Fender Bassman Club

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
clintrubber
Berichten: 296
Lid geworden op: 28 sep 2006, 23:28

Re: Fender Bassman Club

Bericht door clintrubber »

Dank je voor de RE, goed te horen.

Aha, dan 't waarschijnlijkst dat de GA-1100DB ook 6L6 doet, volgens het schema zit er ook dezelfde uitgangstrafo in als bijv de GA-1100D (de 'Twin Reverb').

De voedingstrafo is dan echter weer een andere, secundaire is 370 ipv 355 VAC, wat weer op EL34 zou kunnen wijzen.

Dan is er ook nog ergens de info van iemand die met EL34 z'n gloeispanning ziet inzakken, en wel OK is @ 6.3V met 6L6, maar da's een wat wonderlijke observatie - schema geeft voldoende Amperage aan voor (4) EL34.

Ok, 6L6 zullen in elk geval passen, dank je! (event. op wat minder biasstroom zetten wegens hogere platespanning)
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 626
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Re: Fender Bassman Club

Bericht door Fendurt »

Kaasknaap schreef: 22 sep 2016, 08:29
LemmyNL schreef: Hoe goed werkt dat op een 100? Doorlussen is een piece of cake en heb ik al járen, maar dit trucje kan ik ook zeker waarderen als 't zou werken.
Ik zou zeggen: probeer het eens! Al lijkt het me wel anders door het feit dat de pots op 12 uur niet gelijk staan aan flat. Ik geloof dat ik destijds mijn bassman 135 wel zo gebruikte min of meer. Dus op normal channel de mids volledig open, treble volledig dicht of rond 8 uur en bas ongeveer op 9 of 10 uur en dan volume bijdraaien voor die boost.
Heb ik ook gedaan en klinkt goed.
Echter als ik de treble potmeter op het 'rechter' kanaal open draai krijg ik boven de '5' een hele irritante fele pieptoon. En dus doe ik dat trucje niet meer
Wel jammer, want daarmee is mijn sound beter instelbaar.
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
leo_tender
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Re: Fender Bassman Club

Bericht door leo_tender »

Ik vroeg me af, bij de 135... Wat voor een speaker zat daar standaard bij als je in de tijd de set in z'n geheel kocht?
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Fender Bassman Club

Bericht door Hans58 »

Volgens deze pagina hoorde er een 215 kast met JBL 140's bij de Bassman 135.
Ik gebruik mijn 135 met een 412 pyramidekast, waarvan ik de originele Oxford speakers heb vervangen door Eminence Beta's. Klinkt geweldig.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
clintrubber
Berichten: 296
Lid geworden op: 28 sep 2006, 23:28

Re: Fender Bassman Club

Bericht door clintrubber »

leo_tender schreef: 10 mei 2017, 10:15 Ik vroeg me af, bij de 135... Wat voor een speaker zat daar standaard bij als je in de tijd de set in z'n geheel kocht?
't Fender Amp - First 50 years boek van Dinges & Dinges heeft het over:

Super Bass Man I met 1 cab (2*15)
Super Bass Man II met 2 cabs (elk 2*15)
Bass Man 100 & 135 met 1 cab (biiiig 4*12)
leo_tender
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Re: Fender Bassman Club

Bericht door leo_tender »

Ik wou net reageren dat ik die pagina van Hans niet erg duidelijk vond en nu maak jij de verwarring nog groter :D
Gebruikersavatar
clintrubber
Berichten: 296
Lid geworden op: 28 sep 2006, 23:28

Re: Fender Bassman Club

Bericht door clintrubber »

leo_tender schreef: 11 mei 2017, 22:22 Ik wou net reageren dat ik die pagina van Hans niet erg duidelijk vond en nu maak jij de verwarring nog groter :D
Don't panic :mrgreen: , 't is zo uit dat boek geplukt, 't zou best wel eens nogal heel erg kunnen kloppen.

Had begrepen dat die gasten hun Fender-ding wel weten, en da's een understatement :wink:

https://www.dirkwitte.nl/gitaarboeken/65 ... 72788.html
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Fender Bassman Club

Bericht door Hans58 »

Ach, er zal in de loop de jaren vast wel her en der afgeweken zijn van de standaard. Elders in dit topic staat een set die Henk (hajvb) ooit gehad heeft en dat was een 135 (zwart stoffen frontje) met een bijbehorende 215. Hij had die set van de eerste eigenaar overgenomen die 'm ooit eind jaren '70 zo gekocht had. Maakt ook niks uit natuurlijk, het gaat er om wat je lekker vindt klinken. :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
clintrubber
Berichten: 296
Lid geworden op: 28 sep 2006, 23:28

Re: Fender Bassman Club

Bericht door clintrubber »

Hans58 schreef: 10 mei 2017, 16:27 Volgens deze pagina hoorde er een 215 kast met JBL 140's bij de Bassman 135.
Ik gebruik mijn 135 met een 412 pyramidekast, waarvan ik de originele Oxford speakers heb vervangen door Eminence Beta's. Klinkt geweldig.
Hi,

Da's niet wat er staat op die page. Die JBL 140's t/m 1971, en toen was er nog helegaar geen Bassman 135, die kwam pas in 1977. Tussendoor de 100, en kennelijk vanaf toen 4*12.

Hier nog een page, die het wat minder cryptisch opschrijft:
https://www.thevintagesound.com/ffg/bassman_super.html

But whatever, kan me goed voorstellen dat er andere combinaties de winkeldeur (in dit geval waarschijnlijker de dubbele achterdeur van het magazijn :mrgreen: ) uit zijn gegaan.

Grt!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Fender Bassman Club

Bericht door MR. LEE »

clintrubber schreef: 03 mei 2017, 13:01 Dank je voor de RE, goed te horen.

Aha, dan 't waarschijnlijkst dat de GA-1100DB ook 6L6 doet, volgens het schema zit er ook dezelfde uitgangstrafo in als bijv de GA-1100D (de 'Twin Reverb').

De voedingstrafo is dan echter weer een andere, secundaire is 370 ipv 355 VAC, wat weer op EL34 zou kunnen wijzen.

Dan is er ook nog ergens de info van iemand die met EL34 z'n gloeispanning ziet inzakken, en wel OK is @ 6.3V met 6L6, maar da's een wat wonderlijke observatie - schema geeft voldoende Amperage aan voor (4) EL34.

Ok, 6L6 zullen in elk geval passen, dank je! (event. op wat minder biasstroom zetten wegens hogere platespanning)
Er horen 6L6 eindbuizen in ( maar dat hoeft niet perse' )
Beter is de keuze om wel 6L6 buizen te gebruiken , .....tegenwoordig zijn de meeste EL34 kwalitatief niet zo braaf meer als vroeger.
Gebruikersavatar
clintrubber
Berichten: 296
Lid geworden op: 28 sep 2006, 23:28

Re: Fender Bassman Club

Bericht door clintrubber »

MR. LEE schreef: 12 mei 2017, 11:40 Er horen 6L6 eindbuizen in ( maar dat hoeft niet perse' )
Beter is de keuze om wel 6L6 buizen te gebruiken , .....tegenwoordig zijn de meeste EL34 kwalitatief niet zo braaf meer als vroeger.
Bedankt voor de info! Just curious, er bestaat mogelijk dus een Guyatone schema van de GA-1100DB waar de buis-types wel staan aangegeven ?
Of originele eigenaar van een exemplaar die met 6L6 kwam?

Amp kwam binnen met (4) ElectroHarm EL34EH, die naar verluid superheet werden, maar dat zal biaspot related zijn. Geen idee of de EH-EL34 een beetje een stevige jongen is ? Heb sowieso nog wel 6L6 liggen.

Grt/bedankt!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Fender Bassman Club

Bericht door Hans58 »

Jij ook bedankt voor de info; het is niet altijd overal even duidelijk inderdaad. :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Fender Bassman Club

Bericht door MR. LEE »

Als je eventjes een blik werpt in de binnenkant van het chassis dan zul je zien dat de schermrooster-weerstanden een waarde hebben van 470 Ohm. :!:
Dit is typerend voor gebruik bij 6L6 buizen . :wink:
Uiteindelijk is dit een na-ge-aapt produkt van Fender ( maar gelukkig wel van zeer goede kwaliteit )
Gebruikersavatar
clintrubber
Berichten: 296
Lid geworden op: 28 sep 2006, 23:28

Re: Fender Bassman Club

Bericht door clintrubber »

MR. LEE schreef: 13 mei 2017, 09:18 Als je eventjes een blik werpt in de binnenkant van het chassis dan zul je zien dat de schermrooster-weerstanden een waarde hebben van 470 Ohm. :!:
Dit is typerend voor gebruik bij 6L6 buizen . :wink:
Uiteindelijk is dit een na-ge-aapt produkt van Fender ( maar gelukkig wel van zeer goede kwaliteit )

Bedankt voor de reactie Mr Lee.

't Wonderlijke is dat het GA-1100DB schema (Guyatone 'Bass Man') dus geen tube-types aangeeft,
maar wel voor elk van de vier powertubes een schermrooster weerstand van '1k 4p' noemt

... en er zit ook inderdaad viermaal 1kOhm in de amp die ik hier heb, zie attached foto.
IMG_2832_edt.jpg
IMG_2832_edt.jpg (74.14 KiB) 3526 keer bekeken
Omdat die weerstanden net zoals de koppel-C's van Atlas zijn, neem ik aan dat dit de originele weerstanden zijn. Zal datasheets checken of 1kOhm een waarde is die zowel 6L6GC als EL34 tevreden stelt.

(geen idee trouwens wat die '4p' op Japanse schema's zegt, 4W ? in het echt zitten er weerstanden in '1k 2p', mogelijk dus 2W ?)

Groet!
Gebruikersavatar
Luyt
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 aug 2012, 10:29

Re: Fender Bassman Club

Bericht door Luyt »

Die speciale weerstanden lijken me wel belangrijk voor een 'warme toon'. Je zou niet zomaar even een weerstand van een ander merk of type kunnen gebruiken. Of wel?
Plaats reactie