De grote Doe het zelf! Gallery

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

De grote Doe het zelf! Gallery

Bericht door elzenbas »

Oke, weet ik ook weer . Dank je .
Maar wel gek dat dat ook bij de laatste reacties al is.
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

De grote Doe het zelf! Gallery

Bericht door elzenbas »

elzenbas schreef:Oke, weet ik ook weer . Dank je .
Maar wel gek dat dat ook bij de laatste reacties al is.
Oh nee , ik dacht dat de eerste reactie die je ziet ook de nieuwste was maar het is letterlijk de eerste oftewel de oudste :lol: Sorry, stom van me had niet naar de datum gekeken.
ferrybasman
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:05

De grote Doe het zelf! Gallery

Bericht door ferrybasman »

Ik ben bijna klaar met mijn eigen bouwsel. Het is een mix van stijlen geworden met als basis de Precision bas.
De body kwam als slab body (onepiece soft maple) met neckpocket en split-p elementgat van Rebellion guitars in Wyns. Ik was van plan er voor en achter binding op te maken.
Bij nader inzien vind ik dat niet comfortabel en heb ik een radius aan gefreesd. Het jazzbas element heb ik er zelf ook nog ingefreesd. De neck komt van een Jack and Danny's '70 jazzbass. Ik kan niet anders zeggen dat het een fijn exemplaar is qua feel en ook qua stabiliteit. Ik heb hem nu op verscheidene bouwsels gehad en hij blijf t goed af te stellen. Ook qua klank is er niks op aan te merken.
De hardware; een Gotoh brug en een P-bass compatibal controlplate. Slagplaat heb ik zelf met een homemade malletje gefreesd en is qua model afgeleid van een Fender Dimension bass. Jazzbassknoppen op CTS pots.
Tonerider P en J pickups. Nu wacht ik nog op een switchcraft input om de boel aan te sluiten op de versterker. Ben erg benieuwd. De sustain is akoestisch al goed.
Bijlagen
FB_IMG_1485538624363.jpg
Frudua GFJ5 Directdeal jazzbass
Gemodificeerde Jack and Danny's Precision
Jack and danny JB 1975 Jazzbass
Fender Rumble 500V3 Head
Aguilar GS112+GS112NT
Gebruikersavatar
chaney
Berichten: 621
Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:41

De grote Doe het zelf! Gallery

Bericht door chaney »

Mooi! Erg leuke variatie op bekende stijlen!
BaCh BJB Jazz (relic)
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

De grote Doe het zelf! Gallery

Bericht door Soulbender »

Cool ja! Een mix van een Mustang/Precision/Jazz met een Dimension slagplaat?
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

De grote Doe het zelf! Gallery

Bericht door tjoepatjoep »

Smaakvol!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
sergio71
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 feb 2015, 16:09

Re: De grote Doe het zelf! Gallery

Bericht door sergio71 »

Hoe krijg je nou een verbinding van de brug (aardig) en de Elementen die niet vlak naast een slagplaat liggen naar de rest van de electronica ? (ervanuitgaande dat je achterkant van de body helemaal dicht is, en dus geen holte daar met deksel).

Ik neem aan boren maar vraag me af hoe je dat dan fatsoenlijk en horizontaal kan doen.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: De grote Doe het zelf! Gallery

Bericht door LeftyJ »

Heb je een foto van de body in kwestie met de routings erop? :)
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1213
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Re: De grote Doe het zelf! Gallery

Bericht door anavrin »

EHX Muff Overdrive DIY-project. Binnenkant mag nog wel wat netter (vooral gezien hoe de andere pedalen die ik erna heb gemaakt, er uitzien). Klinkt verder gewoon erg lekker. Erg dynamisch, oftewel als je harder aanslaat krijg je meer distortion. Wel wat meer geschikt voor gitaar dan voor bas (goed dat ik hier ook wat gitaren heb):

Afbeelding

Afbeelding

Soundfiles:
https://members.home.nl/100procentmafkee ... %20bas.mp3
https://members.home.nl/100procentmafkee ... gitaar.mp3

Bazz Fuss DIY-project. Erg dik Fuzz-geluid. Ondertussen al een paar keer gewijzigd (van batterij-bediening naar adapter, en de bedrading weer wat netter gemaakt). Komt waarschijnlijk nog wel een keer in een kleinere behuizing:

Afbeelding

Afbeelding

Soundfile:
https://members.home.nl/100procentmafkee ... 20fuzz.mp3

Laatste DIY-project is een ZVEX Super Hard On-kloon. Hierover ben ik zelf het meest tevreden. Printplaatje zat binnen een half uur in elkaar en alle kabeltjes zijn hier meteen netjes op maat gemaakt en door het pedaal geleid. Erg net pedaal geworden met een heel goede klank. Deze zit sinds dat deze klaar is, net na m'n tuner op m'n pedalboard, en staat eigenlijk altijd aan. Met dit pedaal is het net of er meer frequenties uit dezelfde snaren komen :kwijl: Met de draaiknop op half, klinkt alles net wat voller, maar met de draaiknop nog verder naar rechts ga je door naar een lekkere overdrive-sound.

Afbeelding

Afbeelding

Soundfiles:
https://members.home.nl/100procentmafkee ... %20Bas.mp3
https://members.home.nl/100procentmafkee ... Gitaar.mp3
ferrybasman
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:05

Re: De grote Doe het zelf! Gallery

Bericht door ferrybasman »

sergio71 schreef: 20 feb 2017, 22:54 Hoe krijg je nou een verbinding van de brug (aardig) en de Elementen die niet vlak naast een slagplaat liggen naar de rest van de electronica ? (ervanuitgaande dat je achterkant van de body helemaal dicht is, en dus geen holte daar met deksel).

Ik neem aan boren maar vraag me af hoe je dat dan fatsoenlijk en horizontaal kan doen.
Eerst moet je met een speedboor een rond of ovaal gaatje boren van zo'n 3 mm diep. er zijn houtspiraalboren te koop van zo'n 30 cm lang. 5 mm dik is wel voldoende. Met zo'n boor kun je iig de afstand brug / elektronica holte bereiken. Belangrijk is om de boor zo vlak mogelijk over de body te houden om niet dwars door de achterkant weer uit te komen (zoals mij al wel is overkomen :oops: ) Niet de veel druk uitoefenen en steeds boor weer even terughalen om de losgekomen boorstof te lossen.
Frudua GFJ5 Directdeal jazzbass
Gemodificeerde Jack and Danny's Precision
Jack and danny JB 1975 Jazzbass
Fender Rumble 500V3 Head
Aguilar GS112+GS112NT
ferrybasman
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:05

Re: De grote Doe het zelf! Gallery

Bericht door ferrybasman »

LeftyJ schreef: 21 feb 2017, 10:17 Heb je een foto van de body in kwestie met de routings erop? :)
Nee. Ik heb er geen fofo van maar de metalen controlplate moet ook over een normale Precision routing passen. Verder zijn de pickup gaten standaard in de zin dat ze precies de pickups opnemen (en geen groot zwembad bij de split-P) Er loopt gewoon een onzichtbaar boorgat van het split-P element naar de elektronika-holte. Met een 5mm houtspiraalboor van 30 cm lang. Ik wist nog niet vantevoren of ik een normale slagplaat wilde gebruiken of deze zelfbedachte. Dus... Zo'n metalen controlplate kost overigens maar 4,50 euro. Slagplaatmateriaal 6,50 euro. Als je er een in 1-laags zwart wil kan ik er eentje voor je maken en opsturen.
Frudua GFJ5 Directdeal jazzbass
Gemodificeerde Jack and Danny's Precision
Jack and danny JB 1975 Jazzbass
Fender Rumble 500V3 Head
Aguilar GS112+GS112NT
sergio71
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 feb 2015, 16:09

Re: De grote Doe het zelf! Gallery

Bericht door sergio71 »

ferrybasman schreef: 26 feb 2017, 08:26
sergio71 schreef: 20 feb 2017, 22:54 Hoe krijg je nou een verbinding van de brug (aardig) en de Elementen die niet vlak naast een slagplaat liggen naar de rest van de electronica ? (ervanuitgaande dat je achterkant van de body helemaal dicht is, en dus geen holte daar met deksel).

Ik neem aan boren maar vraag me af hoe je dat dan fatsoenlijk en horizontaal kan doen.
Eerst moet je met een speedboor een rond of ovaal gaatje boren van zo'n 3 mm diep. er zijn houtspiraalboren te koop van zo'n 30 cm lang. 5 mm dik is wel voldoende. Met zo'n boor kun je iig de afstand brug / elektronica holte bereiken. Belangrijk is om de boor zo vlak mogelijk over de body te houden om niet dwars door de achterkant weer uit te komen (zoals mij al wel is overkomen :oops: ) Niet de veel druk uitoefenen en steeds boor weer even terughalen om de losgekomen boorstof te lossen.

Top ! Duidelijk verhaal, waarvoor mijn dank :cheer:
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Re: De grote Doe het zelf! Gallery

Bericht door Erikx »

Even een crosspost uit mijn knutseltopic:

Mijn 5-string headless multiscale (37-34 inch) bas met elzen body, ziricote top, esdoorn/walnoot hals, vogeloogjes esdoorn toets, Delano pickups en preamp en ABM brugdelen en kop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Re: De grote Doe het zelf! Gallery

Bericht door Soulbender »

DAAAAAMMMNNNNNN
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Re: De grote Doe het zelf! Gallery

Bericht door elzenbas »

Geweldig mooi ding. Perfect afgewerkt ook met mooie details. Ben normaal niet zo van de headless maar dit is toch wel een beauty. Hoe heb je dat logo gemaakt ?
Plaats reactie