Deze klus ook maar opgepakt,...het betreft een "fantasie bass-cabinet" , welke ooit vervaardigd is geweest als onderdeel van een speciaal design-interieur van een muziekschooltje /oefenruimte.
Ik had voor die eigenaars al eens 2 gitaar-cabinets werkbaar gemaakt ,....en nu was het de beurt voor 't bass-cabinet.
Het was wederom de bedoeling dat het uiterlijk/design gehandhaafd zou blijven .
Voor een gitaar-cabinet is dat allemaal niet zo'n punt , ....daar kan niet zo erg veel mee mis gaan,...
...maar bij een basgitaar-cabinet wordt dat helaas wel een stuk lastiger.
Het cabinet was gesloten uitgevoerd ,...en bovendien zonder dempingsmateriaal , wat het rendement en klank niet ten goede kwam.
( Bij deze modificatie komt er dus een bas-tunnel in . )
Ik heb er voor gekozen om de oude , te lullige , Celestion 12" , 50 Watt speakertjes maar te gaan vervangen door
twee nieuwe Eminence Delta 15A speakers .
( Deze zijn goed en goedkoop , ....en zo houden we vanuit financieel oogpunt , "het walletje bij het schuurtje"

)
Na berekening van het inwendige volume , ...maar snel weer het ouderwetse zgn "nomogram" erbij gehaald om voor de laagste weer te geven frequentie de poort-lengte te kunnen bepalen.
Helaas kan het met de , van te voren opgelegde restricties niet anders worden dan een "compromis-verbouwing" ,....de kast-inhoud is namelijk voor het mooie een beetje aan de te kleine kant ,...en de oorspronkelijke constructie is net zoals de vorige gitaar-cabinets ronduit "vreemd" . ( speakers aan binnenzijde van het klankbord gemonteerd ,...zij-en achter-panelen van MDF , ...speakers waren met gewone houtschroeven vastgezet. etc )
De 15" Eminence speakers heb ik nu maar weer netjes en degelijk met zgn inslag-moeren en 6 mm inbus-bouten bevestigd !
Ik heb rekening gehouden met de mogelijkheid om ooit het speakerdoek in de toekomst nog te kunnen vervangen , waardoor ik er deze keer ook maar weer voor gekozen heb om het klankbord met zgn "stoelhoeken" te monteren.
Vandaag ben ik er i.i.g al een flink eind mee opgeschoten.