Wat maakt de bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Herman »

:D Oh, en anders sorry voor de topic vervuiling..
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door zomnius »

Beetje onduidelijke vraag, en dan de daarbij horende stellingen zoals:
'Een bas is een gebruiksvoorwerp - en gebruiksvoorwerpen worden nu eenmaal gerepareerd als ze mankementen hebben.'

Het resultaat hiervan lijkt een enorm aantal refin gitaren en basgitaren, doodzonde als je het mij vraagt.
Maar iemand anders vind het heerlijk als zijn 69-er jazz weer als nieuw eruit ziet of eindelijk car is...

Het gaat hier niet zomaar over vintage/ aangepaste vintage... Zoals eerder aangegeven het is wel heel erg breed. Ik heb een paar bassen die ik eigenlijk ook echt als kunst zie. Prachtig om naar te kijken, te bespelen, en van het vakmanschap genieten. Dat staat ver van een gebruiksvoorwerp wat mij betreft.

Als je hebt hebt over wat maakt de bas, is dat voor iedereen weer verschillend. Voor mij kàn het zijn dat een oudere jazz cooler is en veel lekkerder speelt dan een nieuwe die wellicht een strakkere hals constructie heeft, waarom? dat oude ding ademt enige historie lijkt het en is overal gladder en de hals sneller door het vele spelen. Het is ook iets spannends voor mij om een bas voor wat minder dan de marktwaarde op de kip te tikken. Je kan ze niet meer kopen, uit dat jaar, dat maakt het tevens iets gewilds. Dan is er ook de markt die steeds harder vraagt naar oude bassen. En daar zijn een hoop verzamelaars tussen, wat er veel van ons graag kennelijk willen zijn. Of dat technisch nu ook betere bassen zijn? Ik ben geen pro, en kan daar niet veel over zeggen.

Voor mij maakt de bas: de playability (!), sound, in combinatie met of het iets bijzonders is, en hoe moeilijk het is om er een te vinden of bij elkaar te sparen is maar dat is uiteraard geheel persoonlijk. Het is wel een te dure manier ipv het zuiver beschouwen als een gebruiksinstrument. ;)

Dan had ik slechts 1 jazz bass uit 2017 denk ik, liefst met een ingebouwde usb port.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

De topic maker heeft het wel degelijk over alleen vintage bassen in zijn vraagstelling en dat hij de discussie over aanpassen niet snapt.
Breder trekken OK,maar dan word dit wel een heel uitgebreid verhaal.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Ken »

De discussie over vintage of niet, aanpassen of niet, etc. is al tig keer gevoerd.
Iedereen heeft z'n eigen mening. 't Is ook maar net wat je wil horen.
Dit kon je van tevoren al verwachten natuurlijk.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Ken schreef: 08 aug 2017, 18:06 De discussie over vintage of niet, aanpassen of niet, etc. is al tig keer gevoerd.
Iedereen heeft z'n eigen mening. 't Is ook maar net wat je wil horen.
Dit kon je van tevoren al verwachten natuurlijk.
Mee eens.
Maar meestal gaat het over beter of niet en of de waarde wel terecht is.
Over aanpassen gaat het meestal niet.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door zomnius »

Het is dan ook een brede vraagstelling, beginnend met wat maakt de bas? ( in figuurlijke zin, anders kom je al snel uit op lawaai of de cnc)
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Nou ja kijk.
Als "iedereen" opeens vintage bassen zou gaan verbouwen ,vind ik dat persoonlijk wel zonde en een discussie waardig.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

zomnius schreef: 08 aug 2017, 18:14 Het is dan ook een brede vraagstelling, beginnend met wat maakt de bas? ( in figuurlijke zin, anders kom je al snel uit op lawaai of de cnc)
Je moet niet alleen de kop lezen maar de vraag die hij stelt en die is redelijk "straight". "vintage bas aan sleutelen of niet"
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Dus aan nieuwe bassen mag wel gesleuteld worden? Beetje jammer voor de vintagemarkt over een jaartje of vijftig. :facepalm:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Of jaren 90 en jaren 2000 bassen als vintage bestempeld gaan worden is nog maar de vraag,heeft toch te maken met "de hand gebouwd" versus cnc.(computer draai en freesbank.)
En ook het hout wat vroeger gebruikt werd.
En er is teveel aan versleutelt. LOL.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door SpcMnk »

In de jaren 80 en 90 smeten we die jaren 70 fenders in een hoek omdat we het rommel vonden. En dat was het ook. En naar mijn mening, een uitzondering daargelaten, is het dat nog steeds. Totale onzin wat daar nu voor bedragen voor betaald wordt.. yvmv enz.

Of bassen van nu over 50 jaar vintage genoemd gaan worden? Zonder twijfel: Ja. Zolang er fora bestaan gaat daar een markt voor zijn.
(De forum opmerking mede vanwege de squier jv bassen uit 83. Forum gekheid voorbeeld ten top!)
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

In de toekomst koop je een plastic bass met computer die alle geluiden kan reproduceren.
Ik zit gewoon te bibberen van deze gedachtte.LOL
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door zomnius »

Strabel schreef: 08 aug 2017, 18:53
zomnius schreef: 08 aug 2017, 18:14 Het is dan ook een brede vraagstelling, beginnend met wat maakt de bas? ( in figuurlijke zin, anders kom je al snel uit op lawaai of de cnc)
Je moet niet alleen de kop lezen maar de vraag die hij stelt en die is redelijk "straight". "vintage bas aan sleutelen of niet"
Daar staan alleen maar meer vragen en stellingen hehehe.
Laatst gewijzigd door zomnius op 08 aug 2017, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door zomnius »

SpcMnk schreef: 08 aug 2017, 20:01 In de jaren 80 en 90 smeten we die jaren 70 fenders in een hoek omdat we het rommel vonden. En dat was het ook. En naar mijn mening, een uitzondering daargelaten, is het dat nog steeds. Totale onzin wat daar nu voor bedragen voor betaald wordt.. yvmv enz.
Tijd voor onderzoek niet? Een meet met 70-er bassen en nieuwer spul. Lijkt me cool.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Rieno »

Die 70's Fenders waren toen misschien rommel, maar wat nu is overgebleven zal toch wel een beetje het krenten in de pap verhaal zijn lijkt me.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie