Nieuw (fretloos) projectje

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

Weer eens begonnen met een nieuw ( mijn tweede) zelfbouwproject. Het eerste was erg leuk om te doen en mijn zoon is er blij mee :D .
Deze word een fretless links en !!! rechtshandig model oftewel helemaal symmetrisch waarbij je alleen de snaren om hoeft te zetten om van links naar rechts te gaan.
En oja... hij word van berken multiplex met een trespa fingerboard. :D
Begonnen met het verlijmen van de latjes berkenmultiplex
Begonnen met het verlijmen van de latjes berkenmultiplex
Bijlagen
Nog een stuk noten over van vorig project.
Nog een stuk noten over van vorig project.
Gebruikersavatar
bie
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 apr 2014, 17:56

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door bie »

leuk idee!

had ik ook nog in gedachte om eens te doen, met multiplex zo met de lijntje naar boven.
alleen heb ik een beetje bang dat het verspanen niet makkelijk zal zijn , i.v.m uitvliegende chips.

maar het moet doenbaar zijn ! als het lukt gaat het een gave look zijn.

ik wens je veel succes , ik volg je project op de voet.
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

Dank je Bie,

Ik was al wat verder maar het lukte niet met de foto's. Zal nog eens een poging doen.
Het verspanen is inderdaad net wat lastiger maar is te doen en ook het met de hand vijlen en schuren is net wat moeilijker omdat het hout toch wat harder is. Vooral met frezen voorzichtig aan. Maar met alle beperkte middelen die ik heb ( meeste op de workmate gedaan met handgereedschap) lukt het toch heel aardig tot nu toe.En mijn eerste is tenslotte ook gelukt dus ik heb goede hoop :D
Bijlagen
en gefreesd.
en gefreesd.
de hals alvast gezaagd
de hals alvast gezaagd
zo gaat ie worden, symmetrisch dus.
zo gaat ie worden, symmetrisch dus.
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

Hee, de foto's komen in een omgekeerde volgorde :?
zal met de volgende rekening houden.
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

Hierbij nog wat meer foto's. Niet allemaal even spannend maar voor de beginnende doe het zelver misschien wel leuk. ik was tenminste wel blij dat ik het een beetje af kon kijken van de plaatjes.
Bijlagen
de body gezaagd met de decoupeerzaag.
de body gezaagd met de decoupeerzaag.
de nek alvast wat geschuurd
de nek alvast wat geschuurd
De body frezen in een aantal gangen
De body frezen in een aantal gangen
Gebruikersavatar
bie
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 apr 2014, 17:56

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door bie »

Ik wil nu niet lullig doen, maar..

Ik zie net op je foto's dat je de neck ook maakt uit berkenplex.

Ben je zeker dat het kernhout van je hals sterk genoeg is om de snaarspanning te houden?
aangezien je met berkenplex in de hals werkt zou ik massief hout aan de buitenkanten geplaatst hebben en berkenplex in het midden.

volgens mijn logica maakt dit
1) de hals net iets stabieler
2) is het makkelijker om je headstock af te werken en is het veiliger om je halsprofiel gaan shapen.
(ivm slinters die er nu makkelijker uitkomen als je sneller gaat vijlen of schaven)
3) wanneer je niet 100% recht gaat met je halsprofiel, valt het niet zo op.

je kan nog sterkte winnen met je fretboard maar dan zou ik er geen markeringen inzagen.
Ik weet niet hoe sterk trespa is maar onderzoek het toch even, het zou zonde zijn van je werk als het misgaat.

maar het is maar mijn kijk hierop, misschien zijn er bouwers die hier al ervaringen mee hebben?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door blablas »

Als er een trekstang in komt gaat die hals het wel houden, in de basis is multiplex sterker en stabieler dan massief hout, mits het goed verlijmd is.
Trespa is ongeveer even sterk als hout, alleen het verlijmen op de rest van hals kan lastiger zijn. Ik heb het nog nooit in een gitaar gebruikt maar heb er op mijn werk zeer regelmatig mee te maken.

Afbeelding
Mijn ervaring met multiplex in de hals - weliswaar maar een relatief smalle strook in verhouding tot de breedte van de hals (en in de volgorde die jij ook al noemde), maar naar mijn gevoel zal het mechanisch niet veel verschil maken met wat elzenbas van plan is.

Ik heb het ook in deze verwerkt maar dat was meer bedoeld als decoratie.
Afbeelding
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door blablas »

Kubicki halzen zijn trouwens ook vol multiplex... maar dan wel maple multiplex!
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door en Adriaan »

elzenbas schreef:Deze word een fretless links en !!! rechtshandig model oftewel helemaal symmetrisch waarbij je alleen de snaren om hoeft te zetten om van links naar rechts te gaan.
Hoe ga je dat doen met de topkam?
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

Mannen, allemaal bedankt voor het meedenken maar ik denk dat de sterkte geen probleem moet zijn.
Halspen ligt al klaar en het shapen lukt ook wel zoals je kunt zien aan de foto's. Het fingerboard word overigens niet ingezaagd dus de stijfheid daarvan blijft behouden.
De opmerking over de topkam is een terechte natuurlijk maar mijn idee is om een floating bridge te maken en ook de topkam strak maar toch los te plaatsen. Is bij mijn vorige ook gedaan en zonder "rammel"
Hij is er dan uit te schuiven en andersom te plaatsen. Dit gebeurt natuurlijk niet elke week maar het is zo dat ik rechtshandig ben en mijn zoon links. Ik ga er eerst een tijd op "pielen" maar mijn zoon gaat hem uiteindelijk een keer krijgen.
Bijlagen
Het schuren en vormen grotendeels al gedaan
Het schuren en vormen grotendeels al gedaan
DSC_7077 kopiëren.jpg
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door riotriot »

Ter inspiratie misschien eens naar die Warwick topkammetjes kijken?
https://www.thomann.de/nl/warwick_just_ ... tr_385.htm
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

Hee , dat is een perfect idee RiotRiot. Dat kan ik zelf wel maken. Bedankt :thumbsup:
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

Het kammetje is trouwens wel breed ? heeft dat geen nadelen voor het geluid ?
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

Tot zover ben ik intussen gekomen. Het trespa is mooi spul maar de lak die er op zit is een absolute ramp om er af te krijgen . maar na lang schuren toch eindelijk zover.
Overigens blijven er witte puntjes zichtbaar die echt in de zwarte kern zitten waardoor het lijkt alsof het een beetje stoffig is. Dat valt me een beetje tegen maar het is niet anders.

Waar ik nu ontzettend over twijfel is wat voor pickup(s) ik ga gebruiken. De bedoeling was eigenlijk met piezo's onder het fingerboard zodat er helemaal geen pickup zichtbaar is wat ik erg mooi vind, maar ik heb al wat geexperimenteerd en ik kom daarmee niet echt tot bevredigende resultaten. Wat overigens aan van alles kan liggen. wellicht de verkeerde piezo's of wegens het gebrek aan een preamp.
Dus nu zit ik toch maar te denken aan een pickup maar ik wil het zo strak mogelijk houden. het liefst zonder knoppen wat tenslotte ook allemaal te regelen is met de versterker ( als hij van rechts naar linkshandig gaat zitten die nl op z'n kop). Maar ja het geluid is natuurlijk ook belangrijk en veel verstand heb ik niet van dat soort zaken dus als iemand advies heeft ?... Passief of actief ( kan dat zonder knoppen?) en wat voor element dan.
Bijlagen
Het trespa fingerboard.
Het trespa fingerboard.
Na ruim een uur schuren.
Na ruim een uur schuren.
Dit is de bedoeling , een doorlopend fingerboard
Dit is de bedoeling , een doorlopend fingerboard
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door deevit »

In de brug verwerken, zoals Rob Allen doet?

Afbeelding
Plaats reactie