Het Yamaha BB topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
evert
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 apr 2005, 15:46

Het Yamaha BB topic

Bericht door evert »

Verschil tussen ebony en rosewood is zeker niet groot, dat klopt. Maar marginaal nou ook weer niet, ach misschien een semantische discussie :). Maar als er al verschillen tussen de BB2000 en BB1000S zullen zijn zal dit voornamelijk het verschil in deze toets en de elementen zijn. Het J-element is sowieso iets anders, en ik heb geen idee of het P-element in die BB1000S hetzelfde is als die in een BB1000 /BB2000. Maar dan zou je hem moeten doormeten ofzo. Het P-element dat in mijn BB1000 zit doet mij qua looks en sounds nog het meest denken aan een SD quarterpounder, dit ipv een standaard vintage Fender element.
Vergeet de neck constructie niet, 3 delig voor de BB1000:
Afbeelding
5-delig voor de BB2000:
Afbeelding

Mijn ervaring is dat er toch een behoorlijk klankverschil is tussen deze types (beide onmiskenbaar Yamaha natuurlijk). Bij de BB1000S had ik steeds de neiging meer bass bij te draaien, bij de BB2000 laat ik de bass regelaar op mijn amp gewoon op 12 uur staan en is het goed. Het brug element bij de BB2000 bevalt mij ook iets beter.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Het Yamaha BB topic

Bericht door basloze fret »

Bedankt voor de info. Zijn die allebei van jou?
Wat heeft zo'n 5-delige nek constructie dan voor voordelen t.o.v. 3-delig? mij zegt het niet zo veel.
Ik verbaas me er wel over dat een BB2000 over het algemeen twee keer zo duur is dan een BB1000S terwijl de verschillen in mijn ogen marginaal zijn. Maar goed, jij hebt ze naast elkaar gehoord. Van anderen lees ik weer dat ze het brugelement van een BB2000 lekkerder vinden klinken als je het solo gebruikt, maar bij een BB1000S klinkt het dan weer lekkerder als je hem samenvoegt met het hals element (middenstand).
evert
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 apr 2005, 15:46

Het Yamaha BB topic

Bericht door evert »

basloze fret schreef:Bedankt voor de info. Zijn die allebei van jou?
Wat heeft zo'n 5-delige nek constructie dan voor voordelen t.o.v. 3-delig? mij zegt het niet zo veel.
Ik verbaas me er wel over dat een BB2000 over het algemeen twee keer zo duur is dan een BB1000S terwijl de verschillen in mijn ogen marginaal zijn. Maar goed, jij hebt ze naast elkaar gehoord. Van anderen lees ik weer dat ze het brugelement van een BB2000 lekkerder vinden klinken als je het solo gebruikt, maar bij een BB1000S klinkt het dan weer lekkerder als je hem samenvoegt met het hals element (middenstand).
Mijn interpretatie:
- uit des te meer delen (kruislings verlijmde) de hals bestaat des te solider deze normaal gesproken wordt
- dit zal m.i. meer sustain, en vaak meer laag opleveren
- echter: bij minder delen (bv. eendelige hals) zal je een meer warme hout-klank krijgen maar kan de hals gevoeliger zijn voor temperatuur/vocht/oudering
Het is maar wat jij mooi vindt, en in combinatie met jouw spel het mooiste geluid geeft ;->
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Het Yamaha BB topic

Bericht door basloze fret »

ok bedankt. Dat klinkt logisch en aannemelijk. Qua stevigheid zit het trouwens wel goed met zo'n drie-delige hals. Ik mijn BB1000S in minimaal 10 jaar tijd nog nooit hoeven af te stellen of iets hoeven te veranderen.

Wat me trouwens wel opvalt is dat een BB1000S erg veel hoog heeft. Ik speel eigenlijk nooit met de toonknop helemaal open, voor mijn gevoel wordt dat te schel. Behalve soms bij het hals element solo. Hoe ervaren jullie dat?
evert
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 apr 2005, 15:46

Het Yamaha BB topic

Bericht door evert »

basloze fret schreef:ok bedankt. Dat klinkt logisch en aannemelijk. Qua stevigheid zit het trouwens wel goed met zo'n drie-delige hals. Ik mijn BB1000S in minimaal 10 jaar tijd nog nooit hoeven af te stellen of iets hoeven te veranderen.

Wat me trouwens wel opvalt is dat een BB1000S erg veel hoog heeft. Ik speel eigenlijk nooit met de toonknop helemaal open, voor mijn gevoel wordt dat te schel. Behalve soms bij het hals element solo. Hoe ervaren jullie dat?
Zo voelt het bij mij ook, heb de tone pot meestal rond 5 a 6 staan (gaat tot 10). Daarboven wordt het al snel te scherp is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Het Yamaha BB topic

Bericht door basloze fret »

ok bedankt. Is dat bij je BB2000 ook zo?
Gebruikersavatar
Barabass
Berichten: 159
Lid geworden op: 13 jun 2011, 17:35

Het Yamaha BB topic

Bericht door Barabass »

Hier een BB414 te koop: https://link.marktplaats.nl/m1121260150
Is dat een beetje een goede BB (voor dat geld?)
evert
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 apr 2005, 15:46

Het Yamaha BB topic

Bericht door evert »

basloze fret schreef:ok bedankt. Is dat bij je BB2000 ook zo?
Ja, ik heb alleen nog maar de BB2000!
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Het Yamaha BB topic

Bericht door evertalbers »

Barabass schreef:Hier een BB414 te koop: https://link.marktplaats.nl/m1121260150
Is dat een beetje een goede BB (voor dat geld?)
Het korte antwoord: Ja
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Het Yamaha BB topic

Bericht door joostone »

evert schreef:
basloze fret schreef:ok bedankt. Dat klinkt logisch en aannemelijk. Qua stevigheid zit het trouwens wel goed met zo'n drie-delige hals. Ik mijn BB1000S in minimaal 10 jaar tijd nog nooit hoeven af te stellen of iets hoeven te veranderen.

Wat me trouwens wel opvalt is dat een BB1000S erg veel hoog heeft. Ik speel eigenlijk nooit met de toonknop helemaal open, voor mijn gevoel wordt dat te schel. Behalve soms bij het hals element solo. Hoe ervaren jullie dat?
Zo voelt het bij mij ook, heb de tone pot meestal rond 5 a 6 staan (gaat tot 10). Daarboven wordt het al snel te scherp is mijn ervaring.
Ja, dat hoort ook bij die typische BB sound :). Heel breed spectrum waardoor de bas ook erg schel kan klinken, maar ik heb al toepassingen gevonden waarbij dat enorm lekker is. :jam:
Barabass schreef:Hier een BB414 te koop: https://link.marktplaats.nl/m1121260150
Is dat een beetje een goede BB (voor dat geld?)
Dat lijkt mij een hele redelijke prijs voor een prima instapper BB !
evert
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 apr 2005, 15:46

Het Yamaha BB topic

Bericht door evert »

basloze fret schreef:ok bedankt. Dat klinkt logisch en aannemelijk. Qua stevigheid zit het trouwens wel goed met zo'n drie-delige hals. Ik mijn BB1000S in minimaal 10 jaar tijd nog nooit hoeven af te stellen of iets hoeven te veranderen.
Oh heb ik het verkeerd uitgelegd vrees ik. Een hals uit 1 stuk hout, of 2 of 3 kan ook stabiel genoeg zijn hoor ;-). Echter een hals uit meer delen hout zal anders (ik denk ook minder) resoneren en daardoor anders klinken, misschien iets meer boven - tonen, iets killer. Kijk maar naar grafiethalzen, zeer stabiel maar kan ook te steriel, te hifi zeg maar worden.
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Het Yamaha BB topic

Bericht door Yabbadehut »

Hoi,

Wie zou mij advies kunnen geven hoe het volgende probleem op te lossen: Ik heb een BB1500, er zit een actief circuit die goed is maar de vorige koper heeft er om wat voor reden ook andere elementen ingezet. Niet erg zij het dat dit volgens mij passieve elementen zijn en er technisch iets mis gaat. Het geluid vervormd. Via Ebay natuurlijk niet te horen. De elementen die er nu inzitten zijn Seymour Duncan's. Helaas heeft de verkoper de originele elementen niet meer. De vraag is nu, welke actieve elementen zouden werken op de bestaande elektronica van de bas en of hoe behoud ik alle functieknoppen. Qua sound leken me de SD elementen wel goed alleen dus werken ze niet naar behoren. En wil wel graag de actieve opties behouden...Dank voor iedere suggestie...
Bijlagen
y9.jpg
y1.jpg
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Het Yamaha BB topic

Bericht door Yabbadehut »

paar foto's meer..
Bijlagen
y3.jpg
y8.jpg
y15.jpg
evert
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 apr 2005, 15:46

Het Yamaha BB topic

Bericht door evert »

Yabbadehut schreef:Hoi,

Wie zou mij advies kunnen geven hoe het volgende probleem op te lossen: Ik heb een BB1500, er zit een actief circuit die goed is maar de vorige koper heeft er om wat voor reden ook andere elementen ingezet. Niet erg zij het dat dit volgens mij passieve elementen zijn en er technisch iets mis gaat. Het geluid vervormd. Via Ebay natuurlijk niet te horen. De elementen die er nu inzitten zijn Seymour Duncan's. Helaas heeft de verkoper de originele elementen niet meer. De vraag is nu, welke actieve elementen zouden werken op de bestaande elektronica van de bas en of hoe behoud ik alle functieknoppen. Qua sound leken me de SD elementen wel goed alleen dus werken ze niet naar behoren. En wil wel graag de actieve opties behouden...Dank voor iedere suggestie...
Misschien hebben de Seymour Duncan's veel meer output dan de standaard elementen en is de versterking in de gebruikte preamp vrij hoog, dan kan dat idd vervorming geven. Zit er een gain instelpotmeter in de preamp? Anders is de gain altijd wel aan te passen middels een feedback netwerk in de preamp (weerstandswaardes veranderen). Wel lasting als je geen schema hebt en geen ervaring in electronica. Heb je foto's vd pre-amp print?
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Het Yamaha BB topic

Bericht door Yabbadehut »

Ja er zitten instel potmeters in, zie schema achterkant maar er aan draaien lost niks op. Ik zal straks even foto's maken van de elektronica. Als ik maar weet wat ik moet doen ermee kan ik de bas naar een luthier brengen die de aanpassing doet/andere elementen erin zetten maar ik zou eerst moeten weten hoe het op te lossen...Bedankt
Plaats reactie