Valt dit te combineren?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
michelbijl
Berichten: 132
Lid geworden op: 27 jun 2006, 12:43

Valt dit te combineren?

Bericht door michelbijl »

Ik heb een Genz Benz ShuttleMax 12.0 op de kop getikt met daarbij een Genz Benz XB Bass, 700 watt 8 ohm cabinet.

Nu begrijp ik niets van ohms en wattages en vooral de onderlinge verhoudingen hiertussen.

Setje klinkt mooi en LOEI hard maar moet ik me zorgen maken over het wattage van het cabinet tegenover dat van de versterker?
De versterker heeft 600W X 2 output
Op de achterkant staat bij de speakeraansluiting
375 watt @ 8 ohm
600 watt @ 4 ohm

en dat bij beide uitgangen

Graag uw aller uitleg terwijl ik niet het idee heb me een buil te hebben gevallen....

Thnx!!!
Om U, wij zijn
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Valt dit te combineren?

Bericht door Rieno »

De ShuttleMax heeft 2 losse versterkers aan boord. Deze kun je ook 'bruggen', waarbij je ze samen als 1 gebruikt; dit kan alleen met een 4 Ohm speakerkast.
In jouw geval kun je dus je 8 Ohm kast aansluiten op een van de uitgangen, waarbij de ShuttleMax dan 375W levert.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
michelbijl
Berichten: 132
Lid geworden op: 27 jun 2006, 12:43

Re: Valt dit te combineren?

Bericht door michelbijl »

Thnx!!
Betekent dat dat ik dan slechts 1 van de versterkers tegelijk kan gebruiken of beide, de speaker heeft 700W vermogen @ 8 ohm
Ik ga er, jouw bericht lezend vanuit dat het voor de speaker niet zoveel uitmaakt?

Thnx!!
Om U, wij zijn
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Valt dit te combineren?

Bericht door Rieno »

Even gekopieerd van de Genz Benz website:
The ShuttleMAX12.0 dual power amp design offers a variety of available output power choices:
One 8 ohm load (either Amp A or Amp B driven)........................... 375 watts
One 4 ohm load (either Amp A or Amp B driven)........................... 600 watts
Two 8 ohm loads (Amp A and Amp B driven).............................. 750 watts
One 4 ohm load (Amp A) one 8 ohm load (Amp B).........................975 watts
Two 4 ohm loads (Amp A and Amp B driven)............................. 1200 watts
Met 1 kast met een impedantie van 8 Ohm, gebruik je dus 1 van de 2 versterkers aan boord. Je hebt dan een vermogen van totaal 375W tot je beschikking.

Wat betreft speakervermogen en versterkervermogen: gebruik altijd je oren. Speakervermogen is een gemiddelde (RMS), wat betekent dat ie ook veel hogere pieken kan hebben. Het vermogen van de versterker wordt ook zo aangegeven; die kan dus ook hogere pieken leveren. Als je je versterker compleet over z'n nek laat gaan, kun je dus makkelijk veel zwaardere speakers slopen. Als je een zwaardere versterker gebruikt, kunnen je speakers weer makkelijker over je nek gaan.

Uiteindelijk moet je dus gewoon goed blijven luisteren of er iets begint te kraken en als dat zo is, draai je het volume weer terug :) Je moet het aardig bont maken om definitief iets te slopen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
michelbijl
Berichten: 132
Lid geworden op: 27 jun 2006, 12:43

Re: Valt dit te combineren?

Bericht door michelbijl »

Dank je wel voor de info!
Ik merk dat de volume en gains niet ver open hoeven om de ramen uit hun sponningen te blazen hier.
In vergelijking met mijn Hartke HA 3500 komt hier véél meer geluid uit zonder (voor mij merkbare) vervorming van het geluid.
Ik begrijp dat ik evt het Hartke cabinet erbij kan plaatsen als het eens écht heel hard moet?

Poosje testen en dan wellicht de HA 3500 in de verkoop doen....

Thnx!!!
Om U, wij zijn
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Valt dit te combineren?

Bericht door Rieno »

Je zou een andere speakerkast erbij kunnen zetten voor meer power; soms klinkt dat wel lekker en soms ook niet. Dan gebruik je die op de andere versterker inderdaad. En ja, 375W op een efficiënte speakerkast gaat al hard zat ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
michelbijl
Berichten: 132
Lid geworden op: 27 jun 2006, 12:43

Re: Valt dit te combineren?

Bericht door michelbijl »

Ik zit hier dan ook heel blij te zijn!!!
Om U, wij zijn
Plaats reactie