Koptelefoon versterker (portable)

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Koptelefoon versterker (portable)

Bericht door Goose »

Maar dan zou je als hij wel gebufferd zou zijn wel weer verschil horen als je zou schakelen tussen actief en passief met de volume-pot in en uit te trekken. Toch? Of zie ik dat dan toch weer verkeerd?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Koptelefoon versterker (portable)

Bericht door Rieno »

Nee, die verschillen zijn binnen een korte kabel onhoorbaar. Je hebt pas profijt van een gebufferde uitgang bij langere bekabeling (tientallen meters) of andere grove impedantieovergangen, omdat dan het hoog voornamelijk veel beter overeind blijft aan het eind en het geluid niet zo modderig wordt. Op een korte kabel is het dus verwaarloosbaar, zeker als je de voicing van het circuit zelf (actief of passief) mee gaat nemen :)

Een goede voorversterker doet verder niks met je signaal en zou passief of actief allemaal hetzelfde kunnen klinken. Voeg voicing naar smaak toe.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7470
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Koptelefoon versterker (portable)

Bericht door Jarno »

Rieno schreef: 18 jul 2017, 16:18 De meeste actieve bassen zijn voorzien van een actieve voorversterker en zeker niet van actieve elementen. Dat zijn uitzonderingen :) En ik zal heel eerlijk zijn; ik ben bang dat je het bericht van Läkland verkeerd hebt begrepen. Een minder hoge output (minder heet) heeft niks met een gebufferd signaal te maken. Het klinkt mij allemaal een beetje raar in de oren.
Wat Rieno zegt.
De enige bassen die ik ken met echte actieve pickups (of in ieder geval, pickups met heel weinig wikkelingen, waar maar heel weinig signaal uitkomt, die je dus wel moet versterken), zijn Alembics, en dan niet eens allemaal. Het verhaal was dat die luitjes geen zin hadden om een hoop wikkelingen te leggen met de hand, dat ze gewoon minder wikkelingen gebruikten (en een preamp), ipv. 8000 wikkelingen maar een stuk of 1000.

Afijn, ten aanzien van je oorspronkelijke plan, ik denk dat het wel een haalbaar ding is, en de meeste bouwblokken zijn eerder in dit draadje genoemd, het is letterlijk een kwestie van alles aan elkaar knopen. Qua stroomverbruik, een TL074 opamp doet ongeveer 2.5mA per opamp sectie (zitten er 4 in) en een 9v batterij kan ongeveer 625mA leveren. Een goede koptelefoonversterker is wel een beetje een slurper, dus alles bij elkaar kom je dan op een battery life van een uur of 10 uit (met de BC547-BC557 eindtrap). Misschien twee 9v batterijen parallel gebruiken (of een adapterke).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie