Marshall Bass Amps Topic

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Marshall Bass Amps Topic

Bericht door Muziekschuur »

Goose schreef: 23 mei 2017, 18:20 Nu heb ik alleen een jack-jack speakerkabel. Ik heb wel eens gezien dat bij sommige speakon aansluitingen je ook in het midden je een jack kan aansluiten. Weten jullie of dat ook zo bij deze Marshall speaker ook zo is?
Foto's volgen nog.
Nee, dat is niet zo.


https://www.bax-shop.nl/luidspreker-plu ... sisdeel-2p

Maar dat is zo aangepast natuurlijk. Let er wel op. Het kan zo zijn dat het chassis een 4 kanaals variant is. En dus bedoeld voor bi-amp ofzo. Die optie zou je dan verliezen. Maar een kniesoor die daar op let. De nieuwe speakon chassis moet je solderen. De oudere/andere varianten werken met schroefjes....

De speakon jack chassis delen zijn er nog maar een paar jaar. Speakon is er al 20 jaar. De eerste speakon chassis delen met jack waren gemaakt voor smalle jacks (er zijn in werkelijkheid twee diktes). Dus wat dikkere jacks pasten echt niet. Kijk voor montage of je jack makkelijk past (oude voorraad enzo). Lukt dat niet en je hebt een boortje liggen van de juiste dikte is het zo gefixt.

Ontzettend gefeliciteerd met die dbs kast. Zo'n beetje een van de beste kasten ooit gemaakt.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Marshall Bass Amps Topic

Bericht door Goose »

Ik heb vandaag dus maar even gechecked. Jack past er idd niet in. Zo te zien heeft dat niks met kleinere of grotere jack te maken. Ik laat het cabinet gewoon origineel. Net bij Bax een speakerkabel jack-speakon besteld en een verloopje van jack naar speakon. Kan maar altijd handig zijn, je weet maar nooit.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Gerko
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 sep 2015, 13:15

Re: Marshall Bass Amps Topic

Bericht door Gerko »

Ik wacht nog op een foto
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Marshall Bass Amps Topic

Bericht door Goose »

Jaaaaa. Ik ook. De rep ging afgelopen dinsdag niet door. Komende dinsdag wel en dan heb ik alle materialen binnen om vol gas te gaan.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Marshall Bass Amps Topic

Bericht door Muziekschuur »

Afbeelding

De speakon jack chassis zijn nu zwart groen. De eerste batch met een te klein gaatje is zwart. Die zijn waarschijnlijk (voorzover als Neutrik ze terug kon halen) allemaal vernietigd.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Marshall Bass Amps Topic

Bericht door Muziekschuur »

Ik ontdekte in mijn bakje voorraad onderdelen nog een zwarte jack/speakon chassis. Van de eerste batch.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Marshall Bass Amps Topic

Bericht door BassKees »

Direct vernietigen!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Marshall Bass Amps Topic

Bericht door Muziekschuur »

Ja, je heb gelijk.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Marshall Bass Amps Topic

Bericht door Muziekschuur »

Voor zover ik weet is Speakon in het begin een systeem met twee kanalen. Bij baskanalen is de 1+ en de 2+ aangesloten. (Rood (=+) en zwart (=-)) . De standaard kabels zijn vaak 1+ en 2+. Bij Bagend is bas op kanaal 1 en de top op kanaal 2. Later nam speakon zelfs een systeem met 8 kanalen in gebruik (met 1,5mm per koperleiding wordt het erg moeilijk een flexibele kabel te maken). Daarmee kun je met 1 kabel van je versterker racks naar je speakerboxen. Waarbij hoog laag en links en rechts door 1 kabel gaan.

Bij de dure basversterkers van weleer kunnen er speciale instructies zitten. Zo wordt vaak op de 2 kanalen een top en onder cabinet aangestuurd. Maar dan nog heb je rekening te houden met impedantie.

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Marshall Bass Amps Topic

Bericht door Muziekschuur »

Niet gewild, niet zeldzaam. Maar voor die nummers waarvoor ze gebruikt zijn erg goed. En de VBA400 is eigenlijk een icoon van een versterker. Naast de Hiwatt 400 en de Fender PS400.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Marshall Bass Amps Topic

Bericht door Muziekschuur »

Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Vincent76
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 nov 2014, 14:14

Re: Marshall Bass Amps Topic

Bericht door Vincent76 »

Sinds kort mag ook ik mij rekenen tot deze club. Momenteel het volgende in bezit:

Afbeelding

Linker cab is een 4x12 Bass cab met Rola Celestions ltd greenbacks (25 watt p.s.) uit begin jaren '70. De rechter een 4x12 JCM800 Bass cab model 1984 met de Celestions G12H-100 speakers (Totaal cab 400 watt). Ik heb de mogelijkheid bij de eerste cab ook de 15 inch te kopen:

Afbeelding

Helaas kent mijn financiële ruimte enige beperkingen waardoor ik een keuze zal moeten maken wat ik kan houden en wat er verkocht dient te worden. De keuze voor de amp is simpel; de Marshall JCM 800 100 watter. Maar wat te doen voor cab? De bijpassende en redelijk zeldzame 400 watter model 1984, of de door gitaristen zeer begeerde vroege 70's 4x12 + 1x15 met de rola greenbacks? De JCM cab reageert sneller en feller en heeft meer laag, de 70's cabs hebben iets meer moeite met de lage noten op de e-snaar, maar zodra je op de a-snaar en hoger speelt smelt je weg van die ongelofelijke sound. Poor mans problems :oops:
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: Marshall Bass Amps Topic

Bericht door klaasvaak »

Harm190 schreef: 19 jan 2017, 21:41 Jaaaa, eindelijk een topic ! Marshall bass amps; you like it or you leave it (is mijn ervaring onder bascollega's; een tussenweg heb ik nooit gehoord). Ik beuk al 10 jaar over een VBA400. Nogal wat cabs geprobeerd in de loop der jaren (ook een VBC412 maar dat kon me uiteindelijk toch niet zo bekoren) en nu is het deze stack. Klinken als een klok !

Bestand_000.jpeg
Heb je dat echt in je huiskamer staan? 1 Lage E en heel Boekel is ontruimd. Hihi
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
Gerko
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 sep 2015, 13:15

Re: Marshall Bass Amps Topic

Bericht door Gerko »

Pow, mooi spul kerol
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Marshall Bass Amps Topic

Bericht door cluseau »

Muziekschuur schreef: 03 jun 2017, 13:05 Voor zover ik weet is Speakon in het begin een systeem met twee kanalen. Bij baskanalen is de 1+ en de 2+ aangesloten. (Rood (=+) en zwart (=-)) . De standaard kabels zijn vaak 1+ en 2+. Bij Bagend is bas op kanaal 1 en de top op kanaal 2. Later nam speakon zelfs een systeem met 8 kanalen in gebruik (met 1,5mm per koperleiding wordt het erg moeilijk een flexibele kabel te maken). Daarmee kun je met 1 kabel van je versterker racks naar je speakerboxen. Waarbij hoog laag en links en rechts door 1 kabel gaan.

Bij de dure basversterkers van weleer kunnen er speciale instructies zitten. Zo wordt vaak op de 2 kanalen een top en onder cabinet aangestuurd. Maar dan nog heb je rekening te houden met impedantie.

Afbeelding

Wees hier wel voorzichtig mee, een verkeerd aangesloten kabel kan je zomaar een eindtrap kosten met veel schade.

Zo heeft de GallienKrueger 1001MBII deze speakon/jack chassisdelen ook en +1 voor het basskanaal en +2 voor het midhoog kanaal. Zou je hier een brugconfiguratie op aansluiten is het over met de zwakste amp ofwel midhoog. Dit was trouwens een voorbeeldje uit de praktijk :(
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Plaats reactie