Meer Gas dan skills

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Meer Gas dan skills

Bericht door anavrin »

Hoeveel wil (en kan) je besteden aan gear? Da's hier de belangrijkste maat, denk ik. Ik kijk weleens naar van die gear-filmpjes van echte beroemdheden en daar is de hoeveelheid gear ook niet meer gelinkt aan de skills...

Als je bijv. Slash ziet met meer dan 100 gitaren. Het is niet zo dat hij nog beter wordt door nog meer gitaren:
https://www.slash-collection.sitew.com/T ... LLECTION.D

Ik had ook een tijd (ongeveer 8 jaar geleden) dat ik 13 gitaren en 4 versterkers had. Toen ben ik eens flink gaan uitdunnen (alle merkloze crap eruit + alles dat pure overkill was, voor enkel thuis-gebruik). En nu heb ik 2 goede gitaren, 2 goede bassen, 1 goede gitaar-amp en 1 goede bas-amp.
Het probleem met GAS is ook dat je denkt er klaar mee te zijn, en dat zo'n fabrikant dan weer iets nieuws maakt (of iets ouds reïssued). Ik had er laatst ook last van dat ik Royal Blood hoorde... met 1 bas over een bas-amp en een gitaar-amp. Moest ik weer pedalen hebben.

Een oom van mijn vrouw wilde recentelijk gaan beginnen met gitaar spelen en moest dus een mooie start-set hebben. Ik met 'm mee, zie ik daar allemaal weer mooie dingen voor niet al te duur... ik heb het allemaal niet nodig, maar het blijft wel in m'n achterhoofd zitten. :facepalm:
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Meer Gas dan skills

Bericht door Erelid »

Ik heb o.a. een prachtige Stingray. Volgens mij moet je wel wat skills, meer dan ik heb, hebben om zo'n instrument tot zijn recht te laten komen. Als ik anderen hoor spelen op zo'n ding klinkt dat altijd beter dan ik zelf uit de Stingray krijg. Op een Fender speel ik veel makkelijker. Stingray moet het huis dus maar verlaten, helaas.. ik heb er de skills niet voor.
McG
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 sep 2011, 15:46

Re: Meer Gas dan skills

Bericht door McG »

ondertussen ben ik meer gaan bassen, en heb ik minder spullen ;P
ik heb gemerkt dat ik een aantal effecten niet echt nodig had, en de rest van de band het ook niet eens hoort.
ik ben zelf een aantal keren vergeten een effect aan te zetten, en tijdens het spelen dacht ik "wat klinkt het lekker".
dus HUP weg met de overbodige dingen. ik heb nu alleen een tuner en een sansamp bassdriver die ik als "amp" gebruik. of ik mijn compressor er weer tussenzet weet ik nog niet.
Everytime you hear the BASS,
the devil gets punched in the Face.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Meer Gas dan skills

Bericht door gilles »

McG schreef: ik ben zelf een aantal keren vergeten een effect aan te zetten, en tijdens het spelen dacht ik "wat klinkt het lekker".
Dat heb ik met mijn versterker :mrgreen:
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Meer Gas dan skills

Bericht door rich13 »

Dat is wel herkenbaar! Ik speel in de basis ook volledig zonder effecten, maar ik gebruik ze zeker wel. Maar als ik dat doe dan hoor je dat ook. Zo vind ik het ook het leukst, of je sound echt vervormen of gewoon helemaal niet.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Meer Gas dan skills

Bericht door Unlord »

McG schreef: 11 apr 2017, 20:07 ik heb gemerkt dat ik een aantal effecten niet echt nodig had, en de rest van de band het ook niet eens hoort.
Dat heb je vaak in bands waar alle bandleden individueel voor hun eigen geluid gaan. Hard, harder, hardst. Dan hebben effecten weinig zin. Ik heb in bands gespeeld waar men het absoluut niet doorhad als ik een vette distortion op mijn bas zette. Die viel dan gewoon weg in het gitaargeruis. Chorus voor een lekkere 80's vibe? Welnee. Alleen maar modder. Tijdens optredens werd ik wel eens zo gek van alle mud dat ik mijn bas helemaal uit zette en gewoon playbaste. Niemand merkte er wat van.

Zulke bands zijn voor mij voltooid verleden tijd :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Meer Gas dan skills

Bericht door Sanders »

Ik heb gemerkt dat voor de muziek die ik graag speel, de spullen die ik momenteel heb qua klankpallet meer dan volstaan. Een P met flatwounds & schuimdemping voor een vette punchy klank, en een J met flatwounds die ik naar believen (mild) kan dempen voor al de rest. Waar ik vroeger van basmeetings naar huis reed met een broek vol goesting en een hogedrukgebied door GAS, is dat nu steevast geminderd tot een "ja, dat is wel leuk speelgoed, maar nu niet voor de heb". Bijkomende is dat het ook gewoon mooi staat te wezen in de woonkamer.

Wil dat zeggen dat ik GAS-loos ben? Absoluut niet, maar het is slechts een latent gevoel, niets dringend dat ontzettend jeukt en dat per direct verlicht moet worden.

@Erelid: die avatar, wtf :mrgreen:
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Meer Gas dan skills

Bericht door basloze fret »

Unlord schreef: 12 apr 2017, 10:29 Tijdens optredens werd ik wel eens zo gek van alle mud dat ik mijn bas helemaal uit zette en gewoon playbaste. Niemand merkte er wat van.

Zulke bands zijn voor mij voltooid verleden tijd :mrgreen:
Dat is wel heel erg....in zo'n band zou ik het ook niet langer dan 1 repetitie uithouden.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Meer Gas dan skills

Bericht door Unlord »

Ik was jong en naïef. Inmiddels ben ik oud en cynisch en dan overkomt zoiets je niet meer. Aanrader!
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Meer Gas dan skills

Bericht door Pedullist »

Ik heb precies evenveel vaardigheden als spullen.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Meer Gas dan skills

Bericht door Pedullist »

Maar ik weet niet precies hoe ik mijn vaardigheden moet tellen, dat moet ik er wel bij vermelden.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Meer Gas dan skills

Bericht door LeftyJ »

Maar jij hebt aanleg voor talent.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Meer Gas dan skills

Bericht door AmericanIdiot »

Ik heb mijn GAS gelukkig al jaren onder controle, ik snap bassisten niet zo goed die ongeveer elke 3 maanden andere amps, speakers en gitaren moeten hebben. Je begint uiteraard met een beperkt budget en maakt wat stappen om de voor jou perfecte gear bij elkaar te krijgen en dan is het toch een keer goed? Speeluh! :jam:

Uiteraard watertand ik weleens als ik een SVT Blueline met fridge zie en vooral hoor; maargoed, heb ik dat nodig? Het ding zou ik slechts beperkt in kunnen zetten.

Ik snap wel dat een bepaalde Wal of Fodera (om maar eens wat te noemen) GAS opwekken, ik zag ooit een Wal-5 op Ebay en ik moest me wel inhouden. Gelukkig was het ding vrij snel verkocht.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Meer Gas dan skills

Bericht door Rieno »

Bij de laatste meeting ben ik er wel achter gekomen dat het vooral op versterkergbied wel goed zit. Daar twijfelde ik al een tijd aan en dus zat ik weer steeds op Marktplaats te kijken naar allerlei versterkers en kasten. Maar dan hoor je de spullen waar je interesse in hebt in vergelijking met het eigen spul en dan blijkt het eignelijk allemaal enorm dicht bij elkaar te zitten :D Dus dat is bij mij nu over.

Een andere 6-snaar zou ik nog wel eens willen hebben, maar dan zou dat iets zijn wat ik laat bouwen. Verder ben ik wel aardig GASloos.

Verder (om weer ontopic te gaan) denk dat als je steeds nieuwe spullen wilt uitproberen, dit niets met je skills te maken hoeft te hebben.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Meer Gas dan skills

Bericht door Unlord »

Spullen uitproberen is ook een hobby. Kijk naar de zo begeerde Woods 'n Tronics 6 snaar van Joop die inmiddels weer op MP staat. Even bepoteld, te licht bevonden, en pleite. Of..."shit, hier heb ik teveel skills voor". Of te weinig. Sommige mensen tellen hun skills. Ik speel er alleen maar mee.
Plaats reactie