Pickup-upgrade Epiphone Ripper

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Toonvk
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2016, 11:27

Pickup-upgrade Epiphone Ripper

Bericht door Toonvk »

Gegroet, mede-bassisten!

Een tijdje terug heb ik een Epiphone Ripper (P/J setup) op de kop getikt. Vind het zelf een te gekke bass, maar ben een pickup-upgrade aan het overwegen (zitten momenteel stock pickups in). Ik heb nog nooit eerder pickups vervangen en ben eigenlijk wel benieuwd naar advies en ervaring van anderen. Het hoeven geen fancy boutique-pickups van 300,- euro te worden, maar een beetje degelijke upgrade is wenselijk ;)

Een aantal opties waar ik naar gekeken heb:
- Seymour Duncan Quarter Pound P/J
- DiMarzio DP127 (want humbucker in split-single/P-pickup formaat, kan interessant zijn...)
- Fender custom shop of pure vintage P-pickups (veilig, maar mijn andere bass is een US Fender P en wellicht dat dat qua sound te dicht bij elkaar ligt)

Enfin... Internet share your wisdom with me! :oudezak:
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 907
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Pickup-upgrade Epiphone Ripper

Bericht door Galvanized »

Wat zoek je voor een sound?? Wat voor muziek speel je? Je noemt nu bijvoorbeeld de quarterpounder en de fender CS maar dat zijn echt 2 totaal verschillende pickups. Als we dat weten kunnen we je wat beter helpen ;)
MUSIC MAN STINGRAY 5
shag wim
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 okt 2006, 16:27

Pickup-upgrade Epiphone Ripper

Bericht door shag wim »

Idd. wat voor een sound zoek je?

Wat je wel even in overweging moet nemen. De P-pup's zitten bij zon epi-gripper verder van de brug af dan op een standaard P-bas. Dit geeft een iets zwaardere/donkerder ronk dan bij reguliere P-bassen. Maar dat vind ik bij die epi juist lekkor!!

Of deze verschoven positie ook geld de jazz pup weet ik niet zeker (dacht het wel).

Ik overweeg om in mijn epi ripper 3 vintage Gibson G3 elementen te gooien. Heb ik ook bij een andere bas gedaan. Klinkt te gek!! Ik heb nog een setje liggen. Maar ja vind maar eens 3 G3 elementen....kan via e-bay een kostbaar zaakje worden.

Bas met g3's is in dit clip te horen in vergelijk met o.a. een USA Fender Jazz.
https://youtu.be/-I74pS5w8ps
Laatst gewijzigd door shag wim op 06 jan 2017, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
shag wim
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 okt 2006, 16:27

Pickup-upgrade Epiphone Ripper

Bericht door shag wim »

Ooh en als je voor een meer gibson thunderbird sound wil gaan. check dit topic. viewtopic.php?f=6&t=62000&hilit=thunderbuckers

Gibson kenner/freak/nerd Basvarken geeft aan dat de chineese Pup van nog geen € 55,- de dure gibson en boutique pups ver achter zich laat. Zou best wel een overweging kunnen zijn voor jou.

1. Totaal andere maar niet minder vette sound dan een P-pick up
2. Chrome gibson pup's passen qua stijl en opticks verdomd goed bij je epi ripper.
3. Ik zou dr twee pups in gooien. Ze hebben een hals en brug variant.
4. Vette rocksound. Kan, als je wil,het band geluid goed mee vullen/dicht smeren; omdat jullie maar 1 gitarist hebben.
5. Volgens mij zit dr een zwembad onder de slagplaat. Dus je kan wss de pups ook nog zonder hakken of zagen plaatsen. (wel ff een nieuwe slagplaat maken. Die originele epi slag plaat doet sowiezo er cheapo aan).

https://www.ebay.com/itm/Thunderbird-Bas ... Swp5JWVtGE

Soundclip van rob(basvarken) met zn china buckers in een Bach thunderbird: https://youtu.be/K-G28KIqxk8
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Pickup-upgrade Epiphone Ripper

Bericht door Basvarken »

Nu leg je me toch woorden in mijn mond die ik nooit gezegd heb, Wim.

De Chinabuckers zijn prima pickups. Maar dat ze de originele sixties Gibson humbuckers achter zich zouden laten heb ik nooit durven beweren.
En ook niet dat ze veel beter zijn dan boutique pickups.

Ze zijn wel veeeeeeeeeeeeeeeel goedkoper dan Lollar, Thunderbuckers etc. (En uiteindelijk zijn dat allemaal reproducties van de originele sixties Gibson Humbuckers)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
shag wim
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 okt 2006, 16:27

Pickup-upgrade Epiphone Ripper

Bericht door shag wim »

Oops sorry. Bij deze dan recht gezet. Maar ik mag dus wel concluderen dat je voor 5 tientjes dus wel veel hum-bucker krijgt voor je bucks ;)
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Pickup-upgrade Epiphone Ripper

Bericht door Basvarken »

Absoluut! Het zijn erg fijne Thunderbird humbuckers.

Er zijn een paar Amerikanen op Talkbass die niet over hun eigen chauvinisme heen kunnen stappen en die elke kans te baat nemen om ze af te kraken. Ze zouden geen of heel weinig signaal geven, ze zouden heel erg microfoniscch zijn, verkeerde waardes, etc etc.
Maar ik heb er aardig wat geïnstalleerd in diverse bassen. En ze waren allemaal perfect.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Toonvk
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2016, 11:27

Pickup-upgrade Epiphone Ripper

Bericht door Toonvk »

Ah kijk! Dit is praat waar ik iets mee kan. Wat ik vooral zoek is meer balans. De stock pick-ups lijken een beetje het volgende probleem te hebben: P-pup stuurt vooral veel laag uit waardoor de sound erg modderig kan worden, zeker met een beetje overdrive erop. De J-pup zorgt voor wat extra ratel en definitie, maar is te iel om echt wat punch toe te voegen.

Die china-buckers klinken zeker lekker in die video en zouden een goede optie kunnen zijn. Kan ik hieruit concluderen dat jullie deze meer zouden aanraden dan humbuckers van de wat bekendere merken? Al is het maar om de prijs?

voor iedereen die niet Wim is: ik speel in een punkrock band. Linkje ter referentie (en schaamteloze zelfpromotie): https://www.youtube.com/watch?v=P3IHP5z ... 02&index=5
shag wim
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 okt 2006, 16:27

Pickup-upgrade Epiphone Ripper

Bericht door shag wim »

Dat vele laag van de p-pup komt dus niet persé alleen uit het element. Maar ook doordat de pup's niet gemonteerd zijn op de reguliere sweet spot. Je zou bij wijze van test ff de slagplaat kunnen verwijderen en de pups meer richting brug verplaatsen om te horen wat het verschil in geluid die positie teweeg brengt.
Gebruikersavatar
Van Tango
Berichten: 3051
Lid geworden op: 16 mar 2007, 03:32

Pickup-upgrade Epiphone Ripper

Bericht door Van Tango »

Voor punkrock zou een DiMarzio PJ pickup set het erg goed doen. Erg fijne pickups vind ik dat!

Afbeelding
What difference does it make?
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 907
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Pickup-upgrade Epiphone Ripper

Bericht door Galvanized »

Zeker. Die pickups heb ik nog ergens liggen (behalve de jazz p-up dan). Mocht je interesse hebben stuur maar een berichtje ;)
MUSIC MAN STINGRAY 5
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Pickup-upgrade Epiphone Ripper

Bericht door bobbelmans »

Jep. Das rammen geblazen die dingen.
face down in the dirt
Toonvk
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2016, 11:27

Pickup-upgrade Epiphone Ripper

Bericht door Toonvk »

shag wim schreef:Dat vele laag van de p-pup komt dus niet persé alleen uit het element. Maar ook doordat de pup's niet gemonteerd zijn op de reguliere sweet spot. Je zou bij wijze van test ff de slagplaat kunnen verwijderen en de pups meer richting brug verplaatsen om te horen wat het verschil in geluid die positie teweeg brengt.
Ik realiseer me dat de positie van de pup hier zeker in mee speelt. Verder zou ik willen zeggen dat 'veel' laag op zich geen klacht is, maar wat meer punch en growl is wenselijk. Pups verplaatsen is een goed advies. Zoals je eerder zei, er is inderdaad behoorlijk wat ruimte onder die slagplaat.
Galvanized schreef:Zeker. Die pickups heb ik nog ergens liggen (behalve de jazz p-up dan). Mocht je interesse hebben stuur maar een berichtje ;)
dp122 neem ik aan? :)


Verder: Ik neig op dit moment erg naar humbuckers, zeker op de brug positie. Het geluid van die chinabuckers beviel me wel en meer richting een Gibson sound ipv Fender sound zou tof zijn voor de afwisseling. Anders had ik net zo goed een extra P-bass erbij kunnen nemen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 907
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Pickup-upgrade Epiphone Ripper

Bericht door Galvanized »

Ja het is de dp122 inderdaad ;)
MUSIC MAN STINGRAY 5
Plaats reactie