Het Snelle Vraagjes Topic

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2578
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door jorren »

Bolobass schreef: 10 apr 2017, 21:24
Alleen epoxy op de hals. Hardware vastschroeven en gaaaan!
Geen pickguard ofzo? En de epoxy om de lege frets op te vullen?
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Jay2U »

jorren1008 schreef: 10 apr 2017, 21:31
Bolobass schreef: 10 apr 2017, 21:24
Alleen epoxy op de hals. Hardware vastschroeven en gaaaan!
Geen pickguard ofzo? En de epoxy om de lege frets op te vullen?
Voor ik zou gaan smeren met epoxy, zou ik nagaan of de hals niet is getordeerd of vervormd. Ook verdient het aanbeveling om de trussrod op werking te controleren. Als dat in orde is, kun je tijd investeren in het opknappen van de hals. Ga je voor fretloos, dan is epoxy een relatief snelle manier. Veelal worden de fretgleuven eerst opgevuld met fineer. Dat kan, indien nodig met secondelijm worden vastgezet. uitstekend fineer moet worden afgevlakt. De toets moet vetvrij zijn. Licht opschuren verbetert de hechting. Daarna kun je een aantal lagen harde epoxy aanbrengen. Als het fineer een andere kleur heeft dan de toets en de epoxy is doorzichtig, dan heb je meteen markers.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door MacDaion »

Jay2U schreef: 11 apr 2017, 00:47
Voor ik zou gaan smeren met epoxy, zou ik nagaan of de hals niet is getordeerd of vervormd. Ook verdient het aanbeveling om de trussrod op werking te controleren. Als dat in orde is, kun je tijd investeren in het opknappen van de hals. Ga je voor fretloos, dan is epoxy een relatief snelle manier. Veelal worden de fretgleuven eerst opgevuld met fineer. Dat kan, indien nodig met secondelijm worden vastgezet. uitstekend fineer moet worden afgevlakt. De toets moet vetvrij zijn. Licht opschuren verbetert de hechting. Daarna kun je een aantal lagen harde epoxy aanbrengen. Als het fineer een andere kleur heeft dan de toets en de epoxy is doorzichtig, dan heb je meteen markers.
Dit verdient op z'n minst een prijs voor helderheid, bondigheid en accuraatheid.
Toch?

Nog nooit de keuze voor het al dan niet fretloos maken van een basgitaar zo to-the-point weten uitleggen. Vind ik dan.
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Hagen »

Bolobass schreef: 10 apr 2017, 21:24
jorren1008 schreef: 09 apr 2017, 21:13 Vandaag deze gekocht voor €20. Is dit een miskoop? of is hier wat leuks van te maken?
Hij is onprofessioneel ontfret dus er moet wel een nieuw halsje op en de body is geschuurd.
FullSizeRender.jpgFullSizeRender-2.jpg
Alleen epoxy op de hals. Hardware vastschroeven en gaaaan!
.. misschien nog eerst herfretten. En dan inderdaad gaaan !
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2578
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door jorren »

En wat zijn de kosten van elektronica en hardware? er zit helemaal niks bij. op internet zie ik veel verschillende prijzen.
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Erelid »

ff bij Tonefactory kijken bijvoorbeeld, of Allparts. Zijn er genoeg.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door en Adriaan »

jorren1008 schreef: 11 apr 2017, 13:51 En wat zijn de kosten van elektronica en hardware? er zit helemaal niks bij. op internet zie ik veel verschillende prijzen.
Dat klopt.
Je kunt het zo goedkoop of zo duur maken als je zelf wilt.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Hagen »

Heren!
Het is een genuine Egmond. Dat betekent stijlvol goedkoop, lief en charmant.
Helpt dit je in de goede richting, Jorren?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7643
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door MR. LEE »

Egmond was destijds een Hollands alternatief om toch nog "wat" te hebben .
Fender en Gibson spullen waren toen onbetaalbaar voor " jan-met-de-pet ".
Vanaf half jaren '70 zijn er best wel heel veel betere japanners op de markt verschenen.

Opknappen van zo'n hals zou ik nooit aan beginnen ,....niet zelden zwaar spelende kromme "pijl en bogen" waren 't ,
als ik de verhalen van oud gedienden mag geloven. :D
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2578
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door jorren »

Er zit cellulose lak op, de hals is getordeert en er zit geen topkam op. Dus ik denk dat ik even een andere hals moet halen 😃
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Erelid »

Egmond stond destijds bekend als "de slechtste gitaar die je kon kopen".
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Jay2U »

jorren1008 schreef: 13 apr 2017, 18:48 Er zit cellulose lak op, de hals is getordeert en er zit geen topkam op. Dus ik denk dat ik even een andere hals moet halen 😃
Ja! Een getordeerde hals is niet de moeite waard. Maar vóór je een andere hals koopt, doe je er goed aan de body te inspecteren met gemonteerde hals. Past alles goed? staat de hals redelijk in lijn met de body? Als dat ook niet klopt, kun je net zo goed meteen een andere body kopen.... Oh, wacht dan kun je beter een andere bas kopen. :wink:
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7643
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door MR. LEE »

ohhhh ,...het volgende was me ontgaan : De fretten zijn van de hals gesloopt ,...in een poging deze hals "fret-loos" te maken . :facepalm:

Eigenlijk wordt dat nooit meer echt netjes , omdat de blok-inlays ( of dots ) dan een foute toon-positie hebben .
Als je de gleuven opvult met een licht-kleurige houtvuller , dan heb je als markering i.i.g. nog zichtbare streepjes, maar die inlays zijn dan eigenlijk nog storend. :(

Om een body van een basgitaar zo netjes als maar kan te gaan spuiten met een spuitbusje , gaat niet zelden met flink gevloek gepaard ,.....maar uit oogpunt van hobby mag het een paar keer overnieuw als er druipers en zakkers van de welvingen stromen.
Dan nog te kopen : Slagplaatje (maken ?) , elementen , potmeters , brug , topkammetje (maken ?) , stem-mechanieken , enz

Een compleet zelfbouw-kitje van Thomann , waar alles al bij zit , heb je dan qua budget alvast 2 X ingehaald als je niet oppast :(
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Hagen »

Daarom: niet teveel glans aan willen geven en met tweedehands spul opbouwen. Echt vintage!
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2578
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door jorren »

Hagen schreef: 14 apr 2017, 11:16 Daarom: niet teveel glans aan willen geven en met tweedehands spul opbouwen. Echt vintage!
47 euro aan spul komt erop. heb nog botenlak staan.
Ik heb maar 20 euro voor de body en hals betaald.
dus het kan allemaal wel uit.
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Plaats reactie