Jim's Projects - up next: multiscale

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Re: Jim's Projects - multicoil mk2 "clone"

Bericht door Jimb »

Weer mooi wat kunnen knutselen!

gisteren een laatste dunne laag Deense olie aangebracht en vanmorgen gepolijst met staalwol en daarna een laagje wax aangebracht, geeft een mooi resultaat :cheer:
Afbeelding Afbeelding

Daarna de hals verder afgewerkt zoals nut plaatsen, snaar haakjes en tuners gemonteerd.
Van de week een geleidende verflaag aangebracht in de control cavity en vandaag de magneetjes voor de deksel geplaatst. Daarna de hals met de body bevestigd.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ook maar meteen de potmeters, brug, straplocks en de snaren erop gezet voor een testrit en om te kijken hoe de hals het uithoudt onder spanning.

Afbeelding

Nut en snaarhoogte staan nog niet goed, maar puur akoestisch klinkt hij al best lekker :dance:

Ondertussen ook nog bezig geweest met de elementen:
element kapjes geprint in zwart plastic, en ondertussen een stuk of 12 spoelen gewikkeld (hopelijk zijn ze allemaal goed).

Afbeelding Afbeelding

Komende week dus verder werken aan deze versie van de elementen.
Deze maand hebben we wat toffe optredens staan, dus het doel is om deze bas zeker bij het laatste optreden op de Gentse Feesten te kunnen gebruiken en hopelijk ook op de Walhalla zomerfeesten een week eerder.
Laatst gewijzigd door Jimb op 05 mei 2020, 23:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Jim's Projects - multicoil mk2 "clone"

Bericht door wombatboter »

Jawadde, echt chique !
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Jim's Projects - multicoil mk2 "clone"

Bericht door SpcMnk »

Hulde! Heel gaaf!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Re: Jim's Projects - multicoil mk2 "clone"

Bericht door viersnaar »

Zeldzaam mooi!!

[misschien alleen een andere brug verkiezen; deze Sandberg is als zodanig wel erg herkenbaar, wat ik in dit geval een beetje jammer vind].
[kun je zon Wal-brug niet printen? Of is dat een domme vraag? :? ]
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Jim's Projects - multicoil mk2 "clone"

Bericht door Rieno »

De kracht op een brug is dusdanig dat het wel van een sterk soort metaal moet zijn gemaakt. Alhoewel 3D-printen super is voor prototypes, is het verre van sterk genoeg voor een brug op een instrument :) En ach..die 4 stipjes..?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Re: Jim's Projects - multicoil mk2 "clone"

Bericht door Jimb »

Dat zou dan inderdaad met metaalwerk moeten. Of je zou een soort hoesje om een andere brug maken zodat hij er meer uitziet als een Wal brug. maar dat is misschien ook weer wat nep.

Ik vond deze er dan nog lichtelijk op lijken van een afstandje, vergeleken met andere bekende bruggen.

Eerst maar eens zorgen dat de elementen gemaakt worden ;)
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Jim's Projects - multicoil mk2 "clone"

Bericht door Jarno »

Gaaf man! Binnenkort hebben we hier op het werk ook een 3d printer, moet ik ook maar eens wat "oefenproductjes" gaan maken :D
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Re: Jim's Projects - multicoil mk2 "clone"

Bericht door Jimb »

Nog net niet de puntjes op de i kunnen zetten voor ons optreden op de Gentse feesten morgen, dus deze bas gaat nog niet mee helaas, wel nog wat voortgang geboekt:

Bodemplaat gemaakt met ijzeren stukjes waar de polepieces in geschroefd kunnen worden. De schroefjes om de kapjes vast te zetten zitten onder de magneet (van messing zodat ze geen invloed hebben op het magnetisch veld)
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Helaas nog geen foto van het soldeerwerk, maar hier een waar het eerste element gemonteerd is voor de test:

Afbeelding

Gisteren op de repetitie voor het eerst aangesloten (had geen batterijen thuis..).

Er zat nog een draadje los bij de A snaar, niet heel praktisch voor de test dus, de aarding was ook nog niet gedaan, maar de andere snaren klonken wel erg lekker.

De filter ACGuitars EQ01 die erin zit is ook leuk om mee te spelen.

Ik ben ook nog van plan op de bovenkant van de elementen een laagje fineer te leggen en de element reingen van hout te maken, dat ziet er toch wat mooier uit dan het plastik wat het nu is. Maar eerst zorgen dat het geluid goed is.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Re: Jim's Projects - multicoil mk2 "clone"

Bericht door Lacertus »

Ze wordt heel mooi! 😍
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Jim's Projects - multicoil mk2 "clone"

Bericht door RonC »

Klasse!!!! Echt vakwerk!👍
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Re: Jim's Projects - multicoil mk2 "clone"

Bericht door Jimb »

Ondertussen nog de pickup gefixed, er zat inderdaad een draadje los, gelukkig kapot aan de gesoldeerde kant, want het was een startdraad die meteen naar het binnenste van de spoel loopt.

Ook de 2e in elkaar gezet en gisteren beide elementen gepot in een mix van bijenwas en kaarsvet. Au bain marrie verwarmd in een potje en een toetje op de deksel gemaakt zodat ik hem wat vacuum kan zuigen met de luchtpomp, dit geeft een betere penetratie in de coils.

Daarna de pickups in elkaar geschroefd. Hopelijk vanavond tijd om ze te monteren. Moet ook de toets nog wat bijwerken dus dat probeer ik eerst nog te doen.

...en foto's plaatsen, heb ze nog niet op de server gezet :)
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Jim's Projects - multicoil mk2 "clone"

Bericht door Jarno »

Ik heb net ook een behuizing en spoelen gemodeleerd om ze hier eens uit te printen, maar ik heb binnenin de behuizing wandjes gemaakt waar je de spoelen in zet, om te voorkomen dat het potting materiaal eruit loopt. Heb je daar last van gehad, of gaat dat zowiezo wel goed?
Afbeelding

Edit:
Oh, wacht, nu zie ik het, je hebt daar eerst die strip zitten, dus die dicht het spul waarschijnlijk af.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Re: Jim's Projects - multicoil mk2 "clone"

Bericht door Jimb »

Ziet er netjes uit, zorg er wel voor dat je de toleranties niet te klein maakt tussen de onderdelen, er zit altijd wel een beetje krimp in.

Let er wel op welk materiaal je gebruikt om te printen, PLA heeft een lagere vervormings (glas-) temperatuur, die ligt lager dan de pot temperatuur van je kaarsvet/bijenwax. Ik heb colorfab HT gebruikt voor de bobbins.

Ik heb ze zonder kapje gepot, dus eerst alleen de spoelen op de onderplaat plaat gelijmd en gesoldeerd (per paar zodat je er nog gemakkelijk bij kan) met de pole schroeven al door de spoelen zodat het allemaal mooi recht zit voor het kapje.
De ruimte tussen de spoelen zit dus niet vol, maar de spoelen zelf zijn niet microfonisch meer. Ik verwacht niet dat dat naderhand zal gaan lekken.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Re: Jim's Projects - multicoil mk2 "clone"

Bericht door Jimb »

Een plaatje van het potten:
Afbeelding

Blijkbaar naderhand geen foto's meer gemaakt van het element.. Ze zitten nu beide gemonteerd en de hals is nog wat beter gevlakt en heb er vandaag wat op zitten spelen en...

nu klinkt hij echt super :cheer:

De conmbinaties van de multicoil elementen en de ACG EQ1 filter preamp is heerlijk, erg veel mogelijkheden om de sound te kneden omdat je een filter per element hebt die je dan kan blenden.

Zal een kijken of het lukt binnenkort wat sound samples te maken en wat goede foto's maken.

Maar eerst de toets nog een paar keer in de olie zetten en nog een paar kleine puntjes op de I zetten en hij is helemaal klaar :jam:
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Jim's Projects - multicoil mk2 "clone"

Bericht door stan dale »

amaai klassewerk, is al een serieuze stap verder dan enkel het bouwen van body en nek? volgende stap je eigen pre amp ;-)
Plaats reactie