Eerste bouwproject

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Bedankt!

Ja heb er ook lang over gepuzzeld en moet het definitieve antwoord nog schuldig blijven. Het is een Aero pickup en zij adviseren 4 mm tussen de magneet en de snaar. Daarvan zit bij mij dus al ongeveer de helft in de dikte van het dekseltje (dicht, vind ik mooier ogen), en het zal nog moeten blijken of ik genoeg ruimte overhoud om lekker te kunnen spelen. Plan B is dat ik deze nog dunner probeer te maken, een nieuwe maak waar de magneten wel uitsteken of genoegen neem met ofwel een wat minder optimale hoogte dan wel kletterende snaren op de cover ;)
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Update! De puzzelstukjes passen eindelijk. En kwamen ook supergoed uit de lijmklemmen. Lijmen is altijd mijn minst favoriete onderdeel en dit was wel een serieus risicovolle stap in de hele operatie. Maar alles is goed gegaan en ook de hele kleine hoek van de hals naar achter zit er mooi in. Snijden van de hiel was wel even een werkje en ik kwam er al snel achter dat ik iets te enthousiast had gezaagd maar uiteindelijk is het wel mooi geworden. Vast wat gaten geboord en het pickup gat uitgefreesd (bijna verkloot, oei). Nog even in enthousiasme het cavity dekseltje klemvast gedrukt maar gelukkig kon ik hem met een schroef weer loskrijgen... toch maar ietsje ruimer geschuurd :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij mag nu lekker in de kamer staan :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatste schroeven en dingetjes zijn besteld en dan is het tijd voor de laatste ronde!
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Eerste bouwproject

Bericht door blablas »

Netjes hoor die hals naar body overgang. Heel mooi!
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Eerste bouwproject

Bericht door stan dale »

mooi werk man!
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Eentje vergeten :)

Afbeelding

Bedankt!
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Erikx »

Heel mooi!
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Eerste bouwproject

Bericht door BassKees »

Práchtig! Gelukkig krijgt ie maar 4 snaren, anders zou ik niet voor mezelf instaan...
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Re: Eerste bouwproject

Bericht door tjoepatjoep »

Vakwerk hoor!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Hans58 »

Heel mooi gedaan! Ik zou gek worden als ik zo'n hals-body overgang moest maken. Petje af!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Re: Eerste bouwproject

Bericht door anderson »

Complimenten! Flinke kuil voor 3 potmeters ;)
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13372
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Eerste bouwproject

Bericht door LeftyJ »

Komt een actieve 2-bands EQ in, preamp en batterij(en) hebben ook ruimte nodig :wink:

Ziet er fantastisch uit!
Gebruikersavatar
bie
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 apr 2014, 17:56

Re: Eerste bouwproject

Bericht door bie »

klasse werk, top gedaan!

eerste bouwproject, en de lat ligt al behoorlijk hoog. hoe goed gaat je 10e project niet zijn? ;-)
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Bedankt allemaal! Word er een beetje verlegen van...

Klopt, er moeten (waarschijnlijk) twee batterijen in, die preamp, drie potmeters en een switch. Ik was eigenlijk bang dat het nu al niet zou gaan passen... Het is een gokje maar ik vond de vorm ook gewoon mooi zo.

Mijn idee was voor het eerste project meteen full retard te gaan, zodat daarna alles meevalt ;) Hoewel de volgende, moet een 5-snaar jazz worden, vast ook wel weer genoeg uitdaging zal zijn. Ik dacht als ik er één kan bouwen, wat moet het dan zijn? Ik wilde iets bouwen voor mezelf wat ik nog niet had namelijk een mooie fretless, met als extra uitdaging een single cut die me qua vorm wel zou bevallen, gewoon voor de lol omdat je ze niet zoveel ziet in het straatbeeld en eentje die mij ergonomisch lekker ligt (voor een vrouw is dat extra leuk ;) ).
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Update!

Kanalen geboord voor de bedrading, op de gok en dat ging prima gelukkig. Voor de brug is het gat wat te groot maar ik vond de kleinere lange boren te flexibel. Als startpunt een putje gefreesd met de dremel, dat werkte makkelijk. Al met al 5 minuten werk maar dagen over ingezeten :P Nog een paar straplock gaten geboord en de cavities met koperverf gedaan (experimentje, zal wel niet genoeg zijn).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu tijd om de lak-fase te plannen.... Dat wordt nog een uitdaging. To be continued...
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Tijd om te lakken!!

Afbeelding

Afbeelding

Nog een lange weg te gaan maar het is een begin. Ik gebruik nitrocellulose uit spuitbussen. Werken zoals verwacht best lastig, maar het is te doen zo.

Erg leuk om nu eindelijk eens wat van de schoonheid van het hout te zien!
Plaats reactie