Wat maakt de bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18697
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Pedullist »

Ok dan heb ik op dit moment dus maar één bas. Fijn. :)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Muziekschuur »

berth schreef: 18 aug 2017, 16:56
Muziekschuur schreef: 18 aug 2017, 14:16 Als je wil 'voelen' wat James Jamerson voelde. Dan is een originele Jazz bass uit 1962 van waarde.
Ik heb nog nooit een foto of video van James gezien met een Jazz.
Oh sorry. Maar jullie snappen het punt. :twisted:
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Muziekschuur »

bazz59 schreef: 19 aug 2017, 16:55 Wat maakt de bas ?
De man de ze heeft omhangen . punt. zonder deze doet ze niks .
Eeeeeeennnnnnnn weeeerrrrr vergeet ie al die gewaardeerde vrouwen...... tsss.....

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door berth »

Muziekschuur schreef: 19 aug 2017, 20:32
berth schreef: 18 aug 2017, 16:56

Ik heb nog nooit een foto of video van James gezien met een Jazz.
Oh sorry. Maar jullie snappen het punt. :twisted:
Nou, eigenlijk niet want voor James was die P gewoon een gloednieuwe bas. Als je wilt voelen wat hij voelt moet je een gloednieuwe P kopen. Geen ouwe.

[edit] Er wat verder over doordenkend schat ik dat James een toen nog behoorlijk revolutionair instrument kocht, dus om te voelen wat hij voelde zou je een dingwall of zoiets moeten kopen om hetzelfde gevoel te hebben als James. :evil:
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Angelo schreef: 19 aug 2017, 13:17
Strabel schreef: 08 aug 2017, 17:29 De topic maker heeft het wel degelijk over alleen vintage bassen in zijn vraagstelling en dat hij de discussie over aanpassen niet snapt.
Breder trekken OK,maar dan word dit wel een heel uitgebreid verhaal.
Trek het zo breed als je wilt, ik lees lekker mee vanaf mijn vakantieadres 😉
Hey Angelo.
Misschien heb jij wel een brede scheiding op je hoofd,kunnen we het daar over hebben,niet dan? LOL.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18697
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Pedullist »

berth schreef: 19 aug 2017, 21:30
Muziekschuur schreef: 19 aug 2017, 20:32

Oh sorry. Maar jullie snappen het punt. :twisted:
Nou, eigenlijk niet want voor James was die P gewoon een gloednieuwe bas. Als je wilt voelen wat hij voelt moet je een gloednieuwe P kopen. Geen ouwe.

[edit] Er wat verder over doordenkend schat ik dat James een toen nog behoorlijk revolutionair instrument kocht, dus om te voelen wat hij voelde zou je een dingwall of zoiets moeten kopen om hetzelfde gevoel te hebben als James. :evil:
Goed punt! :D
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Als je denkt of vind dat je de beste bas al in je bezit hebt,blijft de nieuwsgierigheid het toch winnen of er toch nog een iets betere te vinden is.
Kan ook een periode zijn dat je een bepaald geluid of bespeelbaarheid lekkerder vind.
"wat maakt de bas".Soms de "waan "van de dag.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18697
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Pedullist »

Dat is dus niet wat de bas maakt, voor jou persoonlijk. Als het vervliegt na een paar maanden, kan het nooit echt bijzonder zijn geweest, echt iets wat past bij jou.

Welke bas staat er nog steeds na 20-30 jaar?
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Pedullist schreef: 19 aug 2017, 22:26 Dat is dus niet wat de bas maakt, voor jou persoonlijk. Als het vervliegt na een paar maanden, kan het nooit echt bijzonder zijn geweest, echt iets wat past bij jou.

Welke bas staat er nog steeds na 20-30 jaar?
Ik heb nog steeds mijn Ibanez Musician 924(jaren 80)maar speel er niet zo vaak meer op.
6 bassen in mijn bezit waarvan 1 acoustisch.
Speel hoodzakelijk op mijn Fender Jazz en mijn Ibanez ATK1305.
Jij(Pedullist) hebt ook meerdere bassen (ook aantal weer verkocht),krijgen die allemaal de zelfde aandacht over de jaren heen?
Want waarom dan zoveel bassen ? Begrijp me niet verkeerd,ik vind al mijn bassen prima maar ik heb nu de voorkeur voor de 2 die ik al aangaf.
(dat is mijn "waan "van de dag,week,jaar )
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door VanderVeen »

Strabel schreef: 19 aug 2017, 22:17 Als je denkt of vind dat je de beste bas al in je bezit hebt,blijft de nieuwsgierigheid het toch winnen of er toch nog een iets betere te vinden is.
Kan ook een periode zijn dat je een bepaald geluid of bespeelbaarheid lekkerder vind.
"wat maakt de bas".Soms de "waan "van de dag.
Maar dat is echt pure lulkoek.
Volgens mij heb ik de beste bas voor mij in bezit.
Nieuwschierigheid gaat het niet winnen.

En het is geen periode; ik heb hem al 2 jaar niet meer ingeprikt. :)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Rieno »

Mijn gele Kubicki heb ik inmiddels 10 jaar, is jaaaaaarren m'n enige bas geweest en die blijft altijd. En daarnaast wil ik nog wat andere mogelijkheden hebben voor als ik eens in een andere bui ben (een 6-snaar met wel het liefst die sound, misschien nog eens een P met flats), maar in principe is de Kubicki het voor mij qua geluid, uiterlijk en bespeelbaarheid. Daar zal de nieuwsgierigheid het niet snel van wennen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Toch wel grappig dat de meesten van jullie meerdere bassen hebben.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

VanderVeen schreef: 20 aug 2017, 05:51
Strabel schreef: 19 aug 2017, 22:17 Als je denkt of vind dat je de beste bas al in je bezit hebt,blijft de nieuwsgierigheid het toch winnen of er toch nog een iets betere te vinden is.
Kan ook een periode zijn dat je een bepaald geluid of bespeelbaarheid lekkerder vind.
"wat maakt de bas".Soms de "waan "van de dag.
Maar dat is echt pure lulkoek.
Volgens mij heb ik de beste bas voor mij in bezit.
Nieuwschierigheid gaat het niet winnen.

En het is geen periode; ik heb hem al 2 jaar niet meer ingeprikt. :)
???????????
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18697
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Pedullist »

Strabel schreef: 19 aug 2017, 23:11 Jij(Pedullist) hebt ook meerdere bassen (ook aantal weer verkocht),krijgen die allemaal de zelfde aandacht over de jaren heen? Want waarom dan zoveel bassen ?
Haha, ik doe zelden iets weg en heb er vaak spijt van. Ik heb bijna alles nog. Even denken.....verkocht de afgelopen 30 jaar:

- de Framus akoestische (had hem sinds mijn 13e, maar ik hou niet van akoestische bassen, besloot ik na 30 jaar)
- Pedulla Thunderbolt 6 snaar (had ik nooit weg moeten doen, maar ik had geld nodig toen)
- Pedulla fretloze 4 snaar uit 1978 (had ik nooit weg moeten doen, maar ik was in de veronderstelling dat hij weinig toevoegde met al een Pentabuzz in huis)
- Steinberger Synapse (had ik gekocht omdat ik dacht in een bandje te zitten en deze kon ik makkelijk op mijn werk achter een kast neerzetten als ik in de avond repetitie had. Band implodeerde, en het ding hield het in de studio niet droog naast de Pedulla's dus kon weg)
- Pedulla Pentabuzz die ik al 20 jaar had (de nieuwe Pentabuzz die volledig in plaats van gedeeltelijk aan mijn specs voldeed nam zijn plek in)

Van de laatste twee geen moment spijt gehad van de verkoop, de andere soms.

Waarom zoveel bassen? Omdat ik van verschillende geluiden en 'speelgevoel' hou. Ik koop niet omdat ik op zoek ben naar de 'perfecte' bas (die heb ik: de Pedulla MVP en Pentabuzz uit 2016 zou ik het prima mee kunnen redden). Ik koop nieuwe bassen omdat ik diversiteit zoek. Als je een tijdje op een shortscale hollowbody met flatwounds speelt, dan benader je alles weer net iets anders op een longscale 5 snaar. Ik zal nooit 5 verschillende Fender P's kopen. ZIe het nut daar niet van in.

Elke bas komt in een maand wel een keer aan bod qua spelen. En het is heerlijk om bij een liedje wat je opneemt te kunnen denken 'hey, daar past wel een ploppend 60's basje bij' en het dan te kunnen pakken. :D
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Angelo »

Strabel schreef: 19 aug 2017, 22:05 Trek het zo breed als je wilt, ik lees lekker mee vanaf mijn vakantieadres 😉
Hey Angelo.
Misschien heb jij wel een brede scheiding op je hoofd,kunnen we het daar over hebben,niet dan? LOL.
[/quote]

Misschien ben jij wel minder leuk dan je denkt ...
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Plaats reactie