Het Yamaha BB topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7176
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

Omdat een smallere body wat comfortabeler speelt? Het is net als met de Ibanez ATK, die heeft in de loop van zn evolutie ook een smallere body gekregen. Komt de bespeelbaarheid echt ten goede.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door basloze fret »

Ik zie niet echt waarom een smallere body comfortabeler speelt? Ik heb weinig moeite met de normale BB vorm. Je voelt het ook niet echt dat hij breed is als je speelt.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7176
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

Ga er maar ns mee zitten dan. Of ben je soms 1.90 m +?
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door basloze fret »

Nee 1.70 of zoiets. Ik zit eigenlijk altijd, behalve bij optredens en repetities.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7176
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

Nou, dan moet je maar eens het verschil gaan voelen. Dan weet je wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door basloze fret »

Ga ik zeker eens doen zodra die nieuwe BB's ergens te krijgen zijn.
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Sanbass87 »

Heinz schreef: 04 apr 2017, 22:32 Ik denk dat de NL prijzen toch wel een stukkie hoger gaan worden dan dat. Prijzen van nieuwe Japanse instrumenten liggen op de eigen markt doorgaans wel een stuk lager dan hier. Ik verwacht dat die BB734 toch eerder richting de 995 zal gaan hier. Maar we zullen zien, misschien valt t mee..
had de prijs van de BB424 omgerekend en wat ik ervoor betaald heb en dat schol inderdaad wel, twas maar 80 euries..

maar hij zal denk ik zelf ook wel hoger uitvallen die 734.

Verder heb ikzelf geen problemen met de body van de huidige serie. Ik vind het wel comfortabel. Enkel tijdens het zittend spelen is mijn TRBX wel comfortabeler :roll:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Pedullist »

Vriend had een 3-in-1 koop (Musicman Sterling, Ibanez Musician, Yamaha BB1100S) gedaan (eigenlijk alleen vanwege de Sterling), en vorige week heb ik op alledrie bespeeld. De Musicman was erg fijn, de Ibanez loodzwaar en opmerkelijk goed voor zijn leeftijd, maar man man man, de Yamaha! Die was echt niet uit mijn handen weg te slaan. Zo grappig dat toen ik ooit na lang sparen en 5 weken nachtwerk bij de PTT 20 jaar geleden ik naar Edwin van Huijk ging met de intentie om een Yamaha te kopen, maar met een Pedulla Pentabuzz thuiskwam, om er nú pas achter te komen hoe goed deze Yamaha bassen zijn. Echt een hele goede balans in het geluid. Passief en actief even goed. Ik bleef maar spelen, en daar waar ik bij de Musician bleef hangen bij wat rock/funk spel, ging ik op de Yamaha veel meer akkoordenwerk doen en lyrischer melodische dingen. Beetje wat de Ken Smith ook losmaakte (ik vergelijk de bassen niet, beschrijf het effect). Dat zit echt in de balans van de frequenties, meen ik. Het loopt nergens dicht.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7176
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

Oooooo! GAS! :?
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Pedullist »

Nee hoor, totaal niet. Ik heb 5 Pedulla's staan, een Fender PJ en JJ met custom Hendrix pups. Daar kan ie weer niet tegen opboksen, denk ik.

Wilde gewoon mijn enthousiasme delen.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door LeftyJ »

HNZ schreef: 05 apr 2017, 11:32 Omdat een smallere body wat comfortabeler speelt? Het is net als met de Ibanez ATK, die heeft in de loop van zn evolutie ook een smallere body gekregen. Komt de bespeelbaarheid echt ten goede.
Ik ben 1,96 en ik heb precies het omgekeerde :D
Mijn Warwick en mijn Esh hebben vrij compacte bodies en daardoor zitten bij zittend spelen de snaren wat laag en heb ik weinig om de onderarm van mijn aanslaghand op de laten rusten. Mijn ATK en Stingray 5 vind ik zittend fijner qua ergonomie. Dat compenseren ze dan weer met extra gewicht op mijn bovenbeen :P
Gebruikersavatar
jeroentg
Berichten: 592
Lid geworden op: 04 apr 2007, 17:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door jeroentg »

Fender LE Lightweight Ash Am. Prof. J Bass • Fender AS P Bass • Yamaha Superbass 1200S • Yamaha BB414 • Yamaha BB415 • Kala UBass • RMI/Lehle Basswitch IQ DI • Tech21 Bass Fly Rig • SansAmp BDDI V2 • Fender Rumble 100 •
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door jaapdesticker »

Ik had een poosje terug in deze topic wat gepost over mijn geknutsel aan mijn Yamaha BB1025X...
Inmiddels is de brug-pickup vervangen door een mooie custom made (klinkt duurder dan het is!) pickup van https://www.4seasonspickups.com
Samengevat heb ik dit veranderd:
- series/parallel switch
- ik heb de split-pickup omgedraaid zodat de B en de E gedefinieerder zijn en de A, D en G warmer (zoals bij de oude BB's)
- 4 seasons heeft een brug-pickup voor me gewikkeld die net als de neck pickup 2 spoelen heeft (naast elkaar). De serie/parallel-switch schakelt beide elementen. De bas is nu sowieso altijd bromvrij (maar dat was niet de hoofdreden).
Je kunt hier horen hoe het allemaal klinkt:
[Youtube]https://youtu.be/fm9gPF40bSQ[/Youtube]
In het filmpje is de parallel-mode te horen. Dit brengt me de helderheid die ik miste in de originele uitvoering van de bas. En de omgedraaide neck-pickup geeft in combinatie met de 4Seasons-pickup een geweldig klinkende B-snaar.
Moraal van het verhaal: die jongens van Yamaha deden vroeger iets heel slims met de omgekeerde splitpickup, en serie-parallel maakt ook veel verschil!
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door joostone »

Heb de header geupdate met de nieuwste modellen:

2017:
BB234: Bolt neck, PJ PU, Passive (BB235 = 5 string)
BB434: 6 bolt neck, PJ PU, 6 bolt neck,5-piece Neck, Passive (BB435 = 5 string, BB434M = maple neck)
BB734A: 6 bolt neck, PJ PU, 6 bolt neck,5-piece Neck, Active (BB735 = 5 string, BB734M = maple neck)
BBP34: Pro (made in Japan), 6 bolt neck,5-piece Neck, PJ PU, Passive (BBP35 = 5 string)


Simpel gezegd:
BB234 is opvolger van BB424
BB434 is opvolger van BB1024
BB734 is actief, en is gebaseerd op eerdere actieve klassiekers BB1100S/BB1200S
BB34 is opvolger van BB2024

In deze series zijn er nu voor het eerst mogelijkheden tot een maple neck, of actief circuit en is er gekozen voor nieuwe alnico pups.

Pics:
BB734
Afbeelding
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door basloze fret »

Ik vind die nieuwe serie toch wel wat hebben. Ik wil wel eens een 434 of 734 proberen.
Inmiddels zijn er zo veel versies van de BB dat je door de bomen het bos niet meer ziet, zeker als je ook de jaren '80 modellen nog gaat mee tellen. De vraag voor mij is of het heel veel toevoegt als je al een BB1000S hebt.
Plaats reactie