Bronco project

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jonas_
Berichten: 535
Lid geworden op: 13 okt 2009, 12:35

Bronco project

Bericht door Jonas_ »

Ik heb een zwarte Bronco op de kop getikt en wil daar het volgende mee doen; nieuwe elektronica, standaard 4 saddle brug, zwarte 3 ply slagplaat, precision splitcoil element, topkam en mechanieken.

Heeft iemand tips voor goede mechanieken? Het liefst die 1 op 1 passen aangezien de snaren krom over de headstock lopen als de originele gaten groter gemaakt worden
Frankenstein Jazz
Frankenstein Precision
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bronco project

Bericht door rensbass »

Misschien leuk om er mustang-elementjes in te doen?
Let met je brug op je string-spacing, die is dacht ik wat smaller bij deze basjes dan normaal.
De tuners die erop zitten zijn niet goed?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Jonas_
Berichten: 535
Lid geworden op: 13 okt 2009, 12:35

Bronco project

Bericht door Jonas_ »

rensbass schreef:Misschien leuk om er mustang-elementjes in te doen?
Let met je brug op je string-spacing, die is dacht ik wat smaller bij deze basjes dan normaal.
De tuners die erop zitten zijn niet goed?
Ik vind een mustang gaaf maar die dingen hebben (vind ik) net te weinig ballen. Ik wil een vet klinkend instrument maken van een redelijk kansarm basgitaartje. Gewoon joekel van een element er in en gaan!

De nieuwe pj mustang heeft ook een standaard brug en aan de topkam is de Bronco even breed als mijn precision. Daar verwacht ik geen problemen mee.
Frankenstein Jazz
Frankenstein Precision
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bronco project

Bericht door rensbass »

K heb al ns een gepimpte bronco gehad, die had (if memory smurfs) een 17,5mm hipshotbrug. Maar als t op de huidige mustang gaat moet t op een bronco ook gaan idd. Leuk projectje.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Jonas_
Berichten: 535
Lid geworden op: 13 okt 2009, 12:35

Bronco project

Bericht door Jonas_ »

https://www.musiciansfriend.com/accessor ... s&index=13

Iemand ervaring met deze Hipshot tuners? En sowieso met musiciansfriend? Beetje betrouwbaar of torenhoge bezorgkosten?
Frankenstein Jazz
Frankenstein Precision
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bronco project

Bericht door Jarno »

Op mijn Bronco heb ik een Schaller brug zitten, ook 17.5, past prima (maar die Schallers zijn wel behoorlijk plat/laag). Stemmechanieken zijn Chinese exemplaten, we gesloten, werken ook prima. Pickup is een "humbucker in single coil" met twee van die blades als polepieces, klinkt prima, ik heb er een DIY Stingray pickup in. Hij klinkt een stuk groter dan ie is :D
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jonas_
Berichten: 535
Lid geworden op: 13 okt 2009, 12:35

Bronco project

Bericht door Jonas_ »

Jarno schreef:Op mijn Bronco heb ik een Schaller brug zitten, ook 17.5, past prima (maar die Schallers zijn wel behoorlijk plat/laag). Stemmechanieken zijn Chinese exemplaten, we gesloten, werken ook prima. Pickup is een "humbucker in single coil" met twee van die blades als polepieces, klinkt prima, ik heb er een DIY Stingray pickup in. Hij klinkt een stuk groter dan ie is :D
Ja zoiets wil ik ook maken. Staat die van jou op het forum? Ik zat ook aan een '51 p element te denken maar ik weet niet of dat wel zo lekker klinkt.
Frankenstein Jazz
Frankenstein Precision
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bronco project

Bericht door Jarno »

Geen geweldige foto's maar dit is hem:

Afbeelding
Afbeelding

Ik zou twijfelen over een 51 element, vanwege de positie klinkt ie al bassiger. En dan ook nog op een shortscale, de "brievenbus" waardoor de pickup naar de snaren kijkt (magnetic aperture) is relatief groter ten opzichte van de harmonischen (die bij een shortscale dichter op elkaar zitten) dan bij een long scale bas. Al met al klinkt het dan nog bassiger.
Zo'n gitaarpickup werkt prima, met een preamp nog beter, kun je precies de hoeveelheid hoog tunen.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jonas_
Berichten: 535
Lid geworden op: 13 okt 2009, 12:35

Bronco project

Bericht door Jonas_ »

Nice, maar zeg je nu dat een '51 element boeit helemaal goed uitlijnt met de polepoecws boven de snaren? Dat zou met een standaard brug toch geen probleem moeten zijn? En hoe kom je aan die slagplaat?
Frankenstein Jazz
Frankenstein Precision
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bronco project

Bericht door Jarno »

Zo'n 51 pup heb ik zelf nooit geprobeerd, maar omdat die nogal bassig is zou dat wat teveel kunnen worden, of zo.
Vandaar dat mij een gitaar pup beter leek maar die hebben uiteraard meer polepieces want meer snaren. Zo ben ik bij zo'n pickup met blades uitgekomen.
Op eBay is een verkoper die allerlei slagplaten aanbiedt, waaronder dus voor een Bronco, past goed als ik het me juist herinner (ik herinner me in ieder geval niet dat ik er erg mee hebben moeten kl**tzakken om het te laten passen).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie