Kraak op DI van Hevos 400B

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kris88
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 feb 2009, 02:21

Kraak op DI van Hevos 400B

Bericht door Kris88 »

Collegae,

Deze week maakte ik enkele opnames met mijn band, waarbij mijn bas via de Direct Out van mijn Hevos 400B de computer in ging.
Mijn effectenbord stond voor de input van de amp, omdat ik die klank mee wilde opnemen, maar wanneer ik mijn overdrive aanzette, gaven luider aangeslagen noten een kraak in de opnames (maar niet uit mijn speakerkast, die ook aangesloten was).

Ik heb als laatste effect in mijn bord de MXR Compressor, die stond de hele tijd aan, en zelfs met de attack helemaal op het snelst, bleef het probleem bestaan.

Deze week heb ik dezelfde setup gebruikt op mijn Peavey World Tour 700, en ondervond geen enkel probleem.

Kan het een probleem in de Hevos zijn ? (heb er vroeger al wat reparaties aan laten doen, toen was het probleem dat de amp na een tijdje aan staan uit zichzelf een brom en gekraak begon te produceren. Dit euvel is nu verholpen)

Suggesties ? Dank !
Als je niet strak kan spelen, moet je gewoon strak kijken.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Kraak op DI van Hevos 400B

Bericht door Rieno »

Bij 'kraak' denk ik gelijk aan oversturen..stuurt de Hevos misschien een sterker signaal uit via de DI? Dan zou die overdrive de boel net over z'n nek kunnen laten gaan op de tafel.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Kris88
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 feb 2009, 02:21

Kraak op DI van Hevos 400B

Bericht door Kris88 »

Hey Rieno,

Bedankt voor je reactie.
De input van de bas in de tafel stond helemaal niet zo luid, en ging helemaal niet in het rood, dus het probleem was niet dat het signaal op zich te sterk was, integendeel. Enkel de pieken in mijn spel werden vertaald naar een kraak, zonder dat het signaal van de DI luider werd - het lijkt dus op een oversturing in de amp zelf, voor de DI dus.
Als je niet strak kan spelen, moet je gewoon strak kijken.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Kraak op DI van Hevos 400B

Bericht door Rieno »

Wacht even, nu zeg je iets geks of belangrijks; je hoorde die kraak bij een hardere aanslag, maar op die momenten zag je die hardere aanslag al helemaal niet meer terug op het signaal in de tafel als een 'normale' piek?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Kraak op DI van Hevos 400B

Bericht door MR. LEE »

....duur merk ,......en tevens geen schama's te vinden op internet :|
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Kraak op DI van Hevos 400B

Bericht door AmericanIdiot »

Lijkt me een geval van oversturing in de preamp-stage van de Hevos. Probeer de gain eens terug te draaien en als dat niet helpt; draai het volume van je bas iets lager. De ene versterker is de andere niet, mogelijk versterkt de Hevos in de 1e stage iets meer en en jouw geval iets teveel. Hevos heeft ook een zeer hoogohmige input (speciaal voor contrabas pickups) en dat heeft ook invloed op de gain.

Ik heb het zelfs met een Ibanez bas en een Hartke 3500 meegemaakt. Ondanks dat de gain van de Hartke op 0 stond wist die bas de input stage te oversturen, die bas had gewoon een enorme output. Het volume op de bas terugdraaien was de enige remedie.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Kraak op DI van Hevos 400B

Bericht door Muziekschuur »

Mailtje naar HEVOS. Met exact je probleem.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Kraak op DI van Hevos 400B

Bericht door MR. LEE »

Zoiets is meestal heel erg eenvoudig op te lossen hoor.
Maar een schema'tje is dan wel zo prettig :wink:
Gebruikersavatar
Kris88
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 feb 2009, 02:21

Kraak op DI van Hevos 400B

Bericht door Kris88 »

Dank wederom en beste wensen allen.

Ik was aan het opnemen met mijn Rick 4001 - ik zal het de komende sessies ook eens met andere bassen proberen, en de truuk met de volumeknop van AmericanIdiot.

Rieno, ik was niet helemaal duidelijk in mijn laatste bericht - een piek in mijn spel kwam ook luider binnen in de tafel, maar met de overdrive aan werd die piek een kraak, zonder dat er op de tafel iets in het rood ging.
Als je niet strak kan spelen, moet je gewoon strak kijken.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Kraak op DI van Hevos 400B

Bericht door Rieno »

Dan ga ik idd mee in de veronderstelling dat de voorversterker in de Hevos wel eens te gevoelig kan zijn (afgesteld) voor dit werk, of dat de ingangsimpedantie een rol heeft gespeeld. Bij dat laatste kun je last krijgen met signaalreflecties e.d., al associeer ik dat niet per se met een overstuurd geluid.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Kraak op DI van Hevos 400B

Bericht door MR. LEE »

Dat denk ik ook Rieno ,...gewoon "te gevoelig" is een juiste uitdrukking.
In het DI-pad van de Hevos dient vermoedelijk een component instelling gewijzigd te worden mbt tot de versterkings-factor.
( Da's alles denk ik :wink: )

Alleen gain-knop instellingen aan de buitenkant , of mengtafel ,...of aan de basgitaar, zullen niet echt tot een soliede oplossing leiden.

Die Hevos moet dus gewoon effe open :wink:

( het is wel weer frappant dat er van dit soort "rolls-royce-amps" op internet geen schema'tje te vinden is :? )
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Kraak op DI van Hevos 400B

Bericht door cluseau »

MR. LEE schreef:( het is wel weer frappant dat er van dit soort "rolls-royce-amps" op internet geen schema'tje te vinden is :? )
Heb wel het schema van de eindtrap maar jij hebt de pre nodig. Mailtje naar hevos idd.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
Kris88
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 feb 2009, 02:21

Re: Kraak op DI van Hevos 400B

Bericht door Kris88 »

Collegae,

Nog even 'closure' geven aan dit topic.

Ik heb via Hevos wel het schema van de eindtrap gekregen, maar niet van de hele amp, dat hadden ze niet meer in hun archief.

Ik ben er dan mee naar Gerard van de Wegen in Terneuzen gereden. Heerlijke man, en tonnen vakkennis en passie.

Hij heeft de hele amp doorgemeten, en zo het schema een beetje in zijn hoofd gereproduceerd (wat voor mijn lekenverstand behoorlijk indrukwekkend is).

Probleem was blijkbaar niet in de DI-pad, maar dat de output van de pre-amp buis nogal hoog was, op het randje van clippen (leve oscilloscopen & tone generators). Als ik er dan een te sterk signaal opzette, bleek mijn compressor niet snel genoeg om de pieken eruit te halen, en clipte de DI.

We hebben het proberen op te lossen met andere buizen, maar dat hielp niet.
Gerard heeft dan een weerstandje geplaatst tussen de eerste buis en de rest van de amp, zodat de output op die plek met ongeveer 1/3 verminderd werd.
Het weerstandje, onder de eerste buis.
Het weerstandje, onder de eerste buis.
IMG_20170626_145302.jpg (369.61 KiB) 1517 keer bekeken

Het euvel lijkt nu opgelost, dit weekend test ik het eens met al mijn pedalen ervoor.

Dank voor jullie tips, en de link naar Gerard ! Hulde !
Als je niet strak kan spelen, moet je gewoon strak kijken.
Plaats reactie