Het Yamaha BB topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het Yamaha BB topic

Bericht door SpcMnk »

Had hem graag eens in de vingers gehad maar, de persoon die wil inruilen woont in Kroatië...
Net het filmpje nog eens met een goeie koptelefoon geluisterd en hij klinkt verdacht veel zoals de BB1000S die ik 20 jaar geleden had. Ik ga er nog eens goed over nadenken..
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Het Yamaha BB topic

Bericht door joostone »

Staan mooie deals op tweedehands.be

Een betaalbare BB1000. Dit vind ik persoonlijk een waanzinnige bas.

https://www.2dehands.be/muziek/muziekin ... 52661.html

Een een wel zeer voordelige BB1000S, maar deze is niet helemaal origineel meer....

https://www.2dehands.be/muziek/muziekin ... 91881.html
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Het Yamaha BB topic

Bericht door joostone »

Tis dat ik geen tijd, of talent, heb om deze mooi op te knappen.....

https://www.speurders.nl/overzicht/muzie ... ml?sr_ab=0

Dit lijkt mij een hele mooie deal voor de handige bassist.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Het Yamaha BB topic

Bericht door PMJ »

Zo'n BB heb ik eens gehad, en viel me erg tegen voor een goedkope Yamaha. Hij voelde helemaal niet solide aan, had matig fretwerk, en de elektro was ook niet zo best... Hij voelde heel erg goedkoop aan. Ik ben begonnen op een Yamaha RBX bas uit eind jaren 80. Ook een beginnersmodel, maar die voelde echt stukken beter aan op alle fronten. De BB klonk overigens wel aardig.

Anderszijds, voor 70 euro :wink:
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Het Yamaha BB topic

Bericht door evertalbers »

De fretloze versie van dat ding kreeg ooit zo'n BassplayerBesteGetest-award. Het zou natuurlijk kunnen dat ze bij Yamaha de beste van een grote stapel hebben geselecteerd en die hadden opgestuurd, maar ook mijn Yamaha-ervaringen zijn tot nu toe erg goed incl. dit model.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Het Yamaha BB topic

Bericht door butters »

evertalbers schreef:De fretloze versie van dat ding kreeg ooit zo'n BassplayerBesteGetest-award. Het zou natuurlijk kunnen dat ze bij Yamaha de beste van een grote stapel hebben geselecteerd en die hadden opgestuurd, maar ook mijn Yamaha-ervaringen zijn tot nu toe erg goed incl. dit model.
Ik heb de BBNIIIF gehad en die zag er net hetzelfde uit. wel chroom hardware en die was wel goed en solide. beetje spijt van dat die weg is
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door jaapdesticker »

Leuk om deze BB-topic tegen te komen :-)
Ruim 30 jaar geleden kocht ik een hagelnieuwe BB400S bij Bob de Jong in Leeuwarden, het was (na een Peavey T40) m'n 2e serieuze bas.
Als fanatieke techneut heb ik er vervolgens ooit een 5-snaar van gemaakt, maar dat was toch wat krapjes, dus inmiddels is het weer een 4-snaar. Wat wel een succes was, is de brugpickup. Daarmee is het effectief een soort BB1000 geworden.
Tegenwoordig voel ik me onthand als ik geen lage B heb, waardoor de BB wat werkloos begon te raken, maar toen ik de BB laatst eens gebruikte om een paar nummers in te spelen in m'n studiootje, was ik wel erg blij met hoe fijn die in de mix klinkt. Dus maar eens op marktplaats gekeken, en al snel een BB1025 gescoord. Ik kan het ding bijna niet wegleggen, verrukkelijke bas. Even showen:
Afbeelding

Hoe fijn de BB400 ook is, die 5e snaar mis ik toch steeds. Dus die is te koop!
Afbeelding
Zie ook https://link.marktplaats.nl/m1137965281
Ik zou zeggen, sla je slag!
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

WOW! Te gekke bas die 1025! :kwijl:
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door jaapdesticker »

Nou heb ik de neiging om te knutselen aan basgitaren, maar ik ben er nu wel erg snel bij... Mijn BB1025 heeft een waanzinnig fijn geluid bij normaal spelen, maar voor het slappen moet ik er wel fors treble bijdraaien. Dus heb ik de neck pickup voorzien van een serie/parallelschakelaar. En zowaar, dat werkt! De neck-pickup-sound neigt in parallel-modus wat meer naar een Fender Precision, dus wat lichter en helderder dan gebruikelijk. Ook de neck+bridge-sound is prima, mooie balans tussen beide pickups. Wel is de parallel-stand fiks lager in volume dan de serie-stand, maar da's altijd zo. De (kleine) tuimelschakelaar zit tussen de volume- en toonknop in. Heel prettig om de keus tussen "vet" en "helder" te hebben!
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door jaapdesticker »

Verklaar me maar voor gek... ik heb in m'n recent gekochte BB1025 staan frezen! En het resultaat klinkt te gek. Ik heb de pickup omgedraaid, zoals de oude BB's hadden. Het P-only-geluid is nog steeds leker "P", maar met een veel fijnere lage B, en met beide pickups aan klinken de D en G meer als een J-bass (vind ik mooi!), terwijl de lage B geweldig strak is. Exact het geluidje waar ik op hoopte!
Afbeelding
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

WOW! Ik verklaar je niet voor gek hoor.
Ik vind dat je vooral je instrument helemaal naar jouw zin moet maken als het dat niet is.
TOP dus! Èn heb je ook een nieuwe slagplaat gemaakt?
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door jaapdesticker »

yep! Bij https://www.tonefactory.nl hebben ze voordelig mooi slagplaatmateriaal in allerlei soorten en maten. De truuk: zelfklevend A4 papier (voor in de printer) op het slagplaatmateriaal plakken, en de oude slagplaat met een scherp potlood overtrekken. En lang leve de figuurzaag :-)
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

👍
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door jaapdesticker »

... en zo klinkt het!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door basloze fret »

Klinkt lekker, al mis ik wel wat hoog. Mijn oude BB1000S heeft namelijk erg veel hoog en daar moet ik de toonknop meestal behoorlijk terug draaien. Maar misschien heb je de toonknop te veel dicht staan?
Het was me eigenlijk nooit opgevallen dat die nieuwere BB's de P pickup niet reverse hebben. is dat bij alle latere BB's zo?

Jij hebt het nu aan den lijve ondervonden; hoe zou je het verschil in klank tussen zo'n reverse P en normale P plaatsing kunnen omschrijven? Is het een erg groot verschil?
Plaats reactie