USB Interface tegen latency?

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stephanbass
Berichten: 202
Lid geworden op: 23 mei 2006, 18:36

USB Interface tegen latency?

Bericht door stephanbass »

Ik zit hier even met een situatie waarin ik de bas aan de PC wil hangen om dan ook realtime met bijv. YouTube filmpjes te spelen.
Ik speelde eerst over de Mac en dat ging probleemloos (direct aansluiten en zo goed als geen latency of gekke geluiden). Nu heb ik die niet meer maar heb ik wel een PC met overigens betere specificaties dan die 7 jaar oude Mac.
Het probleem is dat ik een hoop latency, ruis etc. krijg op de line-in van mijn moederbord (die in principe wel een goede geluidskaart heeft), ook met ASIO drivers.

Wat kan ik het beste doen om mijn bas op de PC aan te sluiten en daarbij dus ook AmpegSVX kan gebruiken die ik al jaren gebruik en tevens mee spelen op o.a YouTube filmpjes?

Ik zit naar USB interfaces te kijken (budget max 30 euro) maar zal dat ook zo werken aangezien daar overal een aparte koptelefoon aansluiting op zit.

Alvast bedankt!
Bas: Fender Player P
Amp: Boss Katana 210
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

USB Interface tegen latency?

Bericht door MaartenV »

Ik heb gemerkt dat spelen met de instellingen veel kan schelen als je een goede geluidskaart hebt (intern of extern). Als je kijkt naar nieuwe interfaces tot 30 euro, ga je veel latency ervaren: die dingen zijn gewoon niet goed genoeg gebouwd om echt snel te zijn.

Als je kijkt naar tweedehands voor een paar tientjes meer, kun je al iets leukers vinden. Ik had zo'n dingetje van 30 euro en vond mijn tweedehands Tascam al een hele verbetering! Die kostte me toen 50 euro, als ik me niet vergis.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

USB Interface tegen latency?

Bericht door MagicOnion »

Heel lang geleden heb ik ook m'n bas met een verloopstukje in de line-in van m'n laptop geplugd om zo in Reaper wat te kunnen opnemen en dergelijke. Ik denk dat ik het latencyprobleem toen heb kunnen oplossen met het installeren van ASIO4ALL, en dan zeker in Reaper (of welk audioprogramma je ook gebruikt) instellen dat ASIO4ALL gebruikt moet worden. Dus dat kun je al eerst eens proberen.

Tegenwoordig gebruik ik een tweedehandse Roland UA-25ex, waarvoor ik niet meer heb betaald dan 50 euro. Prima ding en doet wat het moet doen.
Gebruikersavatar
stephanbass
Berichten: 202
Lid geworden op: 23 mei 2006, 18:36

USB Interface tegen latency?

Bericht door stephanbass »

Bedankt voor de reacties.

Ik heb misschien al een oplossing gevonden, ik neem aan dat dit prima zal werken maar doet dat het ook?

VOX Amplug 2 bass met daarop een koptelefoon splitter, zodat ik mijn koptelefoon aan kan sluiten en nog bijvoorbeeld een lijn weer naar de pc die dan in bijvoorbeeld Reaper opneemt?
Op de Amplug bass 2 zit een AUX in waar ik dus de output van de PC of zelfs telefoon mee kan afspelen zodat ik dan probleemloos met van alles mee kan spelen en tegelijker tijd mijn spel weer kan opnemen waarbij latency niet belangrijk is omdat ik dat later weer recht kan zetten! (tijdens opnemen dus wel ervoor zorgen dat de monitor in de DAW uit staat)
MagicOnion schreef:Heel lang geleden heb ik ook m'n bas met een verloopstukje in de line-in van m'n laptop geplugd om zo in Reaper wat te kunnen opnemen en dergelijke. Ik denk dat ik het latencyprobleem toen heb kunnen oplossen met het installeren van ASIO4ALL, en dan zeker in Reaper (of welk audioprogramma je ook gebruikt) instellen dat ASIO4ALL gebruikt moet worden. Dus dat kun je al eerst eens proberen.
Dat is precies wat ik doe. De mic in direct op de moederbord van de PC doet het nog het beste waarbij ik toch nog steeds 13+ ms delay heb met kwaliteitsverlies via ASIO4ALL.
Bas: Fender Player P
Amp: Boss Katana 210
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

USB Interface tegen latency?

Bericht door MaartenV »

Met deze oplossing heb je inderdaad geen vertraging/latency in je opname. Maar je hebt ook geen losse opname van je bassignaal waarmee je later kunt spelen (de liedje en bas worden gemengd). Je kunt ook op deze manier je bassignaal opnemen terwijl op een ander apparaat het liedje draait. Dan heb je dat effect niet. Wil je het liedje er wel bij, dan leg je die op een apart spoor.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

USB Interface tegen latency?

Bericht door basloze fret »

stephanbass schreef: Ik zit naar USB interfaces te kijken (budget max 30 euro)
Wat verwacht je ook van een geluidskaart met zo'n laag budget? een beetje geluidskaart begint pas bij 100 euro.
denk aan een Steinberg UR22 bijvoorbeeld. Dus gewoon nog even doorsparen dan heb je tenminste iets fatsoenlijks.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23279
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

USB Interface tegen latency?

Bericht door rich13 »

Ik heb de Steinberg en die werkt echt als een zonnetje. De prijs dubbel en dwars waard.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Maupy
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 13:26

USB Interface tegen latency?

Bericht door Maupy »

Ik gebruik een focusrite 2i4 naar alle tevredenheid.
Beter spaar je ff door voor deze.
Usb in je pc/laptop en gaan met die banaan.
Echt een top interface
Fender jazz bass olympic white
Fender Precision lake placid blue
Fender Precision Special olympic white
Hondo SG model shortscale (H620)
Boss GT-10B
Markbass F1 limited edition 450w + Marshall 2x15" 600w rms
Ibanez Soundwave 65w
Gebruikersavatar
Gerko
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 sep 2015, 13:15

Re: USB Interface tegen latency?

Bericht door Gerko »

Dag kearls, ik heb een probleem met latency..

Ik heb een iRig HD2 gekocht om een beetje te kunnen jammen op mijn laptop en ik was ook van plan om op te gaan nemen. Alleen krijg ik een donderse vertraging waar je onmogelijk mee kan spelen. Heb op het internet al andere dingen tegengekomen zoals ASIO downloaden maar dat doet niet zoveel voor mij. En de buffer size lager zetten wil ook niet want hij vervormd dan al heel snel.

Waarschijnlijk stuur ik de iRig terug maar misschien heeft een van jullie nog een idee. Ik heb een MSI GE70 2PC-272NL met 8 gb ram. Ik gebruik hierbij Amplitube 4, die krijg je namelijk gratis bij de iRig (gedeeltelijk, je hebt beperkte keuzes in amps)
Haico

Re: USB Interface tegen latency?

Bericht door Haico »

ASIO4ALL?
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: USB Interface tegen latency?

Bericht door JohnBoy »

https://www.bax-shop.nl/externe-audio-i ... -interface

Erg tevreden over, geen merkbare latency bij mij (ik speel af en toe wat dingetjes in in multitracks)

Afbeelding
C'est la retorique qui fait la musique
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: USB Interface tegen latency?

Bericht door Erelid »

En waar plug je dan je bas in?
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: USB Interface tegen latency?

Bericht door JohnBoy »

In de aux-input (wel via een klein mengtafeltje)
C'est la retorique qui fait la musique
Plaats reactie