Eerste bouwproject

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Eerste bouwproject

Bericht door blablas »

Ik gebruik altijd een paar cocktailprikkers om de kop op zijn plek te houden tijdens het lijmen.
Afbeelding
(je kunt er net twee zien op deze foto)
Gewoon ergens in het deel van de hals wat je toch weg gaat halen. even netjes op elkaar klemmen en voorzichtig twee of drie gaatje boren van dezelfde diameter als de prikker. Ik gebruik deze methode ook om de top op de kop tijdens het lijmen op zijn plek te houden.
Het maakte bij deze bas voor de uitlijning van de kop trouwens niets uit maar het maakt het op het elkaar klemmen van de twee delen een stuk makkelijker.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Bedankt voor de tip! Ik heb het geprobeerd met twee piepkleine spijkertjes maar ik kneep het elke keer toch scheef, nog afgezien van dat het lelijke gaatjes zijn. Volgende keer nog maar eens proberen dus :) Wat denk je van de volgorde?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Eerste bouwproject

Bericht door blablas »

Volgorde die ik aanhoud is meestal maar net hoe mijn pet staat en hoe het hout 'aanvoelt'. :wink:

Vanaf hier in mijn DHZ gedoe topic kun je volgen hoe ik het heb gedaan met de hals van mijn 7 snaar project.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Ik heb weer wat tijd gehad tussendoor. Werk aan de top, die nog steeds heel erg krom is maar nu in ieder geval wel verlijmd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat aan de toets gewerkt. Ik had in plaats van de buitenste lijnen tot de eerste snaar afgetekend en alleen omdat ik wat ruimer heb gezaagd ging het op een haar na goed, pfff.

Afbeelding

Afbeelding

De oortjes, uit wat restmateriaal van de hals. Ik moet nog wat doen aan die gruwelijke lijmnaad. Gelukkig is het alleen het hoogteverschil tussen de twee delen en is de rest van de naad heel netjes geworden. Hij wordt straks ook precies bedekt door de andere delen als het goed is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat kleine onderdeeltjes, ook leuk om te doen. Boormachine mishandeld maar het werkt soort van. Op het oog maak ik ze verder netjes rond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen het frezen van de sleuven, met een kopieerring op de bovenfrees. De vierkante delen heb ik met een beitel gedaan. Ik vond het nog niet nodig een mooi rond toegangspunt te maken, misschien als straks het kopfineer erop zit. Kleine uitschieter helaas, gelukkig niet diep en de toets valt er overheen. Stom genoeg heb ik verkeerd afgetekend waardoor de halspen niet helemaal recht loopt (hoewel het er in de foto erger uitziet). De CF latjes, gelukkig wel netjes evenwijdig, heb ik wat dichter bij de halspen geplaatst omdat ze anders aan de achterkant uit zouden steken, gelukkig heb ik nog even een doorsnede getekend van tevoren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik was eerst van plan het fineer eerst te doen en dan meteen overal doorheen te frezen maar ik veranderde van gedachten, en bedacht toen wat daar superonhandig aan was.

Afbeelding

Eindje van de toets afgerond. Ik bedacht me dat een malletje van de toets straks van pas zou komen bij het frezen van de body en voor het uitlijnen van de toets (ik wil gaatjes boren voor een paar tandenstokers) dus ik heb met het hart in de keel de toets als mal gebruikt om... een multiplex mal te maken. No risk no fun!

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het weer even. Suggesties voor verbeteringen dan wel volgende stappen zijn zeer welkom!
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Eerste bouwproject

Bericht door stan dale »

Amaai, mooi werk! ook de afwerking van de knoppen en pick-up cover
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Dank u! Vind het wel ontspannend, beetje van die miniatuurdingetjes maken ;)

Kleine update want ik durf het steeds niet aan te werken als ik 's avonds al zo moe ben. In de foto's het plaatsen van de CF en halspen, een klein dun afdekplaatje (waarschijnlijk niet nodig maar vond het wel net, geen lijm op de moer) en de toets. Later als het kopfineer erop zit rond ik de toegang nog een beetje af gelijk met de moer. De CF strips zitten erin gelijmd met epoxy (en mooi de uitschieter opgevuld) maar helaas waren ze wat krom en daar had ik even niet aan gedacht bij het frezen en het lijmen, ze hadden beter wat naar beneden geduwd kunnen zitten bij het uitharden maar ik heb ze nu (met de stofzuiger aan en een masker op) licht bijgeschuurd. Kleine gaatjes in de toets geboord, spijkertjes erin getimmerd en afgeknipt en op de juiste plaats op de hals geduwd. Toen het geheel met lijm ingesmeerd, uiteraard bij de eerste keer aandrukken nog vergeten het tape over de halspen te verwijderen maar gelukkig dacht ik er snel genoeg aan, teruggeplaatst en ingeklemd. Nu uit de klemmen ziet het er prima uit. Ik had hetzelfde geprobeerd met de twee helften van de kop maar daar ging het hopeloos verkeerd om de een of andere reden, dus ik ben blij dat dit zo makkelijk ging. De toets is nog een fractie te groot aan beide kanten voor de zekerheid.

Volgende stap is het op maat brengen van het body gedeelte van de hals, de breedte, daar moet in totaal ongeveer nog een centimeter vanaf. Dit had ik natuurlijk beter eerst kunnen doen voordat ik de toets erop lijmde en de oren aan de kop zitten ook enorm in de weg, note to self. Ik heb geen mooie opstelling op deze hoogte om het in een keer te kunnen doen met de bovenfrees dus ik wilde, omdat de kanten toch netjes gevlakt zijn, eerst in het midden een sleuf frezen op de juiste diepte (de frees direct op het vlak) en dan van beide kanten met een bitje met onderlager het hele vlak gelijkmaken. Als iemand hier gedachten over heeft hoor ik ze graag ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Eerste bouwproject

Bericht door Hagen »

Strak!
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Update!

Zijkanten op dikte gefreesd

Afbeelding

En de achterkant (had ik niet moeten doen achteraf, maar ok)

Afbeelding

Stukje van de toets af zodat de top voor de kop er straks op kan

Afbeelding

In vorm (wat een kloterig zaagje)

Afbeelding

Het gaat er langzaam op lijken

Afbeelding

Afbeelding

Onnodige stap maar vooruit, netjes afsteken

Afbeelding

Ik had verwacht dat ik het nodig had dus ik heb de toets 2 mm te breed gemaakt naar de topkam toe. Nu is 'ie 2 mm smaller dan getekend maar dat is ok.

Afbeelding

Kambeentje in progress

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EIN DE LIJK de top vlak en op dikte.

Afbeelding

Fineertje voor ertussen

Afbeelding

Mahonie voor de body, met een plakje extra voor een passende cover achter

Afbeelding

Klemmen

Afbeelding

En dat ging dus effe flink mis. De top trok met zoveel geweld krom van de lijm dat ik het niet meer ingeklemd kreeg, het werd erger en erger en na een uur heb ik maar snel alles uit elkaar getrokken. Dat ging nog net en gelukkig bleef de top heel (hoewel nu dus echt zo hol als een fruitschaal). Met de nodige uren herstelwerkzaamheden ging het gelukkig weer de goede kant op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stukje voor de kop uitgezaagd

Afbeelding

Lekker ambachtelijk... maar wel hartstikke lelijk. Bah. Gelukkig komt er een dekseltje over.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uurtje in de klem en een beetje meer werk aan de kam

Afbeelding

Netjes gelijkmaken. Ik hou de top vrij dik zodat er wat meer van de achterkant af kan, ik hoop dat dat geen domme actie is maar ben er stiekem wel bang voor.

Afbeelding

Dit ging gelukkig in een keer goed

Afbeelding

Voorkant op dikte gefreesd - hoop dat ik dit goed heb gedaan

Afbeelding

Ik heb ook de achterkant op dikte gemaakt maar dat is totaal mislukt, maar zien hoe ik dat weer oplos. Product tot dusver:

Afbeelding

De toets is 2 mm te dik, dus ik zit nog te bedenken wat beter is: 2 mm eraf met de frees met het risico dat ik het niet goed uitgelijnd krijg en alles scheef wordt of doorbikkelen met het radius blok?
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Eerste bouwproject

Bericht door JoostT »

De toets is 2 mm te dik, dus ik zit nog te bedenken wat beter is: 2 mm eraf met de frees met het risico dat ik het niet goed uitgelijnd krijg en alles scheef wordt of doorbikkelen met het radius blok?
Lekker laten zitten... Of het echt 2 millimeter te veel is weet je pas zeker als heel de bas in elkaar zit...
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Ik twijfel of ik dan niet een veel te dikke hals krijg. Er is een maximum aan wat ik achter weg kan halen voor ik de halspen tegenkom en met een toets van een krappe 9 mm dik wordt het misschien wel heel erg contrabas-achtig ;) Maar bedankt voor je input! Ik kan natuurlijk om te beginnen eens kijken hoe het aanvoelt als ik alleen de radius erop zet en de hals vorm achter.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Bodywork!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toets radius

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de slijptol grof vormen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pro set-up voor de kop

Afbeelding

Dit vind ik leuk... hals vormen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind de toetsradius te klein voelen (9,5") dus ik ga toch voor wat vlakker. Wat vinden jullie van een halsdikte inclusief toets van ~23 mm bij de topkam naar ~25 mm rond het octaaf? En is dit een goed moment om de stipjes te plaatsen op de zijkant?

Thanks :)
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Eerste bouwproject

Bericht door blablas »

Je bent lekker bezig!
Ik maak de hals tussen de topkam en 1e fret meestal ergens rond de 18 en 19 mm, bij 12e fret 1,5 a 2 mm dikker. Dit zijn relatief dunne halzen.
Ik plaats de positie stippen altijd pas als ik tevreden ben met de toets. Aangezien je de radius nog niet lekker vind raad ik je aan dit nog even niet te doen.

Hals vormen is voor mij ook het hoogtepunt van een bouwproject, kers op taart hierbij is het vormen van de volute.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Bedankt!! Ik heb besloten dat ik de toets zo dik laat als 'ie nu is, de hals is bij de topkam 15 en bij de 12e 17 mm dik, plus de toets van ~8 mm in het midden.

Ik heb de kop een stuk dunner gemaakt en de gaten voor de mechanieken geboord, wat kleine dingetjes afgemaakt. Lastige klus gedaan de body voor te bereiden voor de hals, grove passing met de frees en beitel en fijne met schuurpapier en eindeloos geduld. De toets dus klaar, twee keer moeten doen omdat ik met mijn domme hoofd bij het opruimen iets nogal lomp liet vallen. Stipjes geplaatst, elektronica zwembad en mooi passend dekseltje!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig kan de deur dicht ;)
Afbeelding

Nu het deel waar ik ontzettend tegenop zie: het lijmen van de hals in de body. Tips zijn erg welkom!!
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Re: Eerste bouwproject

Bericht door anderson »

Geen antwoord op jouw vraag maar een vraag van mij naar jou, welk element ga je in jouw houten cover plaatsen en hoe dik hou je het stuk waar je pole-pieces onder zitten. Ik ben zelf ook bezig met een verherbouw en wil een pickupcover anex ramp maken maar twijfel de pole-pieces door de cover te laten komen of err onder te houden. Wie heeft er tips of ervaringen met dit dilemma.
Laatst gewijzigd door anderson op 20 feb 2017, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
sergio71
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 feb 2015, 16:09

Re: Eerste bouwproject

Bericht door sergio71 »

Heel goed bezig !
Mooi vakmanschap zo te zien ...
Ik blijf dit volgen.
Plaats reactie