fender pa 135

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: fender pa 135

Bericht door cluseau »

we tigers schreef: 10 apr 2017, 16:55 Wat voor invloed zou het hebben op het geluid (afgezien van wat minder vermogen)?
En is het iets dat is te modden?
De verandering zul je zelf moeten ervaren, ik hoor het niet maar kan het wel aantonen door te meten.

Dit is redelijkerwijs niet te modden, als je een diesel koopt en je wil met alle geweld ongelood95 gaan rijden is dat ook te modden maar waar gaat het dan heen.

Je eindtrap is 4 Ohm en om dat te modden heb je een andere uitgangstrafo nodig, punt.

Je kan ook twee van de vier eindbuizen verwijderen. Daarmee gaat je impedantie namelijk ook omhoog van vier naar acht ohm maar het vermogen wordt dan natuurlijk ook gehalveerd. Je zou dan wel de juiste impedantie hebben en het vermogen was toch al gehalveerd.

Het enige juiste is gewoon een cab met de juiste impedantie. Heb je er soms al een van acht Ohm koop er dan een gelijke bij.


Mocht je nou een bijzondere trafo hebben zou ik dat eerst moeten zien, misschien kun je een foto maken van het inwendige chassis wat daarvoor wel even verwijderd moet worden.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: fender pa 135

Bericht door MR. LEE »

Fender PA 135 , Fender BassMan 135 , Fender Twin Reverb 135 , hebben allemaal exact GELIJKE uitgangs-trafo's. :jaaaaa:

Het type-nr van die uitgangtrafo's is : 013691

Bij die Fender PA 135 is op het schema echter geen "8 Ohm tap" getekend , maar deze is WEL aanwezig , maar staat op een draad-steuntje (stiekum) NIET aangesloten te wezen . :D

Je kunt die luidspreker-uitgangen gewoon naar wens ( laten ) aanpassen , .....of het zo ( laten ) veranderen , dat je de keuze hebt voor een totale impedantie van 8 Ohm OF 4 Ohm. :wink:

( of "omschakelbaar" ,.....net zo je het wilt hebben :wink: )

Het verdient WEL aanbeveling om die bias instelbaar te laten maken zoals hier eerder vermeld werd !

Die fase-draaier , daar kun je m.i. beter van afblijven , omdat dit gewoon de beste uitvoering is.
De reden hiervoor is dat 6L6 eindbuizen bij volle insturing in het "roosterstroom-gebied" kunnen komen ( hangt "meer-of-minder" een beetje af van de makelij ) .

De "135 uitvoering" is electrisch gezien het beste en vernuftigste ontwerp , gezien je hem ook voor basgitaar wilt gebruiken.
Die zgn "ultra-linear trafo" is helemaal niet zo ultralinear , aangezien de schermroosterwikkelingen te dicht op de center-tap zitten .
De reden van Fender voor de keuze van deze trafo is alleen maar om een smoorspoel uit te sparen.

( bij een echte ultra-lineare trafo komt er namelijk heel veel minder vermogen van die amp af , en dat was natuurlijk de bedoeling NIET van Fender)
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 11 apr 2017, 09:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: fender pa 135

Bericht door cluseau »

MR. LEE schreef: 11 apr 2017, 08:43 Bij die Fender PA 135 is op het schema echter geen "8 Ohm tap" getekend , maar deze is WEL aanwezig , maar staat op een draad-steuntje (stiekum) NIET aangesloten te wezen . :D

Mogge Sjors, dat vroeg ik me dus idd af vandaar de vraag om een foto. Ik heb ze namelijk ook gezien ZONDER dat extra groene draadje. Fender he! Maar idd de meeste twins hebben de aansluiting voorbereid liggen.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: fender pa 135

Bericht door MR. LEE »

Mogge Frans :D :D :D :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: ,

.....ik ken ze niet anders als MET een stiekume groene draad bij die PA-135 amps :D

( zijn echt exact dezelfe type-nummers van die trafo's :D )
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: fender pa 135

Bericht door cluseau »

MR. LEE schreef: 11 apr 2017, 09:14 ( zijn echt exact dezelfe type-nummers van die trafo's :D )
I know...


Maar als we er nou eens kijken naar het twin schema dan zie je dat de secondaire uitgang 8 Ohm moet zijn mits de primaire uitgang niet gebruikt wordt. Hoe het precies bij de PA135 zit durf ik uit mijn hoofd niet te zeggen maar volgens schema zie je dat de speaker jack´s anders bedraad zijn bij de PA135. We hebben natuurlijk 99% kans dat de 8 Ohm aansluiting wel aanwezig is omdat de trafo´s hetzelfde zijn. In dat geval is hij zelfs zeer eenvoudig te modden naar 8 Ohm. Even kijken dus naar die laatste procent zekerheid.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: fender pa 135

Bericht door MR. LEE »

Hier een plaatje van de binnenkant van het chassis van de PA-135 .....( gewoon van internet geplukt hoor :D )

Je kunt de zwarte aarde-draad zien ,.....en de geel/groene draad van de 4 Ohm tap ,... deze loopt hier naar een niet-originele 1 K weerstand van de terug-koppeling , om vervolgens over te gaan in een witte draad naar de Jack-chassis-delen ,....en de ongebruikte groene draad van de 8 Ohm tap , die naar de draadsteun loopt.
Bijlagen
Fender PA 135 inside look.jpg
Fender PA 135 inside look.jpg (383.24 KiB) 2170 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 11 apr 2017, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: fender pa 135

Bericht door cluseau »

Yep, zo is het overgrote deel idd. Heb nog bergen foto's doorgespit maar bezit helaas geen afbeelding welke tweedraads is uitgevoerd.

Leuk trouwens dat aluminium schot tussen de potmeters :facepalm:
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: fender pa 135

Bericht door MR. LEE »

da's ook niet origineel :( ,.....d'r hoort gewoon zo'n strook messing achter alle potmeters te zitten.

....ach,.... je komt wel vaker vreemde dingen tegen.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Re: fender pa 135

Bericht door Bernardduur »

MR. LEE schreef: 11 apr 2017, 17:15 da's ook niet origineel :( ,.....d'r hoort gewoon zo'n strook messing achter alle potmeters te zitten.

....ach,.... je komt wel vaker vreemde dingen tegen.
Dit is gewoon origineel hoor. Ik heb er een hoop gemod en in allemaal zaten deze plaatjes!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: fender pa 135

Bericht door MR. LEE »

nou ,...da's me vreemd hoor , maar ik wil je best geloven . :D
Zo'n 25 jaar geleden heb ik er zelf eentje in bezit gehad , waar dat muurtje er NIET in zat .
( zo'n afscherming had m.i. beter van mu-blik vervaardigd kunnen worden )
Ook kan ik me , eerlijk gezegd niet herrinneren , dat ik 't in zo'n amp van een vroeger klantje gezien heb.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: fender pa 135

Bericht door Muziekschuur »

Ik zei toch, neem nou een BRIL...... :-))
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: fender pa 135

Bericht door MR. LEE »

hahaha,...ik weet het echt niet meer ,....ik soldeer met een zware 150 Watt bout ALTIJD die messing strip opnieuw vast aan het chassis ( en dan zou die shielding me echt in de weg hebbeb gezeten )

....misschien begint hier de geheugen-aftakeling inmiddels al een rol te spelen .... :D
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: fender pa 135

Bericht door Goose »

Of de soldeerdampen beginnen toch echt op je in te werken....
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: fender pa 135

Bericht door MR. LEE »

Goose schreef: 05 mei 2017, 11:03 Of de soldeerdampen beginnen toch echt op je in te werken....

....zou best 'ns kunnen ... :roll:
Plaats reactie