Basgeluid naar PA

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Tobias
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 jun 2007, 17:53

Basgeluid naar PA

Bericht door Tobias »

Hoi,

Ik ben benieuwd hoe jullie je basgeluid naar de PA sturen. Gebruik je een losse DI, die van je versterker? Pre of post EQ? Mic je de bascab?

Ik vraag me dit af omdat ik de laatste tijd bijna uitsluitend via de PA speel. Ik gebruik mijn Tonehammer DI om mijn eindversterker aan te sturen, maar ook de DI uitgang naar de PA. Ik heb de DI altijd post EQ staan, zodat ik zelf nog een beetje controle heb over het geluid wat ik uitstuur. Echter speelde ik afgelopen vrijdag op een podium met een beroerde akoestiek, waardoor ik heel weinig laag kon uitsturen. In dit soort situaties is het podiumgeluid anders dan het geluid wat je in de zaal wilt hebben.

Een simpele oplossing zou zijn om de DI pre EQ te zetten, maar waarom investeer ik dan zoveel op t spul op het podium, terwijl ik mijn basgitaar bijna droog uitstuur naar de PA?
Knutselbassen, knutselversterkers en knutselcabinetjes
Haico

Re: Basgeluid naar PA

Bericht door Haico »

Tobias schreef: 20 mar 2017, 15:46 maar waarom investeer ik dan zoveel op t spul op het podium, terwijl ik mijn basgitaar bijna droog uitstuur naar de PA?

Omdat basgitaar je hobby is. En een hobby moet geld kosten. :D

Post-EQ naar het FOH sturen is tricky omdat je de EQ meestal onbewust gebruikt om onvolkomenheden in je cabinet te compenseren... niet zo zeer om je eigen geluid te 'shapen'.

Als je écht de zaal wil laten horen waarin je geïnvesteerd hebt, dan kan je het best een microfoon kopen. Maar helaas: elke microfoon is ander gevoiced. En een zaal heeft soms een Beta 52 over, of en D112, maar daar wordt je ook niet echt warm van. Een mic kopen voor een cabinet heeft ook weer wat voeten in de aarde. Helaas.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Basgeluid naar PA

Bericht door rich13 »

Ik heb weinig geïnvesteerd in versterking om deze reden. Meestal speel ik direct via DI, pre-EQ, die zit ingebouwd in mijn top. Ik neem al een hele tijd mijn speakers niet eens mee, en doe het met monitoring. Soms is het wel lekker om een speakercabinet in Mn rug te hebben, maar niet nodig.

De podia waar ik op speel zijn van niet al te groot tot behoorlijk, maar niet in en kroeg oid.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Re: Basgeluid naar PA

Bericht door RobertG »

Vergeet niet dat je versterking op het podium ook in de zaal te horen is. Het geluid stopt niet opeens bij de rand van het podium. Hoe kleiner de locatie waar je speelt, hoe groter dit effect is. Bovendien staan er vaak behoorlijk wat microfoons verspreid op het podium die van alles oppikken. Dus een goede sound uit je backline draagt wel degelijk bij aan goed zaalgeluid, en speelt ook nog fijner. Daarom betwijfel ik of het zaalgeluid er zoveel beter van wordt als je speelt met floormonitors, want in mijn ervaring klinkt dat meestal een stuk minder dan "echte" bas-backline.

Zelf heb ik de combi van een hele goede losse rack preamp en een markbass versterker. De DI van de preamp gaat naar de zaal en naar de effect-return van de Markbass. De EQ van de Markbass zit na die return en werkt dus gewoon. Dus de EQ van de Markbass is voor aanpassingen op het podium... Met het signaal naar de zaaltafel gebeurt dan niets. Mocht ik toch iets willen EQ'en aan het geluid dat naar de zaal gaat, dan kan dat op de preamp. Maar dat doe ik eigenlijk nooit...

Daarmee heb ik toch niet zoveel gesjouw (preamp + markbass weegt samen 6 kilo of zo :-)) maar wel een prima sound. Vind ik dan...
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Re: Basgeluid naar PA

Bericht door Rob66 »

Dit is wel interessant om te zien,
https://m.youtube.com/watch?v=TGLcuDvglTQ
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Basgeluid naar PA

Bericht door rich13 »

RobertG schreef: 21 mar 2017, 07:34 Bovendien staan er vaak behoorlijk wat microfoons verspreid op het podium die van alles oppikken. Dus een goede sound uit je backline draagt wel degelijk bij aan goed zaalgeluid,
Dat maakt het vaak alleen maar slechter.......
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Re: Basgeluid naar PA

Bericht door McDreads »

Als je 'clean' speelt, is het geen enkel probleem om pre-eq naar di te gaan voor het foh geluid van je bas. Maar als je met effecten speelt (en zeker met buizenkleuring en overdrive uit je versterker) is het raadzaam te investeren in een goede mic om je cab uit te versterken. Een goede mic is niet duurder dan de gemiddelde fijne stompbox
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Haico

Re: Basgeluid naar PA

Bericht door Haico »

+1!

Als je een dure buizenbak hebt, dan kan een EV RE20 er ook nog wel vanaf. :D
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Basgeluid naar PA

Bericht door Unlord »

Als je over een PA speelt, dan is DI je beste keuze. Behalve wanneer je je buizenbak de zaal in wilt hebben. Die mic je dan. Of je doet als Mark: je zet je versterker op 11 en gebruikt die om de zaal doof te maken. Niks geen PA nodig.

Dure spullen zijn overrated. Zorg gewoon dat je een cab hebt die je geluid strak, gedefinieerd en met voldoende spreiding en frequntiebereik kan uitsturen zodat je een lekker geluid hebt als je in de oefenruimte staat of in een kleine zaal. Punt is dat je goed moet klinken tussen alle andere instrumenten door. Niet in je uppie, tenzij je Victor Wooten ofzo bent.

het is niet voor niks dat veel gasten prima de luxe klinken op een simpele Hartke versterker. Rete goed en rete goedkoop. Speel je altijd over een PA, dan volstaat in-ear prima of een kleine amp/monitor waar geen sublaag in zit.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Basgeluid naar PA

Bericht door AmericanIdiot »

Unlord schreef: 21 mar 2017, 11:49 Dure spullen zijn overrated. Zorg gewoon dat je een cab hebt die je geluid strak, gedefinieerd en met voldoende spreiding en frequntiebereik kan uitsturen zodat je een lekker geluid hebt als je in de oefenruimte staat of in een kleine zaal.
Helaas zijn de spulletjes met die eigenschappen wel het 'hogere segment'. Niks mis met Hartke kasten, ik heb jaren over die dingen gespeeld maar na overstap op Eden XST ging er nog eens een wereld voor me open en kon ik mijn eigen tekortkomingen nog beter horen :lol: .

Speel je enkel in de grotere zalen en heb je een eigen in-ear set dan kun je prima zonder. Speel je in de kleinere tentjes zonder PA (of alleen zangversterking) dan is een lekker bas-setje toch wel onmisbaar. Het is je enige versterking EN monitoring op dat moment...
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Basgeluid naar PA

Bericht door rich13 »

McDreads schreef: 21 mar 2017, 09:11 Als je 'clean' speelt, is het geen enkel probleem om pre-eq naar di te gaan voor het foh geluid van je bas. Maar als je met effecten speelt (en zeker met buizenkleuring en overdrive uit je versterker) is het raadzaam te investeren in een goede mic om je cab uit te versterken. Een goede mic is niet duurder dan de gemiddelde fijne stompbox
Mee eens, maar als je met pedaaleffecten speelt, zoals ik dan werkt het over het algemeen ook prima om pre-eq naar de DI te gaan. Ik heb er in elk geval nooit problemen mee.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Re: Basgeluid naar PA

Bericht door RobertG »

rich13 schreef: 21 mar 2017, 09:03
RobertG schreef: 21 mar 2017, 07:34 Bovendien staan er vaak behoorlijk wat microfoons verspreid op het podium die van alles oppikken. Dus een goede sound uit je backline draagt wel degelijk bij aan goed zaalgeluid,
Dat maakt het vaak alleen maar slechter.......
Ja, dat klopt zeker... ik bedoelde alleen dat je publiek ook je backline zal horen, vanwege die microfoons maar vooral ook omdat het geluid gewoon over de rand van het podium zeilt, en dat dus een backline met goed geluid ook in de zaal tot beter resultaat leidt dan backline met een matige sound. Maar in-ears is natuurlijk nog beter, dan heb je helemaal geen "bleed" naar de microfoons op het podium.

... alleen ik vind dat helemaal niet fijn spelen, dus toch maar de "goede backline" optie voor mij 8)
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Basgeluid naar PA

Bericht door aap »

In een ideale wereld speelt iedereen op het podium op laag volume zodat je de geluidsman niet in de weg zit en de geluidsman van je DI-signaal een goed foh-geluid kan maken. Ik heb hele slechte ervaring met een microfoon voor mijn cabinet dus voor mij alleen DI naar de geluidsman en die heeft mijn zegen om het geluid perfect te maken of goed te verneuken. Ik ben geen geluidsman dus ik maak me over de zaalmix niet druk. Als ik mezelf op het podium een beetje kan horen vindt ik het allemaal prima.

Ik zou nog wel een keer een goeie buizen-DI/preamp willen hebben.
Haico

Re: Basgeluid naar PA

Bericht door Haico »

aap schreef: 21 mar 2017, 22:12 ...naar de geluidsman en die heeft mijn zegen om het geluid perfect te maken of goed te verneuken. Ik ben geen geluidsman dus ik maak me over de zaalmix niet druk. Als ik mezelf op het podium een beetje kan horen vindt ik het allemaal prima.

Say what?

Ik begrijp wat je wil zeggen hoor. Maar zeg eerlijk: je wil toch wel een klein beetje eer van je werk hebben. Toch?
Gebruikersavatar
Joost van Laake
Berichten: 2799
Lid geworden op: 10 apr 2006, 13:33

Re: Basgeluid naar PA

Bericht door Joost van Laake »

Ik wil behoorlijk wat kleuring/drive over de PA dus direct vanaf de bas de PA in is voor mij in ieder geval geen optie.
Wat voor mij heel goed werkt is een losse goed klinkende pre-amp/DI (B7K ultra in mijn geval) naar de PA, en daar achter een gewone amp.
Ik heb een hoop verschillende pre-amp/DI's geprobeerd. O.a. de Sansamp Paradriver, Aguilar Tonehammer DI en de Darkglass B7K Ultra.
Kwestie van smaak uiteindelijk. Sommige versterkers kunnen dit kunstje op zich prima maar het voordeel is op deze manier dat ik mijn podiumgeluid kan naar wens aanpassen op m'n versterker terwijl de sound die ik naar de PA stuur zo altijd het zelfde is.

Wat de geluidsman daar mee doet is natuurlijk aan hem. Als je daar invloed op wilt hebben dan moet je je eigen geluidsman meenemen. ;)
Main tools: Peterbuilt CS-P & T-Sonic | Lakland Skyline DJ04 | EICH TH 900 | EICH 612XL | SansAmp Paradriver DI |
Feestboek
Orkestje: All For Nothing
Plaats reactie