft heel wat verschillende klanken en soorten delays aan boord: analoog/vuil, digitaal/proper, reverse, oscillaties, dynamic, sweep, multihead, tape, ritmische delays... Als je de DL4 overweegt, kijk dan ook eens naar de TC Electronic Flashback X4, bijna dezelfde pedaal als de DL4, maar dan met wat extra's: zelfprogrammeerbare toneprints (plug de pedaal in je laptop en creëer je eigen delay met het Toneprint programma van TC Electronic) en nog wat andere kleine dingetjes.

Op vlak van andere pedalen ben ik ook wel fan de MXR Carbon Copy die SpcMnk noemt. Earthquaker Devices heeft ook heel cool spul, en dan zeker de wat nieuwere pedalen: Afterneath, Avalanche Run, Transmisser.

Reverb op bas heb ik in het verleden wel gebruikt, maar meer als spielerei. Ik kwam er al snel op terug omdat het al snel 'te veel' werd en wat te modderig. Ik heb enkel de EHX Cathedral gehad, en die was best wel uitgebreid. Wel een toppedaal voor gitaar.
Maar een beetje reverb op fretless kan wel leuk zijn, denk ik.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Combinatie reverb en delay, welke?

Bericht door SpcMnk »

Er zo veel leuk spul te krijgen op dit gebied.

De oude EHX Memory man pedalen zijn ook te gek voor bas maar, duur en lomp.
De EHX Holier Grail. de grote broer van de Holy grail en een stuk bruikbaarder voor bas. Keuze uit 3 verschillende goed klinkende reverbs. Relatief goedkoop en betrouwbaar maar, wel weer lomp.
EQD heeft natuurlijk ook nog de Dispatch Master (delay en reverb in een) heel mooi pedaal voor als je op zoek bent naar een transparante sound (voor mij te steriel..)
De Boss delays zijn ook allemaal heel bruikbaar.. net als de reverbs. Ik vond ze niet 'bijzonder' genoeg (ten opzichte van de rest van wat ik had op het moment dat ik ze probeerde)

Er zijn zo belachelijk veel van dit soort pedalen.. en door de jaren heen zijn er heel wat in huise SpcMnk voorbij gekomen. De blijverts zijn: Re-20, Levitation, Carbon Copy, Stereo Memory Man en Holier Grail. De levitation en Carbon krijgen, nu toch al bijna een jaar, de meeste speeltijd.

Maar nogmaals, elk pedaal klinkt weer anders afhankleijk van de rest van je gear en je spel. Youtube geeft een indruk maar, uitproberen blijft de enige methode om er achter te komen wat voor jou lekker is. Succes met je zoektocht!!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Combinatie reverb en delay, welke?

Bericht door Peachabell »

Ik gebruik zelf de Ibanez DE7 Delay/Echo gecombineerd met een Mooer ShimVerb.
Die keuze is niet na uitgebreid testen van van alles tot stand gekomen, ze zijn min of meer op proef aangeschaft.
Eigenlijk ben ik niet zo'n pedaal gebruiker, maar de bovenstaande heb ik nog steeds, dus ze voldoen aan wat ik er mee wil.

De Delay pedaaltjes van Boss vond ik altijd leuk om mee te rommelen, vooral de hold functie.

De beste delay/echo/reverb geluiden kwamen naar mijn smaak uit studio kastjes in een kleine studio, waar ik eens wat geëxperimenteerd heb.
Dat gecombineerd met een oude analoge bandecho kast gaf echt een groots geluid, maar ik ben zo'n type dat dan alleen het uiterlijk, niet de naam van dat spul onthoud.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Combinatie reverb en delay, welke?

Bericht door Bernardduur »

Ik heb jaren een RV3 gebruikt (Boss); beperkt in te stellen maar een heerlijke sound! Simpel, doeltreffend en lekker.........

(had ik hem nog maar; iemand een liggen???? :))
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Combinatie reverb en delay, welke?

Bericht door tieleman »

Eventide Spaaaaaaaace... Zeer capabele reverb. Kost een paar centen, maar dan ben je eigenlijk ook meteen klaar. MIDI integratie, switchable voor studiogebruik of als stompbox, extra control mogelijkheden (expressiepedalen etc.). Freeze/hold functies, 12 verschillende reverb algoritmes. Gaat nooit meer weg (no, really!).

Enige nadeel, ik zie dat 'ie tegenwoordig nóg veel duurder is dan waar ik hem voor gekocht heb 4 jaar geleden. :shock:
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Combinatie reverb en delay, welke?

Bericht door viersnaar »

Bernardduur schreef:Ik heb jaren een RV3 gebruikt (Boss); beperkt in te stellen maar een heerlijke sound! Simpel, doeltreffend en lekker.........

(had ik hem nog maar; iemand een liggen???? :))
Precies....
Ik heb hem inderdaad 2x, maar gebruik ze voorlopig ook nog allebei.
Briljant pedaaltje.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Combinatie reverb en delay, welke?

Bericht door rich13 »

@Rogier: is er veel verschil in RV uitvoering? Ik zie de RV 5 en 6 wel te koop staan, en op marktplaats staat een RV 2.

En een DSD 3 bij dezelfde verkoper.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Combinatie reverb en delay, welke?

Bericht door Bernardduur »

rich13 schreef:@Rogier: is er veel verschil in RV uitvoering? Ik zie de RV 5 en 6 wel te koop staan, en op marktplaats staat een RV 2.

En een DSD 3 bij dezelfde verkoper.
Ja
De RV2 is een simpele reverb met een lekkere lush, jaren 80 like, reverb. Duidelijk, clear en weinig kleurend. De 3 is vrijwel identiek maar klinkt soms te kil. De 5 en 6 zijn verdere ontwerpen en zijn wat moderner. Boeten hierbij ook wat in op de klank (te netjes voor mij).

De DSD3 is een te gekke delay uit de beginperiode van Boss. Mijn No1 to go delay pedaal
Plaats reactie