Een goede luidspreker kost een paar centen ,..dat is niet te vermijden ,..ook hier geldt weer : "Alle waar naar z'n geld ".
Aangezien de meeste hobby-muzikanten geen liggende gelden bezitten ( dus ook ik niet

) , wordt het al snel een kwestie van iets zoeken binnen "de marge".
Ik heb voorheen altijd het idee gehad , dat ik met een Eminence Kappa spek-koper was binnen een bepaald budget.
Sinds vandaag kan ik dat idee dus overboord gooien
Ik was vorige week vrijdag en vandaag bij de Haarlemse firma "REACT AV" , welke ook de importeur van het luidspreker-merk OBERTON voor de Benelux is.
De zeer vriendelijke directeur van die firma bood me de mogelijkheid om thuis wat uit te kunnen testen , waarna de 1e keuze voor basgitaar-toepassing voor een cabinet met 1 enkele 15 inch luidspreker viel op het type OBERTON 15 L 400 ,
deze zijn bovendien zeer vriendelijk geprijsd , ...en ik heb er voor eigen gebruik gelijk maar twee aangeschaft.
Ik ga hier niet alle parameters uit de doeken doen , ....diegenen die zich dieper in de materie willen storten , kunnen dat op de zeer duidelijke web-site zelf lezen.
http://oberton.nl/product-categorie/15-inch-speakers/
Een belangrijk gegeven voor basgitaar-gebruik is, dat deze luidspreker volgens opgave zeer gevoelig is met z'n 102,5 dB
De bruikbare frequentie-range is : 45Hz - 4000Hz, ...en de Xmax is +/- 3,25 mm ( Hoewel je voor DEZE specifieke toepassing doorgaans geen hele grote Xmax kunt verwachten, is deze wel groter dan die van de Kappa 15 A,B of C.)
Het chassis is van giet-aluminium en het beluchtings-gat achter op de magneet is ook flink uitgevoerd.
Dit zorgt i.i.g. voor een zo goed mogelijke warmte afvoer ( deze laatste eigenschap is i.g.v. een blikken chassis een heel stuk minder ).
De OBERTON 15 L 400 is zowel in 8 Ohm versie, als in een 4 Ohm versie verkrijgbaar.
Ik heb voor 8 Ohm versie gekozen , omdat ik i.g.v. grotere optredens twee 1 X 15" cabinets op elkaar wil zetten waarbij ze dus parallel aangesloten tesamen op 4 Ohm komen te staan. ( mbt maximaal vermogen van de versterker . )
Hieronder een foto'tje van de OBERTON 15 L 400 ,....en van een zeer eenvoudige, beperkte test-opstelling met gebruikmaking van een dB-meter en een toongenerator aangesloten op m'n versterker ,....voor een summiere vergelijkings-test tussen (links) de OBERTON ( 8 Ohm ) ,.....en (rechts) de Eminence ( 4 Ohm ).
Het meest verassende was dat de OBERTON met z'n hogere impedantie van 8 Ohm ongeveer evenveel kabaal maakte als de Eminence van 4 Ohm ( bij ruwe benadering over de hele range ter indicatie a.d.h.v. de dB-meter ) .
Qua rendement is daarmee direct al duidelijk dat de Eminence hier de verliezer is.
De laag-weergave van de OBERTON is ook opmerkelijk heel veel mooier dan van de Eminence Kappa.
Voor die bassisten die de voorkeur geven aan 15 inch luidsprekers voor een stevig, klassiek, dragend geluid , kan dit type van Oberton een betaalbare , goede optie wezen.....
Hieronder een foto'tje van de OBERTON 15 L 400 ,.....en daaronder , de heel beknopte vergelijkingstest-opstelling : Oberton links , en Eminence rechts in gelijke behuizingen.