Ken Smith Bassen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Ken Smith Bassen

Bericht door SpcMnk »

Rieno schreef:Deze klinken ook totaal niet als de 'echte' natuurlijk hè ;)
wombatboter schreef:Als ik nu net één bas zou moeten kiezen waarop ik vanaf het prilste moment tot het einde van mijn bas-leven zou moeten spelen zou het nochtans een Smith zijn (eentje met humbuckers zoals ik nu heb want met j-pick ups bevallen ze me niet)
Het was de best spelende 5 snaar die ik ooit gehad heb en zal dat ook gaan missen. Maar de sound.. wellicht ooit nog eens een 'echte' proberen :)
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Ken Smith Bassen

Bericht door Pedullist »

Mijn GAS is (godzijdank) vrijwel volledig dood, merk ik. Ik kijk niet op MP of Ebay meer. Ik heb nu een selectie instrumenten staan waar je wit van wegtrekt. Ik wil nog een ramp voor mijn Pentabuzz, verder is het goed. Nu verwacht ik niet dat het altijd zo zal zijn, maar het type Ken Smith van Geert zal altijd blijven lonken (die humbuckers is hét geluid). Zelfs een Wal hoeft niet zo nodig meer. Grappig. Had ik nooit verwacht.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Ken Smith Bassen

Bericht door Stinky »

met die humbuckers heb je precies hetzelfde effect Ruud, zoveel verschil zit daar helemaal niet tussen.
dat is gewoon die typische Smith sound.

tis nu eenmaal niet de meest geschikte allround basgitaar voor iedere situatie, zeker niet als je vaker ook maar ietsjes stevigere pop/rock muziek moet spelen (zoals wss 90% van alle spelers geregeld moet doen).

de Smith sound heeft gewoon geen ballen en is dus ook niet voor iedereen geschikt.
behalve Geert.

:D
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Ken Smith Bassen

Bericht door wombatboter »

Stinky schreef:met die humbuckers heb je precies hetzelfde effect Ruud, zoveel verschil zit daar helemaal niet tussen.
dat is gewoon die typische Smith sound.
Niet mee eens, heb al enkele Smiths gehad en ik herken de Smith klank niet in die J pick ups.
Beetje raar, alsof er geen verschil zou zijn tussen humbuckers en single coils ?
Voor de rest is het vooral belangrijk dat ik er zeer tevreden mee ben :-)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Ken Smith Bassen

Bericht door Stinky »

ik vond de Burners met J's anders ook die ontzettend herkenbare Smith klank hebben hoor.
tuurlijk, er is zeker een verschil hoorbaar de humbuckers en de single coils maar de klacht dat de Smith sound niet "draagt", zal je niet oplossen door eentje met humbuckers te proberen.

bottom line: de Smith sound is gewoon te verfijnd voor 90% vd situaties waar de meeste bassisten mee te maken krijgen, daar blijf ik bij. ;)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Ken Smith Bassen

Bericht door basloze fret »

Stinky schreef: bottom line: de Smith sound is gewoon te verfijnd voor 90% vd situaties waar de meeste bassisten mee te maken krijgen, daar blijf ik bij. ;)
Maar waar zit hem dat dan precies in? als het niet in de pickups zit...de constructie? houtsoorten?
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Ken Smith Bassen

Bericht door wombatboter »

Toch een beetje raar dat al die straffe gospelbassisten zo vaak dan kiezen voor een klank die niet draagt terwijl je net in dat genre er behoorlijk moet "staan"
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Ken Smith Bassen

Bericht door SpcMnk »

zonder ooit een humbucker versie gespeeld te hebben... de versie met J's klinkt totaal anders. (Zeg ik op basis van vergelijk tussen youtube clips met die van mij).

Denk dat de rol van de pre amp niet onderschat moet worden. Hij heeft door de jaren heen veel verschillende modellen gebruikt. Wat mij opviel was dat actief en passief de bas totaal anders klonk. (3eq uit 98).

De J uitvoering heeft dan ook nog eens een bolt on nek..

Dus kwa elektronica en bouw totaal anders dan de normale BSR. Betwijfel dan ook of ze allemaal over dezelfde kam geschoren kunnen worden.

Desalniettemin, het zijn, net als Pedulla of Alembic, bassen met een eigen klank kleur. En dat kan je liggen of niet..

Het is dat ik momenteel volledig gas loos ben. Anders was ik nog eens een BSR met humbuckers gaan proberen.. wel voorzichtig..
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Ken Smith Bassen

Bericht door Stinky »

vind je die gospel sound dan zo dragend? mss is ons idee van "dragend" dan gewoon anders...
ik hoor meestal slechts enorm veel ultra hoog in die sound en veel laag: een typisch mid scooped soundje wat lekker klinkt in je eentje maar naar mijn mening nauwelijks werkt in een live setting zoals ik ze meestal tegenkom waar je sound overal doorheen moet snijden om hoorbaar te zijn.
SWR soundjes galore bij die gospel boyz.

maar laat ik het eens anders omschrijven, mss dat je dan beter begrijpt wat ik bedoel: Smith rockt imho niet. punt.
en rock is zo'n wezenlijk onderdeel van zo ontzettend veel populaire muziek geworden tegenwoordig dat ik me als allround speler geen enkele bas kan veroorloven die daar niet in mee komt.

Fret: het zit hem idd ook in de bouwwijze van de Smith bassen en de gebruikte materialen.
een bas is naar mijn mening sowieso altijd méér dan de som der delen en bij de bassen van écht goede luthiers hoor je hun hand er altijd in terug. denk Fodera, denk Alembic, denk Pedulla, denk Furlanetto enz enz...maakt bijna niet uit welk model je speelt, je hoort, afgezien van een enkel nuance verschil die eigenlijk wij alleen horen, die typische klank.


maar whatever: ik verkondig gewoon mijn ervaringen en mijn mening. heb je er wat aan, super! vind je het maar onzin of kun je geen woord herkennen van wat ik zeg: ook prima!
voor mij iig geen Ken Smith meer....helaas. :(
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Ken Smith Bassen

Bericht door wombatboter »

Toch nog één argumentje zegt de Satan in me :-)
Blijft frappant dat de meestgevraagde studio-bassist van ons land (Verhees) voor een Smith koos om eindeloos veel sessies in te spelen in de meest diverse genres (van rock tot blues tot funk).
Maar inderdaad : zolang iedereen maar heel tevreden is met de spullen die hij heeft en er inspiratie uit put :jaaaaa:
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Ken Smith Bassen

Bericht door Stinky »

met een Ferrari kun je ook aan elke race meedoen maar of het de beste auto is om elke dag mee rond te rijden....

het doet toch wat met mensen als je iets negatiefs over hun favorietje zegt, he? ;)
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Ken Smith Bassen

Bericht door wombatboter »

Bwah neen...:-) Ik heb ook zo veel favorieten maar het politieke programma hier op Eén is wat saai dus dan schrijf ik liever ondertussen iets.
Ik zou me als een idioot voelen mocht ik denken dat ik waarheden in pacht heb op het gebied van instrumenten, je kan maar schrijven wat je zelf vindt maar daar koppig aan vasthouden of proberen iemand te overtuigen, wie gelooft daar nog in ..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Ken Smith Bassen

Bericht door Pedullist »

Ik kan me - bijvoorbeeld - de Queens Of The Stone Age absoluut niet voorstellen met een Ken Smith. Mocht ik gevraagd worden voor zo'n type band (haha) dan zou ik een andere slagplaat op mijn P zetten en geen Pedulla meenemen. Niet alleen vanwege het uiterlijk, maar sommige stijlen hebben gewoon een lomper of feller geluid nodig. Dat heeft zelfs met 'te perfecte' afstelling te maken. Zo'n Ken Smith kun je onbehoorlijk laag zetten zonder bijgeluiden, maar sommige rock (en zeker punk) móet rammelen en ratelen.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Ken Smith Bassen

Bericht door basloze fret »

Interessante discussie! hebben jullie wel hetzelfde model/type Ken Smith gehad? aangezien de meningen zo verschillend zijn...

Ik snap de redenatie van Stinky wel. Maar van de andere kant hou ik er nooit van bepaalde bassen in een bepaalde stijl of hokje te plaatsen. Waarom zou je bijvoorbeeld niet kunnen slappen op een Thunderbird of fusion kunnen spelen op een EB3? Of waarom geen Alembic in een metal band? Natuurlijk passen sommige bassen van nature beter in een bepaalde stijl, maar vaak heeft dat ook met looks en image te maken, niet eens zozeer met sound. Het is in grote mate de speler die bepaalt of het werkt of niet.
Laatst gewijzigd door basloze fret op 29 jan 2017, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Ken Smith Bassen

Bericht door wombatboter »

Voor sommigen zou het bvb heel raar zijn dat Flea voor een Wal koos op BSSM...terwijl het gewoon kon (en ook omdat het een funky bas kan zijn)
what fools these mortals be
Plaats reactie