Het Snelle Vraagjes Topic

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Jay2U »

Dat red ik nog met de vingers, maar een plectrum geeft natuurlijk die felle tik. Hoe dan ook, ik zou toch proberen de zijkant van de duim (min of meer) vrij te houden van de snaren.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Thijsd89
Berichten: 252
Lid geworden op: 02 apr 2008, 13:54

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Thijsd89 »

Een poosje geleden heb ik slagplaatmateriaal aangeschaft bij gitaarsupplies om hiervan een slagplaat te maken voor m'n short-scale project. Nu heeft het adres waar ik dit wou doen aangegeven het toch niet te willen, helaas. Zelf heb ik geen kopieerfrees liggen waarmee ik de oude slagplaat netjes zou kunnen overnemen en later afschuinen. Heeft iemand ervaring met andere methodes, bijvoorbeeld figuurzagen?
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Peachabell »

Figuurzagen heb ik vaak gedaan bij slagplaten die aangepast moesten worden.
Vervolgens een fijne ijzervijl om de randen af te schuinen en fijn schuurpapier om het af te polijsten.
Kan je tot slot nog een doekje met wat Prodent o.i.d. nemen om het helemaal glad te krijgen.
Gebruikersavatar
Thijsd89
Berichten: 252
Lid geworden op: 02 apr 2008, 13:54

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Thijsd89 »

Klinkt goed, ik ga een poging wagen. Bedankt!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door BassAgent »

Het wordt weer eens tijd om een soldeerbout aan te schaffen vind ik, maar heb geen zin om er enorm veel geld aan uit te geven. Wat is een beetje fatsoenlijke bout voor niet al teveel? Waar moet ik op letten qua wattage etc?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Rieno »

Soldeerbouten zijn er in alle vormen, maten en prijzen; wat wil je er (voornamelijk) mee gaan doen en wat is je budget?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door BassAgent »

Wordt voornamelijk klein (passief) electronicageneuzel: de volumepot van m'n Squier g*t**r is bijvoorbeeld aan vervanging toe. Budget: ja eh ja moeilijk. Ben geen topsoldeerder dus hoef geen Weller van een paar honderd euro, maar wil ook niet de goedkoopste gammabout ;)

EDIT: Zie bij Conrad bijvoorbeeld van die "Basetech" soldeerstations staan voor een paar tientjes, is dat wat?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Rieno »

Op de opleiding gebruiken we allemaal Weller stations en voor thuis heb ik een goedkope Weller soldeerbout en een goedkope Gamma-variant. Eerlijkheidshalve is het enige verschil dat ik zo merk, dat het duurdere spul wat langer mee zal gaan en dat de bout sneller warm wordt.

Zo'n station is vooral makkelijk omdat er een houder bij zit voor je bout en je (vaak) de temperatuur wat kunt regelen. Maar voor dit soort kleiner spul is het allemaal niet zo heel boeiend hoor, zeker niet als je niet zo heel vaak soldeert. Wat wel praktisch is: zorg dat de punt iig vervangbaar is en ga niet voor een te grote punt als je gitaarwerk gaat doen. Dan heb je ook weer niet zoveel vermogen nodig. Regelbare temperatuur is ook prettig.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Erelid »

Bij Conrad hebben ze Basetech soldeerstations. Heb ik er een van gehad, werkt prima, € 23,-.
Als je 'm niet laat vallen :facepalm: gaat ie beste ff mee ook.

https://www.conrad.nl/nl/soldeerstation ... 88415.html
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Jay2U »

Ik heb hier al zo'n 30 jaar een Ersa Multitip 30 in gebruik. Eenvoudig, maar zéér geschikt voor elektronica. Daarnaast heb ik nog een hele forse bout, ook van Ersa. Die was hoofdzakelijk in gebruik voor koperen plaat toen ik nog veel hoogfrequentschakelingen bouwde. Die bout is dus ook goed te gebruiken voor het solderen van aarddraad aan koperen vlakken.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door MR. LEE »

BassAgent schreef:Wordt voornamelijk klein (passief) electronicageneuzel: de volumepot van m'n Squier g*t**r is bijvoorbeeld aan vervanging toe. Budget: ja eh ja moeilijk. Ben geen topsoldeerder dus hoef geen Weller van een paar honderd euro, maar wil ook niet de goedkoopste gammabout ;)

EDIT: Zie bij Conrad bijvoorbeeld van die "Basetech" soldeerstations staan voor een paar tientjes, is dat wat?
Er bestaat maar 1 atoombomvrije soldeerbout ,......de "Rolls Royce" onder de soldeerbouten ,.....en dat is specifiek voor dit werk een WELLER "Magnastat" :!:

Laat al die andere rotzooi maar in de schappen staan en koop bijv dit ouwe dingetje.
Hij gaat i.i.g. nog je hele leven mee, en er zijn ALTIJD losse onderdeeltjes voor te koop . :wink:

Ik zou die linker op het foto'tje nemen met die dichtere veer.
( al een oud ding overigens , dit type donker-blauwe trafo dateert alweer uit de half jaren '70 ,.....maar dat maakt geen zak uit ,.....werking blijft hetzelfde :wink: )

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... =lr&pos=10

Deze persoon handelt er denk ik een beetje in,....vraag er een nieuwe "iets afgeplatte stift nr 7" bij.
( die cijfer-codering staat voor de warmte-graad )
Zapp442
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 nov 2016, 10:49

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Zapp442 »

Ja, zo'n Weller heb ik ook heel lang gehad. Door mijn vader uit de prullenbak bij de estec gered lang, lang geleden. Alleen het element moest vervangen worden en hij heeft zeker nog 30 jaar dienst gedaan. Jammer genoeg ging het pastiek van de bout uiteindelijk helemaal kapot. Zeker een aanrader en nu ik hem zie denk ik dat ik er weer eentje ga kopen.

Leon
:D
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Topkam

Bericht door Michiellll »

Topkam besteld van graphtech, lijkt iets te breed en best dun in vergelijking met de originele (op een ibanez sr905):
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Nu zie ik geen kleinere varianten op de site.
Dit is een PT1400: Length 44.83mm Width 4.75mm Height 8.84mm E to E 36.45mm.
De afstand v/d gaten lijkt genoeg overeen te komen en de breedte kan ik natuurlijk iets aan doen, maar hij dus is ook nogal dun. Maakt dit uit?

*edit: lijm? en welke dan: secondelijm lijkt mij niet en epoxy is weer t andere uiterste...
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door MR. LEE »

Dit is nou echt een dingetje wat je beter in de lokale muziekwinkel kunt kopen.
Je meet eerst de originele op met een schuifmaat , en daarna kun je ook in de winkel dit vergelijken
met nieuwe exemplaren welke het beste geschikt zijn om het zelf passend te maken.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Topkam

Bericht door tjoepatjoep »

Michiellll schreef:Topkam besteld van graphtech, lijkt iets te breed en best dun in vergelijking met de originele (op een ibanez sr905):
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Nu zie ik geen kleinere varianten op de site.
Dit is een PT1400: Length 44.83mm Width 4.75mm Height 8.84mm E to E 36.45mm.
De afstand v/d gaten lijkt genoeg overeen te komen en de breedte kan ik natuurlijk iets aan doen, maar hij dus is ook nogal dun. Maakt dit uit?

*edit: lijm? en welke dan: secondelijm lijkt mij niet en epoxy is weer t andere uiterste...
Als je die aan de zijkanten gaat afvijlen, vallen je snaren er denk ik ook af. Of je moet een 'blank' kopen en zelf gaan vijlen, of even naar de winkel, lijkt me....
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Plaats reactie