CITES-overeenkomst + Importeren Basgitaar (BUITEN DE EU)

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

CITES-overeenkomst + Importeren Basgitaar (BUITEN DE EU)

Bericht door zomnius »

Hi

Ok topic says it all. Ik ben bezig een poging te wagen om een eind 70-er jaren basgitaar naar Nederland te halen vanuit de US. Om dat deze een rosewood
fretboard heeft valt deze onder CITES, waarover al meer geschreven is, maar allemaal links met waar van alles beschreven staat. https://reverb.com/news/new-cites-regul ... od-speciesIk wil daarom mijn aanpak en ervaringen zo gestructureerd mogelijk met jullie delen. Wellicht heb je zinvolle toevoegingen. Ik zal dan de eerste pagina updaten (als dat kan) zodat een soort van richtlijn ontstaat.

Letop! Disclaimer : dit is een dus draad waarop ik mijn voortgang laat zien, en geen handleiding. Je kan er geen rechten aan ontlenen en is ter informatie.

ps. Als deze topic al op deze wijze ergens bestaat : let me know.

De stappen vooralsnog:

1. Beoordelen of inclusief alle kosten en foto's het instrument het je waard is.

2. Informeren locaal in nederland wat de te zetten stappen zijn voor import.

3. Deal sluiten met verkoper (let op je hebt echt een trusted verkoper nodig in deze procedure)

Kosten :
2.1 instrument aanschaf
2.2 aanvraag CITES Rapport (100 dollar) [https://www.fws.gov/forms/3-200-32.pdf
2.3 evt kosten voor taxateur (bekend vlgs CITES) om te bepalen dat bv het rosewood fretboard origineel op de bas zit, en dat de bas voor de CITES
data vervaardigd is. (hierover later meer)

2.4 inklaringskosten en tax (zie ook : https://www.invoercalculator.nl voor een indicatie)

4. Ik ben van plan om te testen en stukje risico te lopen (I know). Ik betaal het instrument vooraf (!)[update : afgesproken om de helft te betalen], en de fee voor het aanvragen van ht CITES rapport. Dit kan nl tot max 90 (!) dagen duren voor je het binnen hebt. De verkoper heeft het dan in zijn bezit en ik loop risico vandaar dat je een trusted verkoper nodig hebt.

5. Als het rapport binnen is, betaal ik de UPS kosten en laat het instrument naar me toekomen.


tot zover..
Laatst gewijzigd door zomnius op 24 mar 2017, 08:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: CITES-overeenkomst + Importeren Basgitaar (BUITEN DE EU)

Bericht door Rieno »

Is het aanvragen van zo'n rapport en het vinden van een erkend taxateur lastig?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: CITES-overeenkomst + Importeren Basgitaar (BUITEN DE EU)

Bericht door zomnius »

Dat gaan we nu ondervinden. Ik denk het niet eigenlijk, hij heeft er al enkele gevonden gisteren. Maar de wet van Murphy.....
Rapport kan je krijgen via de link, dan insturen en go... Maar je hoort er iedereen over dat het ingewikkeld is etc. Dan vind ik het juist leuk... :finger:
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: CITES-overeenkomst + Importeren Basgitaar (BUITEN DE EU)

Bericht door zomnius »

Gisteren bericht gehad dat ze het document gaan versturen naar de verkoper (in Amerika). Dus dat schijnt gelukt te zijn. Dus een dikke 2 maanden heeft het geduurd. Dat betekend dat ik deze maand eindelijk de bas in handen zal hebben. In totaal zo'n 3 maanden.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: CITES-overeenkomst + Importeren Basgitaar (BUITEN DE EU)

Bericht door zomnius »

Niet lastig dus, maar wel langdurig. Vandaag nog nl bellen of ik hier ook nog iets moet gaan regelen.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: CITES-overeenkomst + Importeren Basgitaar (BUITEN DE EU)

Bericht door zomnius »

wel...

OM een basgitaar te versturen vanuit Amerika naar Europa, heb je slechts een aantal luchthavens, van waaruit de bas kan vertrekken als deze binnen de CITES wetgeving valt. Daar wil men het instrument nog een keer inspecteren in combinatie met het document. Dus als je verkopende partij (store / particulier) ver van een dergelijke luchthaven woont, heb je een nieuwe obstakel. In min geval is dat helaas zo. Ik heb nu 2 opties verzonnen, 1 ik ga m ophalen, dat is bijna net zo duur en leuker. II pickup delivery UPS etc. Ga ik ook uitzoeken. Wordt vervolgd. Vorige week contact gezocht met 'ministerie ondernemend nederland' in den haag. maar kom er niet doorheen daar - om te checken wat verder nog nodig is aan NL zijde. pff.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Plaats reactie