Monitor als cabinet?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Monitor als cabinet?

Bericht door Steeferdesteef »

Waarde bassisten,

Is het volgens u mogelijk/zinvol/raadzaam etc om bijvoorbeeld zoiets https://www.thomann.de/nl/the_box_pa_m_12_eco_mkii.htm als
(extension) cab te gebruiken? Eventueel een wat zwaardere uitvoering of misschien
2 1x12 monitors? Zou het voor gitaar werken denkt u? Of heeft iemand hier ervaring mee?

Onderbouwde meningen en ervaringen welkom :mrgreen:
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Monitor als cabinet?

Bericht door Rieno »

Waarom zou je het willen?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Monitor als cabinet?

Bericht door MR. LEE »

Ik zou 't niet doen :nono: ,...
...de kans dat die dingen behoorlijk laag gaan weergeven is volgens mij klein.

Ik heb daar eens een onderzoek/zoektocht naar gedaan . Dergelijke kasten , die het voortreffelijk doen als stand-alone ,....en daarbij OOK goed laag kunnen weergeven zijn bijv. JBL-SF15 boxen.

Ik vond er vorig jaar twee in nieuwstaat op marktplaats ( en die heb ik met een brandweergang opgehaald :D )

Met die budget-dingen ben je al gauw aangewezen op extra sub-kasten :|
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Monitor als cabinet?

Bericht door MR. LEE »

Vandaag heb ik overigens , voor die JBL kasten , een leuk versterkertje gescoord van marktplaats ,
...t.w: Een JBSystems VX700 stereo versterker. ( Dit merk heeft overigens niks met JBL te maken .)

Ik was er eerder WEL razend enthousiast over geworden , omdat ik zo'n ding laatst op m'n reparatie-tafel kreeg. ( weliswaar een iets oudere AX700 uitvoering , maar intern identiek. )

Dit zijn krachtige amps en ze zitten zeer degelijk in elkaar ( en worden vrij voordelig aangeboden ) :wink:
Gebruikersavatar
bie
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 apr 2014, 17:56

Monitor als cabinet?

Bericht door bie »

zou het ook niet doen!

heb je als eens rechtstreeks op een actieve monitor gespeeld tijdens een optreden of zo?

dan ga je merken dat het goed klinkt op laag volume , maar wanneer je iets of wat power gaat vragen gaan die dingen snel berg af met bassgitaar.

Er bestaan floor monitors die bass goed kunnen trekken ( 1 x meegemaakt was 15") maar dan ga je al snel met prijzen te maken krijgen waar je al een degelijk bass setje voor kan kopen.

heb zelf met het idee gespeeld om een actieve monitor als bass combo te gebruiken in combinatie met een aguilar tonehammer pedaal als preamp . maar na verschillende testen ga je toch opnieuw naar de baskasten die hiervoor dienen.

onze gitarist heeft een kemper met ingeboude versterker. je kan ermee over monitors spelen of over gitaar cab.

is een wereld van verschil, een gitaar cab heeft toch nog meer bite dan zo'n monitor. (maar klinkt goed mits juiste afstelling)

dit is mijn ervaring hierover , ik hoop dat je er iets mee kan.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Monitor als cabinet?

Bericht door AmericanIdiot »

bie schreef:Er bestaan floor monitors die bass goed kunnen trekken ( 1 x meegemaakt was 15") maar dan ga je al snel met prijzen te maken krijgen waar je al een degelijk bass setje voor kan kopen.
Klopt helemaal...ik heb ooit de luxe gehad om op een festival over 2 monitoren te spelen, dat waren deze jongens: https://www.dbaudio.com/en/systems/categ ... tml#tabs-0

Daar koop je inderdaad een hele knappe complete bas-installatie voor. Oh ja, daar horen ook speciale versterkers bij, nogmaals afrekenen dus.

Gewoon niet doen, ik heb weleens over een middelmatige monitor moeten bassen toen mijn amp de geest gaf en dat ding moest zo hard gezet worden dat na 10 minuten de monitor amp stond te koken en in de beveiliging ging.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Monitor als cabinet?

Bericht door MR. LEE »

:!: ook actieve (15"-) monitors worden altijd verkocht met spec's , waarbij het opgegeven vermogen is gebaseerd op een belasting aan 4 Ohm.
Aangezien elke monitor is uitgerust met een 8 Ohm speaker , levert 'ie dat vermogen zonder extra aangesloten cabinet ( passieve monitor ) NIET.
Als het dan de bedoeling is om misschien alsnog over 1 actieve monitor te gaan bassen , houdt daar dan ook nog effe rekening mee. :|

( Als extra ondersteuning , om je zelf wat beter te kunnen horen , werkt het best wel goed,......uiteindelijk zijn ze voor dat soort toepassingen ook gemaakt )
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Monitor als cabinet?

Bericht door Steeferdesteef »

Dank voor de reacties!! Zo kan ik er wat mee.
:jam:
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Monitor als cabinet?

Bericht door Madame Clapotis »

AmericanIdiot schreef:...

Klopt helemaal...ik heb ooit de luxe gehad om op een festival over 2 monitoren te spelen, dat waren deze jongens: https://www.dbaudio.com/en/systems/categ ... tml#tabs-0
...
Bovennoemde zijn inderdaad een genot om over te spelen, in vergelijking met het merendeel van 'gewone' / goedkope monitors die het niet trekken, of dat is toch mijn ervaring. Hebben weinig punch, verliezen aan definitie, speakers klapperen,... of toch zeker wanneer je het 'cafévolume' overstijgt. Je hebt steeds een gevoel dat je ergens wat wilt bijdraaien.
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Monitor als cabinet?

Bericht door Rob66 »

Laatst ook weer eens op een groot podium met alleen (wel goede) monitors gespeeld. SPIJT dat ik mijn eigen basscabs en amp niet bij me had. Ik, maar ook de rest van de band, mist de oempf in de rug en de trillingen over het podium die zo via je voeten je lijf binnenkomen.
Dus ook mijn advies: koop gewoon goede basscabs, geen monitors, je krijgt er spijt van.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Monitor als cabinet?

Bericht door Jimb »

Veel grote namen van vroeger gebruikte ook monitors als cabs, daar is niet veel mis mee. Gebruik dan alleen wel fatsoenlijke monitors ;)
van die monitors van 79 verwacht ik sowieso niet heel veel goeds.

Ik heb zelf een greenboy fearful 12" cab gebouwd, deze zijn met een tweeter erin ook te gebruiken als full-range monitor/PA.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Plaats reactie