Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Strabel »

Op binnen en buitenlandse forums komt de sire onverdeeld positief(goed) uit de verf.Geluid:niks op aan te merken.
Maaaar:Of ik nu een Aldi of DE Walt schroefmachine gebruik ,ze schroeven allebij die schroef vast.
Zie dat vastschroeven als geluid,dan blijven er nog zoveel abstracte en reële zaken over (handelbaarheid ,levensduur,feel, etc....) om over na te denken.
Sire is ook nog een Jong merk dus de tijd zal ook leren of dit merk een blijvertje is.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Stinky »

weet je.....ik hoef al geen Jazz Bass meer..... :evil: :no:







:mrgreen:
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door wombatboter »

Stinky schreef: 15 jun 2017, 12:03 weet je.....ik hoef al geen Jazz Bass meer..... :evil: :no:







:mrgreen:
Maar jij hebt dan ook een geweldige !
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Strabel »

@Stinky
Ha ha.
Sea sick Steve speelt op een omgebouwde bezemsteel.
Misschen leuk om daarvan ook een bas uitvoering te maken?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door rich13 »

Ik vind het lastig, maar ik ben ook van een heel andere categorie dan een hoop van de discussiegenoten. Ik hoor slecht verschil, en ik ben technisch ook niet zo goed dat ik in gebruik veel verschil zal merken tussen de Sire en de 7ender. Voor mij is de uitslag dus een soort van oninteressant bijna......
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Strabel »

Als ik al geen prima bassen zou hebben ,afgaand op de reviews had ik hem gekocht.
Kleine aantekening: als beginnend bassist.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door BassAgent »

Ik had 't ook goed, maar dat komt ook omdat ik een ontzettende voorkeur voor van die donkere, droge 60's sound en daar dus op "aan" ga. Je hoort ergens die Marcus Miller-voicing in die Sire, en die is heel fijn maar ik heb meerdere bassen gehad die diezelfde karakteristiek in het mid hadden en dat werkt niet echt voor mijn sound in een band. Vind de Custom Shop echt véél beter klinken. Dieper, mooier, gebalanceerder. Maarja, is ook een stuk duurder.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Frederiek »

Daar sluit ik me bij aan. Ik heb geluisterd met een goeie koptelefoon en vond direct de 60's sound heel erg herkenbaar ten opzichte van de geëngineerde Marcus klank. Ik hou erg van die sound dus ik was blij dat ik de CS er juist uit had gepikt, of eigenlijk ook niet want dan was een Sire wel weer interessant geweest om een keer te proberen ;) Geplukt vind ik de Sire vooral in het laag doffer en de CS meer gedefinieerd, rijker, met een scherper randje. Geslapt vond ik het verschil minder duidelijk.

Tof dat een bas die als instapmodel gepromoot wordt zo goed klinkt. Kan me voorstellen dat als je er wekelijks of vaker mee op het podium moet staan je toch het extra geld neertelt voor het gewicht, betrouwbaarheid, bespeelbaarheid, etc. Ik heb nog steeds niet het gevoel dat je met een Sire nou echt een vreselijk degelijk instrument koopt. Voor de ~€500 liever (met een beetje mazzel) een tweedehands Fender MIM.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8239
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Mach1 »

wombatboter schreef: 15 jun 2017, 10:35
Mach1 schreef: 14 jun 2017, 20:55 Het zegt helemaal niets over waar de bas voor bedoeld is en dat is in een band bespelen. Als ik mijn 61P los naast mijn Roadworn P vergelijk klinken ze allebei heerlijk. In de band valt veel laag van de Roadworn weg en komt het midlaag van de oude opeens erg naar voren wat hem heel duidelijk maakt. Ook onbalans over de toets gaat pas opvallen in de band. En dan heb ik het alleen nog maar over het geluid.
Is het enorme prijsverschil gerechtvaardigd? Dat is voor iedereen en zijn toepassingen verschillend.

Ik zal binnenkort wel eens een filmpje posten om te raden. Ik gok dat de helft het mis heeft. Maar als die helft naast mij op het podium zou luisteren zou bijna iedereen er anders over denken lijkt mij.

Ik moet het filmpje nog luisteren trouwens.
Wel een beetje raar dat je eerder een reactie schrijft dan het filmpje te beluisteren....:-) Het is net goed dat er eens zo'n blinddoektesten zijn naar aanleiding van al die discussies over dat heilige "geluid" terwijl het hier duidelijk is dat het niet zo heilig is.
Misschien moeten ze eens allebei blind in een groep gebruikt worden maar dan vermoed ik dat men wel weer iets vindt ("de akoestiek van de zaal heeft ook z'n invloed en zalen met houten muren van voor het CBS tijdperk klinken opvallend warmer").
Het valt me gewoon op dat er mensen zijn die het moeilijk hebben met het feit dat je echt heel goed moet luisteren om een verschil te horen tussen deze twee bassen en alleen dat al is iets om over na te denken en enkele vooroordelen opzij te zetten...Mensen luisteren niet altijd met hun oren.
Bij zo'n geringe verschillen vind ik het nogal een detail dat je bij de duurdere Fender geen halve millimeter tussen de body en de hals kon vinden of dat de dertiende fret van de Sire toch af en toe een klein beetje ruw aanvoelde.
Ik kon ervan uitgaan dat jij flauw zou reageren. Misschien moet je je eigen post eens teruglezen en dan kijken of het überhaupt raakvlakken heeft met wat ik zeg. Ik ben het letterlijk nergens met je oneens over. Wel jammer dat je pre-CBS er in moet noemen en zegt dat je het jammer vindt dat mensen het ergens moeilijk mee hebben. Allemaal aannames dus en steken onder water.

Ik hoef bovendien niet het filmpje te luisteren alvorens een mening te geven over hoe ik vind dat je een bas met een andere bas moet vergelijken; die mening heb ik allang gevormd voor dat dat filmpje kwam.

Misschien wil je zelf stiekem wel een mooie echt oude Fender...en ja, dat is een steek onder water en een aanname.

On topic: ik heb het snel geluisterd en hoorde wel verschil maar moest eerder gokken dan dat ik het zeker wist. Ik vind ze beide niet geweldig klinken zo los; erg veel laag, dicht geluid met fretbuzz wat ik niet zo mooi vind. Misschien dat het wel heerlijk klinkt in een band.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
sergio71
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 feb 2015, 16:09

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door sergio71 »

Frederiek schreef: 15 jun 2017, 13:22 Daar sluit ik me bij aan. Ik heb geluisterd met een goeie koptelefoon en vond direct de 60's sound heel erg herkenbaar ten opzichte van de geëngineerde Marcus klank. Ik hou erg van die sound dus ik was blij dat ik de CS er juist uit had gepikt, of eigenlijk ook niet want dan was een Sire wel weer interessant geweest om een keer te proberen ;) Geplukt vind ik de Sire vooral in het laag doffer en de CS meer gedefinieerd, rijker, met een scherper randje. Geslapt vond ik het verschil minder duidelijk.

Tof dat een bas die als instapmodel gepromoot wordt zo goed klinkt. Kan me voorstellen dat als je er wekelijks of vaker mee op het podium moet staan je toch het extra geld neertelt voor het gewicht, betrouwbaarheid, bespeelbaarheid, etc. Ik heb nog steeds niet het gevoel dat je met een Sire nou echt een vreselijk degelijk instrument koopt. Voor de ~€500 liever (met een beetje mazzel) een tweedehands Fender MIM.
Nou die mening deel ik dus absoluut niet. Smaak is 1 ding maar de Sire V7 is wel degelijk een zeer degelijke bas, op vrijwel alle fronten en kan zich mijn inziens prima wedijveren met een Fender MIM.
Als dat niet klopt dan hoor ik graag wat een Fender MIM beter heeft.
Op 40 cm afstand van mijn Sire V7 hangt een originele Fender MM (Japan) en die is qua afwerking niets beter (wat ik kan zien), en speelt net zo soepel voor mijn gevoel. Dit is niet zo vreemd want als ik naar ze kijk dan zien ik verdomd veel gelijkenissen en is het duidelijk dat Sire heel goed naar de originele MM heeft gekeken.

Kortom, ik vind die opmerking hierboven erg kort door de bocht.
Laatst gewijzigd door sergio71 op 15 jun 2017, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Stinky »

lol, je gelijk proberen te halen in een internetdiscussie die uiteindelijk over smaak gaat.... :D
sergio71
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 feb 2015, 16:09

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door sergio71 »

Stinky schreef: 15 jun 2017, 19:38 lol, je gelijk proberen te halen in een internetdiscussie die uiteindelijk over smaak gaat.... :D
Een forum zonder discussie is zinloos .....
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door Frederiek »

Ik begrijp je punt volkomen maar voor mij moet Sire zich gewoon nog bewijzen op de langere termijn, puur gevoelsmatig zou ik daarom sneller voor iets kiezen dat al iets langer meedoet. Ik heb niet gezegd dat een Sire onderdoet voor andere bassen in ongeveer dezelfde klasse.

Maar als ik het geld had zou ik graag de duurdere Fender CS hebben gekocht omdat ik die toch echt beter vind ;)
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door BassAgent »

@sergio: Ik vind het vooral eigenaardig dat je Frederieks commentaar interpreteert als een aanval op die Sire. Alsof ze het niet echt een goeie bas vindt. Maar dat is volgens mij niet helemaal het geval, integendeel ;)

@Frederiek: Ergens zit in mijn hoofd dat die bassen bij Yamaha of Cort gebouwd worden, dus qua lange termijn kwaliteit zal het wel goed zitten :)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
sergio71
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 feb 2015, 16:09

Re: Dure Fender of Sire : de blinddoektest

Bericht door sergio71 »

BassAgent schreef: 15 jun 2017, 19:53 @sergio: Ik vind het vooral eigenaardig dat je Frederieks commentaar interpreteert als een aanval op die Sire. Alsof ze het niet echt een goeie bas vindt. Maar dat is volgens mij niet helemaal het geval, integendeel ;)

@Frederiek: Ergens zit in mijn hoofd dat die bassen bij Yamaha of Cort gebouwd worden, dus qua lange termijn kwaliteit zal het wel goed zitten :)
Eigenaardig en het zien als een aanval ?

Ik zeg gewoon dat ik het te kort door de bocht vind dat er gezegt wordt dat het niet degelijk over komt.
De Sire V7 bestaat al wat langer en is niet iets van het laatste jaar, en ik denk dat de vele vooral postieve reviews en ervaringen toch wel iets zeggen.
Als je met een dergelijk instrument dat relatief spotgoedkoop is (vergeleken met de CS) toch nog discussies kan hebben over de sound en alles dan zit het wel snor met dat apparaat.

Smaak is wat anders en mensen die er pech mee hebben gehad is ook weer iets anders. Je leest sneller een klacht op het internet als iemand die tevreden aan het spelen is.

Btw, ik werk niet bij Sire en heb hem ook niet cadeau gekregen dus ik zeg het puur zoals ik het zelf ervaar en van wat ik in de loop der tijd heb gezien/gehoord van anderen.
Plaats reactie