Het Grote Centrale Voorsteltopic

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
ReneE
Berichten: 795
Lid geworden op: 27 nov 2016, 18:49

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door ReneE »

Hagen schreef:Welkom ReneE.
Je hebt dus in het verleden ook bas gespeeld?
Yeps, al stelde dat niet zoveel voor.. ik klooide maar wat aan eigenlijk. :lol:

Over Scottsbasslessons ben ik tevreden. duidelijke instructievideo's met theorie, technieken enzovoort. allles komt aan bod

groet'n

Rene
Groet'n

Rene
Loat mer kuul'n; het löp wa los..
Paulg
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 nov 2016, 18:39

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Paulg »

Hallo allemaal,
na een maandje mee gelezen te hebben zal ik me ook maar voorstellen.
Ik ben Paul Geelhoed, 48 jaar Chef-kok en net begonnen met bas spelen.
Nog nooit een noot gespeeld maar vind het een geweldig instrument.
Nu nog bezig met wat kennismakingslessen maar ga iig voor een jaar lessen volgen bij rootz muziekschool.
Ik heb een Greg Bennet Fairlane 1 LH jawel ik ben een lefty.
klein versterkertje erbij en een vox amplug bass 2 in bestelling ivm mijn afwjkende werktijden.
brede smaak qua muziek, niet echt een baslegende waar ik fan van ben.

tot zover Groet Paul
Greg Bennet Fairlane FN 1 LH
VOX ampplug 2 bass
Ibanez Bass amp zo'n start dingetje je weet wel
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door padawatje »

Da's leuk ! Weer een enthousiaste beginner erbij :D
Welkom. En veel plezier met de lessen !
Gebruikersavatar
ReneE
Berichten: 795
Lid geworden op: 27 nov 2016, 18:49

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door ReneE »

Welkom Paul! Weer een linkshandige broeder erbij :D
Groet'n

Rene
Loat mer kuul'n; het löp wa los..
peterhuppertz
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 jan 2017, 22:58

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door peterhuppertz »

(... ha, een groot centraal voorsteltopic! Net wat ik zocht)

Ik, eeh, ik ben Peter, maar dat dacht je al toen je de gebruikersnaam zag. Ik ben een software engineer met een grote voorliefde voor jazz, en een voormalig rockbassist. En ja, ik loop tegen de zestig. Sterker nog, dit jaar ben ik aan de beurt. ;-)

In de jaren '70 heb ik in een Haagse gitaar-progrockband (met een voorliefde voor buitennissige maatsoorten) de bas bepoteld. Dat was een 4002, en zo af en toe als ik er zin in had een P-bass. De Precision dateerde uit de jaren zestig, de Rick heb ik omstreeks 1976 nieuw aangeschaft.
In 1978 kwam er daar een fretloze Ibanez bij. Type ben ik vergeten ...een Musician mompelmompel.
Op 31 december 1978 (of 1 januari 1979, dat is wat vaag) besloten we (de bandleden) unaniem om het boeltje op te doeken. We kregen net voet aan de grond... volgens mij wilde het Paard ons wel hebben, en er waren ook geruchten over Paradiso. Maar het was helder dat we op een dood spoor zaten. Het meest recente nummer was een bevalling van heb ik jou daar, en het werd duidelijk dat we uit elkaar dreven. Onze drummer was technisch prima en best creatief, maar had maar twee standen: uit of vol open. De slaggitarist was ook al een vreemde eend in de bijt, met een voltooide conservatoriumopleiding en een duidelijke voorkeur voor Steve Hackett... de leadgitarist wilde gewoon rocken, en de bassist begon steeds meer naar de jazzkant door te hangen.

Na die tijd heb ik me thuis onledig gehouden met een Revox viersporenrecorder met twee condensormicrofoons en een Akai ernaast om te mixen, een oude psalmfiets (harmonium), een Egmond Telecaster die helemaal niet twangy klonk, en op z'n mooist was zonder effecten, de voornoemde Ibanez Musician, en voor percussie alles wat geluid maakte als je erop sloeg. Ik was in die tijd ook hevig beinvloed door David Sylvian en Riuichi Sakamoto, en wat ik aan de band toevertrouwde was ook een beetje in die stijl (ik was alleen lang zo goed niet als Mick Karn, natuurlijk).
Ik huurde in die tijd samen met drie beeldend kunstenaars een oud herenhuis in een aan lager wal geraakte wijk in Den Haag. Dat huis was niet waterdicht. Op een kwade dag stroomde het water letterlijk langs de muren het huis binnen, en mijn Revox en alle tapes (en alle negatieven, want ik fotografeerde ook nog) waren volkomen doorweekt en reddeloos verloren.
In een fuck you-moment heb ik toen alles weggedaan. De Rick en de Fender had ik al weggedaan, want ik wist toen al dat ik helemaal gegrepen was door het fretloos-virus, en bovendien armlastig. Na die overstroming heb ik ook de Ibanez weggedaan en het harmonium weggegeven, alle spullen waarop ik sloeg teruggebracht naar de keuken, en dat was het dan, qua muziek maken. Ik wilde alleen nog maar luisteren.

Dat ging een jaar of dertig goed. Eind 2015 liep ik tegen een "tamelijk getalenteerde" jazzmuzikant op, die zich voornamelijk bezig houdt met componeren en drummen, maar die ook niet vies is om zijn solo-werk op te leuken door basgitaar of contrabas te spelen, of gitaar, of keyboards, of melodica... inderdaad. Iedereen (alle twee, haha) die hier Sebastiaan Cornelissen denken hebben het bij het rechte eind. Het begon met het feit dat ik zijn muziek vreselijk ongelooflijk retegoed vond, maar ook op het persoonlijke vlak was het eigenlijk direct raak. Bassisten en drummers gaat eigenlijk meestal wel goed. ;-)
Maar goed, lang verhaal kort: ik kreeg toch weer zin om zelf ook op een bas te gaan pielen. Niet dat ik van plan ben om als stand-in voor Frans Vollink op te treden; dat niveau zit er voor mij echt nooit meer in. Mijn enige ambitie is om zelf op mijn zolder lekker een beetje te pielen, en eens kijken hoe goed dat nog gaat lukken.

Ik weet natuurlijk zeker dat ik, na meer dan dertig jaar geen bas te hebben aangeraakt, weer van voren af aan kan beginnen. Ik weet nog hoe een fretboard eruit ziet en waar de nootjes zitten, maar ik weet ook zeker dat mijn 'muscle memory' en de coordinatie tussen linker- en rechterhand helemaal naar de vaantjes is, dus ik ga eerst gewoon lekker mijn toonladders weer oefenen, weer wat kracht in de linkerhand opbouwen, en weer wat eelt op de vingertoppen kweken.

En nou willen jullie natuurlijk weten op welke bas? Ha. Ik verwacht niet verder te komen dan mijn eigen zolderkamer, dus het moet weer eens niet de wereld kosten. Na veel lurken en inlezen kwam ik erachter dat het maar geen Stagg moest worden, maar Thomann heeft een stickermerk voor Koreaanse bassen (en gitaren en veel andere zooi) die helemaal niet zo beroerd worden gevonden op het grote boze internet, dus het is een Harley Benton B550FL geworden. Da's een vijfsnarige fretless met twee zeepdoos-humbuckers.
Afbeelding

Daarbij ook nog een 40W kofferversterkertje met een 10" speaker erin (demo-model met lichte gebruikssporen), een standaard, een kabeltje en een flesje olie voor het fretboard... en voor 255 euro was Kees klaar. Als je in de jaren '70 voor dat geld een bas en een versterkertje kocht, had je echt een plank triplex met postelastieken en een radio op batterijen. ;-)

Gisteravond besteld, en volgens Thomann wordt het spulletje hier vrijdag op de stoep gezet, dus opa werkt vrijdag thuis. ;-)
En ja, ik ben me ervan bewust dat de makkelijkste verbetering een set fatsoenlijke snaren zal zijn. Maaaaaaar ik heb me voorgenomen dat ik mezelf daarmee ga verwennen als de scale practice die ik ongetwijfeld nodig heb, goed loopt.
I tried practicing for a few weeks and ended up playing too fast.
Paul Desmond
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Hagen »

Nou Peter, dat is een mooie persoonlijke introductie.

Voor wat betreft je zolderkamervoorspelling: we hebben dit voorjaar 2 meetings in de agenda. Je bent van harte uitgenodigd en neem gerust de HBbas mee.

Veel plezier hier en met je oude liefde!
Laatst gewijzigd door Hagen op 11 jan 2017, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Erelid »

Prachtverhaal Peter. Leuk om te lezen. Welkom!
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door rich13 »

Mooi verhaal inderdaad, en welkom!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door tjoepatjoep »

Leuk verhaal! Maareehhh, een 4002? Sure? Geen 4001?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door Sanders »

Hartelijk welkom!


En ik kan geen kwaad woord over Harley Benton. Leerlinge aan wie ik "les" geef heeft er ook eentje (zelfde model, maar dan 4 snaar en 1 MM element), en dat is echt een plezierig basje om op te spelen, en met de fabriekssnaren is eigenlijk weinig tot niets mis. (ik speel daarop zodat ik mijn eigen speelgoed niet hoef mee te nemen, zij speelt op haar Fender Jaguar).

Oh, en als opa jarig is, misschien maar eens "die oude liefde" wat terdege aanwakkeren?
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door didi »

Herintreder, jazzliefhebber, rijpe leeftijd.. Klinkt goed. Welkom! Helemaal bij nul beginnen hoeft niet. Je zit zo weer op je oude niveau.
peterhuppertz
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 jan 2017, 22:58

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door peterhuppertz »

tjoepatjoep schreef:Leuk verhaal! Maareehhh, een 4002? Sure? Geen 4001?
Heu
:oops:
Inderdaad. 4001. Dikke vingers ;-)
I tried practicing for a few weeks and ended up playing too fast.
Paul Desmond
peterhuppertz
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 jan 2017, 22:58

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door peterhuppertz »

didi schreef:Herintreder, jazzliefhebber, rijpe leeftijd.. Klinkt goed. Welkom! Helemaal bij nul beginnen hoeft niet. Je zit zo weer op je oude niveau.
Na dertig jaar? Ik heb zo mijn twijfels... ik zal het laten weten.

Enne, mijn ouwe niveau stelt voor jazz of fusion nog niet zoveel voor. Maar ik laat me niet uit het veld slaan. :mrgreen:
I tried practicing for a few weeks and ended up playing too fast.
Paul Desmond
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door BassKees »

Welkom en veel plezier Peter! :D
peterhuppertz
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 jan 2017, 22:58

Het Grote Centrale Voorsteltopic

Bericht door peterhuppertz »

Dat gaat lukken. Thomann voorspelt dat de spullen er vrijdag zijn, maar ik zie nu dat UPS zegt dat ze er morgen zijn!
Ik sluit niet uit dat ik morgenavond met bloedende vingertoppen naar bed ga. ;-)
I tried practicing for a few weeks and ended up playing too fast.
Paul Desmond
Plaats reactie